Recepthjälp till julöl
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Recepthjälp till julöl
Hej,
Tänka brygga ett julöl.
Är dock lite osäker på hur jag ska få ihop ett bra recept.
Har ett par riktlinjer jag tänkt mig:
Ganska maltigt, med OG runt 1.060-70 FG på ca 1.015-25.
Skotts eller Irländsk jäst.
Något ljusare än en brown porter.
Någon intressant krydda.
Malt jag har på lager:
Brown malt 700g
Chocolate 800g
Caramünch III 400g
Carared 400g
Münchermalt 500g
Carapils 400g
Carafa III Special 600g
Premium pilsner 700g
Hur många % totalt är rimligt för karamell samt specialmalt i ett julöl?
Någon viss stil jag bör följa?
Klarar jag mig - förutom basmalt - på de maltsorter jag redan har?
Brygger 15litersbatcher.
Tänka brygga ett julöl.
Är dock lite osäker på hur jag ska få ihop ett bra recept.
Har ett par riktlinjer jag tänkt mig:
Ganska maltigt, med OG runt 1.060-70 FG på ca 1.015-25.
Skotts eller Irländsk jäst.
Något ljusare än en brown porter.
Någon intressant krydda.
Malt jag har på lager:
Brown malt 700g
Chocolate 800g
Caramünch III 400g
Carared 400g
Münchermalt 500g
Carapils 400g
Carafa III Special 600g
Premium pilsner 700g
Hur många % totalt är rimligt för karamell samt specialmalt i ett julöl?
Någon viss stil jag bör följa?
Klarar jag mig - förutom basmalt - på de maltsorter jag redan har?
Brygger 15litersbatcher.
- Sawbones79
- Torrhumlare

Re: Recepthjälp till julöl
Lite chokladmalt, brown malt och en eller två karamellmalter (till sammantaget 15-20%), på en bas av bra pale ale-malt tycker jag låter som en bra början (har bryggt ett par Brown Ale så). Lite Goldings och en trevlig brittisk jäst på det (ex. vis London Ale II från Wyeast) så får du nog en trevlig, maltig öl.
Kryddor har jag aldrig bryggt med, så inga idéer där är jag rädd....
Kryddor har jag aldrig bryggt med, så inga idéer där är jag rädd....
Drick upp din öl! Tänk på de stackars nyktra barnen i Indien!
Lite generella råd: begränsa antalet maltsorter så att det inte blir en allmän maltsoppa av det. Pilsnermalt (pale ale- vore bättre egentligen), en eller två karamellmalter (inte carapils dock), en eller två rostade maltsorter (brunmalt skulle jag rekommendera + eventuellt lite chokladmalt).
Var inte rädd för att brassa på med rejäla mängder karamellmalt, jag har använt 1/3 i liknande öl med utmärkta resultat. Mäska gärna högt - uppåt 70 C för extra fyllighet.
Med någon brittisk jäst på det så får du ett härligt fruktigt och en smula sött öl. Sötman kan gärna balanseras med en hyfsad beska på 30-40 IBU.
Kryddor skulle jag aldrig själv ha i ett sådant öl, så det kan jag inte uttala mig om.
Tillägg: du skulle faktiskt kunna brassa på med all din CaraRed och CaraMünich och sedan brunmalt och pale ale-malt på det upp till lämpligt OG och SRM/EBC.
Var inte rädd för att brassa på med rejäla mängder karamellmalt, jag har använt 1/3 i liknande öl med utmärkta resultat. Mäska gärna högt - uppåt 70 C för extra fyllighet.
Med någon brittisk jäst på det så får du ett härligt fruktigt och en smula sött öl. Sötman kan gärna balanseras med en hyfsad beska på 30-40 IBU.
Kryddor skulle jag aldrig själv ha i ett sådant öl, så det kan jag inte uttala mig om.
Tillägg: du skulle faktiskt kunna brassa på med all din CaraRed och CaraMünich och sedan brunmalt och pale ale-malt på det upp till lämpligt OG och SRM/EBC.
Bra sida om kryddning...tycker jag iaf!
http://backfire.se/index.php/bryggskola ... ing-av-oel
För egen del bryggde vi för lite drygt 3 veckor sedan ett första försök till julöl, 10 Liter's batch, med nejlika, stjärnanis och apelsinskal i koket sista kvarten, jäst med Scottish Ale från Wyeast
Vi la inte överdrivet mycket krut på basen i ölet, utan vi höftade lite denna gång på chans, ca 80% basmalt (pale ale), 6% crystal 60L, 5 % chokladmalt, 3 % munich och ca 1 % svartmalt för att öka på färgen lite, samt lite rörsocker 4-5 % som polaren hade fått tips på skulle vara bra (men jag vet inte varför)
Ekg som bittergiva (26 ibu), Willamette med 20 kvar (10 ibu), ingen noll-giva då vi ville låta kryddorna få skina lite extra, hamnade på Ibu runt 36 och en Abv på 6.7%
Og: 1065
Fg: 1014
22 gram apelsinskal, 10 knoppar nejlika (max 2 gram tror jag) och 10 gram stjärnanis sista 15 min
Doftade vid ett prov i helgen efter 2 veckors jäsning lite väl mycket anis/nejlika men smakade bättre och inte så kryddig som den doftade = kan nog bli hygglig hoppas vi!
Har inga bra förslag på hur du ska komponera ihop ölet med det du hade ovan, lite för grön på bryggning för att kunna hjälpa till med en bra bas...
Lycka till!
http://backfire.se/index.php/bryggskola ... ing-av-oel
För egen del bryggde vi för lite drygt 3 veckor sedan ett första försök till julöl, 10 Liter's batch, med nejlika, stjärnanis och apelsinskal i koket sista kvarten, jäst med Scottish Ale från Wyeast
Vi la inte överdrivet mycket krut på basen i ölet, utan vi höftade lite denna gång på chans, ca 80% basmalt (pale ale), 6% crystal 60L, 5 % chokladmalt, 3 % munich och ca 1 % svartmalt för att öka på färgen lite, samt lite rörsocker 4-5 % som polaren hade fått tips på skulle vara bra (men jag vet inte varför)
Ekg som bittergiva (26 ibu), Willamette med 20 kvar (10 ibu), ingen noll-giva då vi ville låta kryddorna få skina lite extra, hamnade på Ibu runt 36 och en Abv på 6.7%
Og: 1065
Fg: 1014
22 gram apelsinskal, 10 knoppar nejlika (max 2 gram tror jag) och 10 gram stjärnanis sista 15 min
Doftade vid ett prov i helgen efter 2 veckors jäsning lite väl mycket anis/nejlika men smakade bättre och inte så kryddig som den doftade = kan nog bli hygglig hoppas vi!
Har inga bra förslag på hur du ska komponera ihop ölet med det du hade ovan, lite för grön på bryggning för att kunna hjälpa till med en bra bas...
Lycka till!
Tack så mycket för alla bra svar!
Så här ser receptet ut nu:
38 EBC
Fermentables
Ingredient Amount
UK Pale Ale Malt 3,000 kg 65,9 % 5,0 In Mash/Steeped (beställt)
German Vienna Malt 500 g 11,0 % 1,0 In Mash/Steeped (beställt)
German CaraRed 400 g 8,8 % 3,8 In Mash/Steeped
US Caramel Munich 60L Malt 400 g 8,8 % 13,4 In Mash/Steeped (Caramünch III)
UK Brown Malt 200 g 4,4 % 6,3 In Mash/Steeped
UK Chocolate Malt 50 g 1,1 % 12,5 In Mash/Steeped
Hops
Variety Alpha Amount IBU Form When
UK Challenger 7,0 % 20 g 22,3 Loose Pellet Hops 60 Min From End
UK Challenger 7,0 % 15 g 10,1 Loose Pellet Hops 20 Min From End
Yeasts
Yeast Strain Amount Used
White Labs WLP005-British Ale 1 pack
-----------------
Ser det bra ut, eller ska jag kanske ha i 100g mer brunmalt?
Följde ditt råd gällande karamellmalten, ekstedt.
Så här ser receptet ut nu:
38 EBC
Fermentables
Ingredient Amount
UK Pale Ale Malt 3,000 kg 65,9 % 5,0 In Mash/Steeped (beställt)
German Vienna Malt 500 g 11,0 % 1,0 In Mash/Steeped (beställt)
German CaraRed 400 g 8,8 % 3,8 In Mash/Steeped
US Caramel Munich 60L Malt 400 g 8,8 % 13,4 In Mash/Steeped (Caramünch III)
UK Brown Malt 200 g 4,4 % 6,3 In Mash/Steeped
UK Chocolate Malt 50 g 1,1 % 12,5 In Mash/Steeped
Hops
Variety Alpha Amount IBU Form When
UK Challenger 7,0 % 20 g 22,3 Loose Pellet Hops 60 Min From End
UK Challenger 7,0 % 15 g 10,1 Loose Pellet Hops 20 Min From End
Yeasts
Yeast Strain Amount Used
White Labs WLP005-British Ale 1 pack
-----------------
Ser det bra ut, eller ska jag kanske ha i 100g mer brunmalt?
Följde ditt råd gällande karamellmalten, ekstedt.
- Sawbones79
- Torrhumlare

Ser ut att bli ett gott öl, tycker jag. Med både wiener-, munchner- och rikliga doser karamellmalt tror jag inte du behöver mer av de rostade typerna.
De behövs om man vill ha några rostade aromer. CaraMünchner är för övrigt en karamellmalt, den har ingenting med münchnermalt att göra.Sawbones79 skrev:Ser ut att bli ett gott öl, tycker jag. Med både wiener-, munchner- och rikliga doser karamellmalt tror jag inte du behöver mer av de rostade typerna.
Wienermalten känns helt överflödig dock, den kunde man lika gärna byta ut mot pale ale-malt.
- Sawbones79
- Torrhumlare

Aha, jag läste det som munchnermalt. Oavsett så tror jag 4% brown malt och 1% choklamalt ger tillräcklig komplexitet utan att tillföra mer rostad malt. Håller för övrigt helt med om wienermalten, den tillför knappast så mycket.ekstedt skrev:De behövs om man vill ha några rostade aromer. CaraMünchner är för övrigt en karamellmalt, den har ingenting med münchnermalt att göra.
Wienermalten känns helt överflödig dock, den kunde man lika gärna byta ut mot pale ale-malt.
Det kan jag nu i efterhand hålla med om.ekstedt skrev:Wienermalten känns helt överflödig dock
Tyvärr är just den malten redan beställd.
Jag kan nog iofs skrapa ihop små pale ale-slattar av olika slag för att komma upp samma OG.
Alternativt att jag använder en liten mängd pilsner, eller något mörkt socker?
Så går det när man blir exalterad när man beställer varor!
Jag läste visst slarvigt och missade "mer", jag trodde du förespråkade 0 % rostad malt. Vilket givetvis hade funkat det med.Sawbones79 skrev: Oavsett så tror jag 4% brown malt och 1% choklamalt ger tillräcklig komplexitet utan att tillföra mer rostad malt.
Fast har du beställt den så kan du lika gärna använda den, om du inte har något annat projekt där den kan komma till användning.TripleJr skrev:
Det kan jag nu i efterhand hålla med om.
Jag kan nog iofs skrapa ihop små pale ale-slattar av olika slag för att komma upp samma OG.
- Sawbones79
- Torrhumlare

Den gör säkerligen ingen skada om den redan är på väg. Om du inte använder wienermalten kan jag rekommendera att ha den som bas i en pale ale.TripleJr skrev:Det kan jag nu i efterhand hålla med om.