Ojämn kvalité.

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Njes_22
Torrhumlare
Torrhumlare

Ojämn kvalité.

Inlägg av Njes_22 »

God kväll.
Är det någon mer än jag som upplever att kvalitén på olika flaskor av hembrygd öl smakar annorlunda?

Jag blir inte klok på det.
Ena dagen tycker jag att jag lyckats förbaskat bra med min öl medans den nästa gång smakar sådär...

Någon som känner igen sig?

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Using Tapatalk
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Ojämn kvalité.

Inlägg av ekstedt »

Att olika flaskor från samma brygd smakar olika från dag till dag?

Jovars, det förekommer, men det beror nog mer på variation hos individen än hos flaskorna.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Jag vet att mängden jäst/bottensats kan påverka smaken en hel del så det kanske är så att du får med olika mängder bottensats med i ölet? :)
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

ScrotzaN skrev:Jag vet att mängden jäst/bottensats kan påverka smaken en hel del så det kanske är så att du får med olika mängder bottensats med i ölet? :)
Hahahaha. Forumhumor, I like it.

Är man noggrann vid flaskningen och fyller flaskorna ungefär lika mycket så ska de smaka likadant. Sen sker det ju en utveckling, ibland från dag till dag, så du kan inte ta en flaska om dagen och dricka och tro att de ska smaka likadant för det gör dom inte första veckorna. Två flaskor samma dag däremot ska smaka identiskt.
Andersdeo
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Andersdeo »

Jo jag känner igen mig, kan uppleva stor skillnad på två flaskor samma kväll. Ibland kommer det en öl som inte alls har samma härliga humle doft och smak. Den har i princip bara beska. Inte alls odrickbar men inte lika god eller vad jag förväntade mig. Detta kan ju självklart vara psykologiska faktorer som spelar in men jag ställer mig tveksam till det.
Det som är tråkigt med detta är att jag alltid är lite orolig över att vänner får mindre bra öl när jag bjuder. Man vill ju att de ska älska mitt öl såklart :)
Men som oftast är det samma smak på flaskorna
Användarens profilbild
Ölofsson Brewing
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Ölofsson Brewing »

Se till att röra ut sockerpriman ordentligt. kan ju gett olika resultat i flaskor om man inte rört ner sin prima och blandat ut den ordengtligt innan flaskning. vispa inte för hårt så man vispar i syre dock.
Ölofsson Brewing på Facebook: http://www.facebook.com/olofssonbrewing

En del av Minus-1
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

I princip kan det ju faktiskt vara så att du får infektioner i vissa flaskor på grund av dålig rengöring. Jag har en omgång skotsk 70- som jag slarvade brutalt med flaskningen kring - det är lite lotto när man öppnar en flaska nu.
Användarens profilbild
Ölofsson Brewing
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Ölofsson Brewing »

gedman skrev:I princip kan det ju faktiskt vara så att du får infektioner i vissa flaskor på grund av dålig rengöring. Jag har en omgång skotsk 70- som jag slarvade brutalt med flaskningen kring - det är lite lotto när man öppnar en flaska nu.
Var försiktigt där så du inte har flaskbomber som har fortsatt jäsa efter flaskning och skapat högt tryck i flaskorna.
Ölofsson Brewing på Facebook: http://www.facebook.com/olofssonbrewing

En del av Minus-1
andysando
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av andysando »

Jag skulle vilja slå ett slag för maten i det här fallet. Beroende på vad du ätit under dagen, och framförallt innan du dricker ölen, så kan två likadana öl smaka väldigt olika.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Andersdeo skrev:Jo jag känner igen mig, kan uppleva stor skillnad på två flaskor samma kväll. Ibland kommer det en öl som inte alls har samma härliga humle doft och smak. Den har i princip bara beska. Inte alls odrickbar men inte lika god eller vad jag förväntade mig. Detta kan ju självklart vara psykologiska faktorer som spelar in men jag ställer mig tveksam till det.
Det är framförallt fysiologiska faktorer som gör att samma öl kan upplevas olika vid olika tidpunkter. Vad man har ätit eller druckit innan, om man är trött eller pigg, hur törstig man är etc. Vidare kan man inte förkasta rena psykologiska faktorer heller, det finns gott om forskning på hur vi påverkas av våra förväntningar, och smak- och doftsinnet är inget undantag.

Om det de facto är skillnad på ölen kan det som tidigare nämnts bero på dålig flaskrengöring. Att man har hanterat flaskorna olika kan kanske påverka på subtila nivåer, typ om vissa har stått ljust eller varmt.
Njes_22
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Njes_22 »

Tack gör alla svar. Drack en ikväll igen. Jättegod :)

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Using Tapatalk
Årsta-Holger
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Årsta-Holger »

Jag tycker mig märka att smaken ändras, oftast till det sämre, när en flaska stått flera dagar i kylskåp. Det händer ibland att jag tar upp flera flaskor från min matkällare, där det under höst/vinter är ca 15 gr, och så snabbkyler jag en eller ett par i frysen (ca en halvtimme) eller några timmar i kylskåp, och de smakar riktigt bra. De andra flaskorna blir stående i kylen, och efter några dagar har de fått en något stickig smak. Fortfarande goda och fullt drickbara, men en märkbar förändring. Detta gäller främst ale, och i synnerhet av de mer fenoliska och estriga typerna (t.ex. weiss), men inte alls lika mycket i lager. Och det gäller bara mina hembryggda ale. Jag har haft köpe-weiss i kylen i flera dagar utan att smaken ändrats. Jag tror att det har något att göra med estrar och/eller fenoler.
Skriv svar