Vattenmängd
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Fylltratten
- Helmaltsbryggare

Vattenmängd
Ska man inte ha mängden vatten till mäskningen på samma nivå som tänkt jäsvolym?
Om man t ex tänker sig 10 liter färdig vört mäskar man med 10 l, sen toppar upp efter mäskning och kok.
Eller spelar det ingen roll?
OG blir såklart högre vid samma maltmängd men 5 liter istället för 10 men kanske detsamma i slutänden, dvs mäskar man med 5 liter toppar man upp till 10 ändå inför koket och på så sätt blir väl OG detsamma?
Om man t ex tänker sig 10 liter färdig vört mäskar man med 10 l, sen toppar upp efter mäskning och kok.
Eller spelar det ingen roll?
OG blir såklart högre vid samma maltmängd men 5 liter istället för 10 men kanske detsamma i slutänden, dvs mäskar man med 5 liter toppar man upp till 10 ändå inför koket och på så sätt blir väl OG detsamma?
Re: Vattenmängd
Jag tror att det finns lite olika metoder. Många med mig inräknad tar 2.5-3 liter per kg malt till mäskning och sedan lakar till önskad volym med en brasklapp att inte understiga 10Ö i den lakade vörten. Metod 2 är som du säger man mäskar med den volym man vill ha i jäskärlet och lakar med de totala förlusterna.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Om du brygger med BIAB metoden så har du hela vattenmängden från början, använder den metoden själv med enda skillnaden att jag har en Biltemagryta med många hål i istället för en påse och har inga problem med varken tanniner eller dålig effektivitet.
4kg malt och 25 liter vatten och lakning med 3-4l funkar fint för mig.
Efter några bryggningar kommer du att hitta det sättet som funkar bäst för dig.
Lycka till
4kg malt och 25 liter vatten och lakning med 3-4l funkar fint för mig.
Efter några bryggningar kommer du att hitta det sättet som funkar bäst för dig.
Lycka till
För att få ett bra öl och ett bra utbyte under mäskningen så är det viktiga att ha ett pH i mäsken på 5,2-5,4
Eftersom kommunalt kranvatten idag ligger på c:a pH 8 så får man för högt pH med för mycket vatten under mäskningen.
Man kan förstås justera pH med olika tillsatser men det kan påverka ölets karaktär negativt.
Eftersom kommunalt kranvatten idag ligger på c:a pH 8 så får man för högt pH med för mycket vatten under mäskningen.
Man kan förstås justera pH med olika tillsatser men det kan påverka ölets karaktär negativt.
Härliga tider, strålande tider 
En annan metod som jag har tänkt pröva på framöver är no sparge, där man mäskar in väldigt tunt med allt vatten från början, och sedan lakar man inte utan drar bara ut vörten och kokar direkt. Används främst för lite svagare öl och kräver förstås ett stort mäskkärl. Utbytet blir förstås dåligt, men det ska ge en väldigt fin maltighet.
-
bengtjordan
- Satsbryggare

Bör väl bli liknade BIAB.ekstedt skrev:En annan metod som jag har tänkt pröva på framöver är no sparge, där man mäskar in väldigt tunt med allt vatten från början, och sedan lakar man inte utan drar bara ut vörten och kokar direkt. Används främst för lite svagare öl och kräver förstås ett stort mäskkärl. Utbytet blir förstås dåligt, men det ska ge en väldigt fin maltighet.
Fast med möjlighet till recirkulering/vorlauf. Jag har tänkt en liknande tanke när jag gör 20l-satser med min i övrigt 50l-anpassade utrustning. Då skulle jag kunna mäska som vanligt och sen ha i allt lakvatten i mäsken som en mashout, sen tömma allt i ett svep. När ska man få tid till alla experiment egentligen?bengtjordan skrev:Bör väl bli liknade BIAB.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Har förvisso inte mätt pH-värdet med mer än mätstickor i mäsken men det har legat på 5,2-5,4 trots ration vatten/malt. Kan kanske vara att jag mest använder pilsnermalt som räddar situationenKenneth skrev:För att få ett bra öl och ett bra utbyte under mäskningen så är det viktiga att ha ett pH i mäsken på 5,2-5,4
Låter ungefär som jag görekstedt skrev:En annan metod som jag har tänkt pröva på framöver är no sparge, där man mäskar in väldigt tunt med allt vatten från början, och sedan lakar man inte utan drar bara ut vörten och kokar direkt. Används främst för lite svagare öl och kräver förstås ett stort mäskkärl. Utbytet blir förstås dåligt, men det ska ge en väldigt fin maltighet.
I senaste viennaölen använde jag 3,2kg viennamalt och 1,3kg pilsnermalt med ett resultat på 1,046 Ö° på 25 L vört efter "lakningen" så utbytet behöver inte bli dåligt. Skyller effektiviteten på att jag har mycket välkrossad malt.