Behov av extra jäst efter 6 veckor i sekundär?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
andysando
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Behov av extra jäst efter 6 veckor i sekundär?

Inlägg av andysando »

VI har två experimentella 5 liters satser som står och myser sin sista vecka i sekundärkärl med bourbon-ekflis i ena och enbär i andra. Det är en imperial porter i grunden.
Vi flyttade inte över något utav jästkakan så det är ren grönöl i kärlen.

Tror ni att det behövs extra jäst för att primningen ska komma igång när vi flaskar? Tänker eftersom den har stått så länge så kanske jästen blivit lite trött?
Om det behövs extra jäst, hur vet man mängden som behövs? Tillsätter man det bara i kärlet, ser till att det blandar sig ordentligt och tappar sedan på flaska eller hur går man till väga?

Tack!
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Behov av extra jäst efter 6 veckor i sekundär?

Inlägg av ekstedt »

Till att börja med så finns det garanterat tillräckligt mycket jäst kvar i ölet, frågan är bara hur pigg den är.

Tid är en faktor som gör att jästen kan ha tröttnat, men sex veckor borde inte vara något problem.

Då kan alkoholhalten vara ett större frågetecken. En imperial porter är ju hyfsat stark och om ni är uppe och nafsar jästens alkoholtoleransgräns kan det vara läge att tillsätta ny jäst.

Det räcker då med ett par gram till 20 liter som man rör ut i ölet innan flasktappning. Välj en jäst med liknande eller sämre förjäsbarhet, Safbrew F2 är särskilt lämplig.
andysando
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av andysando »

Safbrew F2 får det bli, tack för hjälpen!
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Danisch »

Tjena.
Jag och min brorsa/polare bryggde en imp stout innan sommaren, eller det var tänkt att bli det iaf, men hamnade lite lågt, runt 7.5% tillslut, stod 80 dagar på sekundär utan jästkaka kvar, vi primade som vanligt och den har blivit alldeles ok i kolsyran, primade vid tappning med ca 5.5 gram socker/liter.

Men testa och återkom gärna med resultatet/erfarenheten när du väl får nöjet att öppna första flaskan!

Mvh Danisch
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Jag vill gärna höra hur den med ekflis blev. Har läst att jäst kan metabolisera vissa smakämnen från eken som man vill ha o att det inte är någon bra ide att ha i primären iallafall.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
andysando
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av andysando »

ScrotzaN skrev:Jag vill gärna höra hur den med ekflis blev. Har läst att jäst kan metabolisera vissa smakämnen från eken som man vill ha o att det inte är någon bra ide att ha i primären iallafall.
Nu är jag inte riktigt med. Vill man ha jäst med eller inte? Vi har den iaf i ett åldringskärl utan jäst. Tappar den förmodligen idag så jag återkommer med resultatet.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Man vill inte ha jäst. Aha då missuppfattade jag. Trodde ni hade haft eken i primären..
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
andysando
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av andysando »

Flaskade idag och allt såg fint ut. Dock hade den en liten touch av syrlighet som jag inte tror ska vara där. I botten på damejeannen låg en liten liten jästkaka så jag funderar på om den har med saken att göra? Ölen har ju stått i denna damejeannen i 40 dagar, kan jästen ge en lite syrlig/sur smak om den får stå för länge? Eller är det någon maltsort som kan bete sig på detta viset?
andysando
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av andysando »

Ställde denna frågan i en egen tråd istället då det inte hade med ursprungliga frågan att göra,

http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=13&t=9777
Skriv svar