Små batcher
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Fylltratten
- Helmaltsbryggare

Små batcher
Har, i alla fall inledningsvis, tänkt göra relativt små mängder.
2kg malt och runt 5 liter vatten.
Är det för lite för att vara genomförbart?
Jag tänker på kokningen av vörten i en timme.
Adderar man succesivt i den utsträckning det kokar bort eller?
2kg malt och runt 5 liter vatten.
Är det för lite för att vara genomförbart?
Jag tänker på kokningen av vörten i en timme.
Adderar man succesivt i den utsträckning det kokar bort eller?
- Smancho
- Torrhumlare

- Kontakt:
Re: Små batcher
Oj! Ja 5 liter är inga problem.
Hitta recept och skala ner, finns ex http://olrecept.se/
Hitta ett recept som är tilltalande, Skala ner denna till önskad storlek så får du iaf en bild av hur recepten brukar vara byggda med mängder malt/humle osv.
Addera vatten är en diskussion för sig, man kan ex göra ett recept för säg 5 liter (om du skulle ha 1 liter bortkok) addera sedan 1 liter kokt och kylt vatten..
Börja med att googla läs här på forumen fråga runt och testa dig fram, min erfarenhet att brygga 5 liter är ju att det är nästan samma jobb som att göra 10l eller 20l.
5liter ish, får du en 10st öl kanske..
Hitta recept och skala ner, finns ex http://olrecept.se/
Hitta ett recept som är tilltalande, Skala ner denna till önskad storlek så får du iaf en bild av hur recepten brukar vara byggda med mängder malt/humle osv.
Addera vatten är en diskussion för sig, man kan ex göra ett recept för säg 5 liter (om du skulle ha 1 liter bortkok) addera sedan 1 liter kokt och kylt vatten..
Börja med att googla läs här på forumen fråga runt och testa dig fram, min erfarenhet att brygga 5 liter är ju att det är nästan samma jobb som att göra 10l eller 20l.
5liter ish, får du en 10st öl kanske..
-
Fylltratten
- Helmaltsbryggare

Ja, samma jobb har du helt rätt i.
Jag tycker dock det är lagom om man tänker flaskor, typ 20st.
Kortare tid tills man kan brygga nytt.
Kan man inte koka med lock?..
Tänker att det dunstar mindre.
Tack för svar och länk.
Jag tycker dock det är lagom om man tänker flaskor, typ 20st.
Kortare tid tills man kan brygga nytt.
Kan man inte koka med lock?..
Tack för svar och länk.
- Smancho
- Torrhumlare

- Kontakt:
- 15st ish flaskor får du ut om du räknar på 5L rakt av, i då 33Cl flaskor.
- Absolut, Ju mindre du gör ju oftare kan man brygga,
- Man kan koka med lock, Men större risk för överkok, att det skulle dunsta mindre vet jag inte tyvärr.
Själv brygger jag 20L i taget, och blir en 50ish flaskor, och tycker att det funkar bra för mig.
Blir att man dricker då o då, många vänner som vill ha samt spara några till senare.
- Absolut, Ju mindre du gör ju oftare kan man brygga,
- Man kan koka med lock, Men större risk för överkok, att det skulle dunsta mindre vet jag inte tyvärr.
Själv brygger jag 20L i taget, och blir en 50ish flaskor, och tycker att det funkar bra för mig.
Blir att man dricker då o då, många vänner som vill ha samt spara några till senare.
Jag tycker snarare 7,5 lr 15 liter isf. 2backar 50cl e väl lagom? Finns på ica, 22kr st. Utan flaskor såklart
Nej du ska inte koka med lock, om du inte är ute efter grönsakssmak, läs på alla nybörjar guider. Finns hur många som helst. Även videos. Mitt tips är att läsa weinkellers biab guide, google it..
Nej du ska inte koka med lock, om du inte är ute efter grönsakssmak, läs på alla nybörjar guider. Finns hur många som helst. Även videos. Mitt tips är att läsa weinkellers biab guide, google it..
- Weinkeller
- Maltrostare

2kg malt till 5l öl blir riktigt starkt..
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Fylltratten skrev:Kan man inte koka med lock?..
En anledning att man kokar sin vört är att driva bort vissa oönskade ämnen med ångan, kokar man med lock finns en mycket större risk att dessa ämnen blir kvar i vörten och hänger med till ölen, sedan har du felsmaker i din öl.
-
johansjogren
- Helmaltsbryggare

Ja brygger alltid ca fem liter åt gången. Har gjort ett tiotal sorter nu. Det har funkat väldigt bra. Har en 10 liters kastrull och en påse jag häller malten i. Tar ur påsen efter en dryg timme och sedan kokar jag en timme innan jag kyler den och sedan tappar på jäskärl och jäser.
-
Fylltratten
- Helmaltsbryggare

Kom på att mitt jäskärl är på 25l, är det ett problem med så mycket tomrum upp vid mindre batcher?
I teorin är ju allt ett problem vid bryggning men hur är det i verkligheten?
Bättre att köra med en mindre better bottle t ex?
I teorin är ju allt ett problem vid bryggning men hur är det i verkligheten?
Bättre att köra med en mindre better bottle t ex?
- MikaelMattsson
- Torrhumlare

Att använda 25 liters kärl till primärjäsning är inget problem. Om du ska tappa om och ha den stående i sekundärt kärl en längre tid så rekommenderar jag mindre kärl till sekundärjäsning.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk