PID - ramp and soak

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

PID - ramp and soak

Inlägg av assistredo »

Någon som är fena på PID-regulatorer? Ramp and soak sägs vara funktioner om de finns hos sådana ger möjlighet till att ex. köra stegmäskningar.

Nu läste jag på ett utländskt forum en som försökte men inte fick till det riktigt. Det var tydligen inte bara att mata in varje stegs temp och tid.

"Ramp" ska var som namnet antyder att mata in två olika temperaturer och en tid och då styrs en successiv förändring från den ena temperaturen till den andra under en viss tid. "Soak" skulle då vara (lite långsökt - blötlägga, dränka in) att ange en tid att hålla under en viss tid.

Killens problem var tydligen att förutom att ställa in tid och temp för varje steg måste man tydligen även vid varje nytt steg ställa in en ramp från den gamla tempen till den nya och en tid för detta. Killen ställde tydligen in en kortare för rampen än vad hans system klarade av och då blev visst problem.

Har jag fattat det rätt (eller han)?
Björn Petersson
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

PID - ramp and soak

Inlägg av svensson.lu »

Verkar logiskt.
Dompan (humle.se) har en. Vi diskuterade den lite här: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php ... 154#p53154
Men jag vet inte hur det funkade sen.

Auberin har instruktionsmanualer på sin hemsida.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Re: PID - ramp and soak

Inlägg av assistredo »

Det skulle vara intressant att veta vad som EGENTLIGEN händer i system ex. Braumeister när man matat in ett antal steg för en bryggning, alltså en logg på hela temperaturutveckligen under perioden. Bra öl blir det tydligen men hur noga behöver det egentligen vara.

Det kanske skulle räcka med en ramp från utgångstemperaturen till 78 grader på några timmar.
Björn Petersson
Skriv svar