Hjälp. Första partyfatet

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
kamelryttarn
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Hjälp. Första partyfatet

Inlägg av kamelryttarn »

eric skrev:Ursäkta om jag kapar tråden lite. Satt och kikade lite vad man skulle behöva köpa för grejer om man införskaffar sig en flexitap.

Kolsyrepatron 425g
Trapetz-adapter
Regulator
Armerad pvc-slang, 6x11mm
Nippel 8,5mm
Vingmutter
Flexitap
Tappkran (direkt på medföljande slang)
+
partyfat och gummiplugg

Är det ett problem att klämma på 6 mm armerad pvc-slang på 8,5 mm nippel? Om man har humlegårdens regulator verkar det vara 6 mm ut men 8,5 mm in på flexitapen. Hur har ni andra löst det som har samma uppsättning ( @kamelryttarn ) ?
Tror inte en armerad slang kan ge med sig såpass mycket. Jag har kört med 4mm-slang istället. Det räcker gott och väl till kolsyran. I övrigt stämmer din lista väldigt bra. Jag kan inte komma på något annat, och med dom grejjerna så har du dels en jävligt bra partyfatsanläggning och möjlighet att använda de flesta delarna till en större fatanläggning i framtiden om behovet skulle uppstå. Jag pulade ihop en egen regulator med reduceringsventil från clasohlson och lite t-kopplingar och manometer från esska.se Blev nog inte billigare (snarare tvärtom) men nu har jag två st snabbkopplingar till kolsyran så man lättare kan koppla bort partyfat och andra fat som man kolsyrar utan att behöva skruva loss soda-stream-flaskan.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Såg nu att om man läser under flexitap på humle så står det att man ska använda 7 mm nipplar om man vill ansluta 6mm pvc-slang. Problemet är att de nipplar de hänvisar till är 8,5 mm. Tror det kan vara en felstavning eller så är 8,5 mm ett annat mått. 82475 fungerar alltså som gasanslutningsnippel.
SiggeSahlin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av SiggeSahlin »

Öppnade fatet idag. Kranen funkade bra och ölen hade bra arom men det fanns i princip ingen kolsyra- trots 12 dagar i ca 20 grader. Har primat med 4g/liter.
Kan man rädda ölen på nått sätt?
Mitt andra partyfat är ett utan ventil. Finns det chans att det blir bättre?(samma primning) Ska jag hålla mig till tåls ett tag till innan jag öppnar fat nr 2?
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

SiggeSahlin skrev:Öppnade fatet idag. Kranen funkade bra och ölen hade bra arom men det fanns i princip ingen kolsyra- trots 12 dagar i ca 20 grader. Har primat med 4g/liter.
Mitt andra partyfat är ett utan ventil. Finns det chans att det blir bättre?(samma primning) Ska jag hålla mig till tåls ett tag till innan jag öppnar fat nr 2?
Vad trist. Jag tror tyvärr inte det. Vet att man kan låta kranen sitta i för att råda bot på för mycket kolsyra men mot för lite dito har jag tyvärr inget svar. Vad var det för öl du hade i? Kallkraschat hårt eller trött jäst kanske?
SiggeSahlin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av SiggeSahlin »

Hade fatet i kylskåpet i ca 12 timmar. För länge?
Jäst: Safale 05, som jäste rätt normalt i primären.
The Ragdoll
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av The Ragdoll »

SiggeSahlin-
När du tappade ölen, skummade den rejält så att du fick vänta ett bra tag innan du kunde dricka den?
I sånt fall var det nog där mycket av kolsyran försvann. Nyckeln brukar vara att kyla faten, vilket du ju gjort,
och ofta räcker inte kylskåpstemperatur på ca 8 grader för att lösa all kolsyran i vätskan utan en del av den förblir
i toppen av fatet med högt serverinngstryck, massor av skum och för lite kolsyra som följd..
SiggeSahlin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av SiggeSahlin »

Ursäkta sen respons. Nej, det blev nästan inget skum alls.
Jag öppnade partyfat nr 2 idag, från samma batch och samma primning. Jag trodde den skulle bli bättre eftersom det fatet inte hade gummipropp med ventil, men det var tyvärr samma sak denna gång. Ett tunt, lågt och storbubbligt skum, men i princip ingen kolsyra i ölen.
Saggig jäst eller?
Nu har jag en ny sats på torrhumling. Ska hälla ner den i fat om några dagar. Får hoppas att det går bättre...
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Radhusgrillen »

SiggeSahlin skrev:Öppnade fatet idag. Kranen funkade bra och ölen hade bra arom men det fanns i princip ingen kolsyra- trots 12 dagar i ca 20 grader. Har primat med 4g/liter.
Hej!
Tänkte bara fråga hur mycket du fyllde fatet?
Jag investerade själv i ett par partyfat och fylde två av dessa i söndags. Tyvärr såg jag först idag en liten video där de betonade att man lämnar de översta centimetrarna för att få kolsyra.. Jag fyllde högre än så. Med det är jag rädd att jag blir utan kolsyra.

Vilka kranar använder ni?
Jag är sugen på att köpa en Partystar Deluxe men snåltarmen får mig att kika åt PGW's budgetkran. Den tar bara 8g-patroner men å andra sidan får man 20st 8g-patroner för 58kr så det är fortfarande billigare än ett 10p 16g-patroner som landar på minst hundralappen.
Retsticka men ingen taskvört
SiggeSahlin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av SiggeSahlin »

Ursäkta sent svar - igen. Måste nog sätta på den där bevakningsfunktionen...

Radhusgrillen:
Risken med att fylla för långt upp är väl sprängning, antar jag. Jag lämnade typ fyra cm.
Hur gick det med dina första partyfat? Jag har efter två försök inte lyckats få till någon vidare kolsyra. Ibland när jag tappar får jag sjukt mkt finbubbligt skum, ibland inget alls - och aldrig nån kolysra att tala om. Det andra fatet hade möjligen kolsyra som en gammal engelsk ale. Jag har en partystar, och har inte riktigt förstått mig på den. Eller fatet. Hur mkt ska man exempelvis blåsa på med kolsyrepatronen?
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

SiggeSahlin skrev:Hur mkt ska man exempelvis blåsa på med kolsyrepatronen?
Jag brukar dra på så att det blir en lagom hastighet på flödet. Kanske ett kvarts varv ungefär. Kan det vara så att du hade för mycket headspace i fatet? 4cm låter ganska mycket. Tänker om kolsyran ligger uppepå ölen istället för i den, om det nu är så det funkar med kolsyra?
SiggeSahlin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av SiggeSahlin »

Det låter som en rimlig teori. Jag har dålig koll. Kanske ska fylla på mer då, nästa gång. Vill ju inte råka ut för en fatsprängning, dock... Jag kanske är för nojjig...
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Annars spara till ett fat. Ett begagnat kostar en 500 kr. Ni kommer ju ändå vilja ha det sen och slippa alla problem med partyfaten. Snart jul skriv upp på listan till tomten.
knox
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av knox »

Vårt får man tag på beg fat för 500?
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

500 pix är nog svårt, om man inte köper från Tüskland, men då tillkommer ganska dyr frakt...
SiggeSahlin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av SiggeSahlin »

Kanske det. Men det räcker ju inte med att tomten har ett fat i säcken. Behövs väl en jäkla massa prylar..?
Skriv svar