Fråga om jäst och priming
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Fråga om jäst och priming
Hej igen!
Två frågor
Jag har ett halvt paket us-05 i kylen, typ en månad gamal, kan jag använda den? Eller är det bara att slänga?
Ang priming
Har nu gjort tre öl, alla är fattiga på kolsyra. Köpte av någon anledning några kilo bryggsocker på PWG och har användt de.
Första två satserna körde jag ca 2 krm per 33 cl och 3krm per 50cl. Mycket besviken på kolsyran. Funkar på min Ale men det är på gränsen.
Ska nu köra min Saison och där vill jag ha ganska bra med bubbel. Hur mkt vågar man ha i innan man riskerar flaskbomb?
Två frågor
Jag har ett halvt paket us-05 i kylen, typ en månad gamal, kan jag använda den? Eller är det bara att slänga?
Ang priming
Har nu gjort tre öl, alla är fattiga på kolsyra. Köpte av någon anledning några kilo bryggsocker på PWG och har användt de.
Första två satserna körde jag ca 2 krm per 33 cl och 3krm per 50cl. Mycket besviken på kolsyran. Funkar på min Ale men det är på gränsen.
Ska nu köra min Saison och där vill jag ha ganska bra med bubbel. Hur mkt vågar man ha i innan man riskerar flaskbomb?
Re: Fråga om jäst och priming
Jag brukar köra 7,5-8g strösocker/l.
5g/l är lagom till ale, 7-8g/l på lager, 10g/l till veteöl.
Du kan använda jästen om du har förslutit den hermetiskt.
Kryddmått är svårt att dosera sockerlag, för du ska helst koka sockret innan du kör det som primning. Gör jag någon testflaska kan jag pressa i en sockerbit men då ar jag risken att jag får dumpa skiten sen. Så mitt råd är, koka sockerlag på 1dl vatten och 7g socker per liter öl. Flytta ölen försikigt till flaskningshink och rör försiktigt i sockerlaget som inte behöver svalna innan du rör i det (höjer tempen minimalt i ölet). Sedan flaska du fem flaskor och sedan rör du försiktigt runt i botten på flaskningshinken då sockret gärna vill lägga sig på där. Jäs i rumstemp 1-2 veckor. Kraftig kolsyra blir resultatet... Lycka till!
Du kan använda jästen om du har förslutit den hermetiskt.
Kryddmått är svårt att dosera sockerlag, för du ska helst koka sockret innan du kör det som primning. Gör jag någon testflaska kan jag pressa i en sockerbit men då ar jag risken att jag får dumpa skiten sen. Så mitt råd är, koka sockerlag på 1dl vatten och 7g socker per liter öl. Flytta ölen försikigt till flaskningshink och rör försiktigt i sockerlaget som inte behöver svalna innan du rör i det (höjer tempen minimalt i ölet). Sedan flaska du fem flaskor och sedan rör du försiktigt runt i botten på flaskningshinken då sockret gärna vill lägga sig på där. Jäs i rumstemp 1-2 veckor. Kraftig kolsyra blir resultatet... Lycka till!
Jag har de senaste gångerna kört med vanliga mockasockerbitar. En sockerbit i en 33cl flaska blir ca 6,5gr./l. Man bör dock vara noga med att ta ett nytt paket varje gång och tvätta händerna/använda handskar innan man fingrar på sockret.
1dl vatten per liter öl? Så till 10L öl gör du en sockerlag på 1L vatten och 2L sockerlag till 20L öl? Kan det stämma?Lindh skrev:Så mitt råd är, koka sockerlag på 1dl vatten och 7g socker per liter öl.
Varför så mycket vatten? Inte vill jag späda ut min goda öl med 10% vatten!
Jag gör en så koncentrerad sockerlag som möjligt. Så länge sockret löser sig i vätskan är det lugnt och det behövs inte mycket vatten för det inte. Det är ju mängden socker per liter öl som är det viktiga - inte mängden vatten. Så tänker jag. Eller tänker jag fel?
/Granberg
Vem sa att bakterier i kroppen inte var kul? Drack en brettad Saison i helgen och hade jättekul sen.
- Smancho
- Torrhumlare

- Kontakt:
Haha så klart att han inte tar en liter vatten.. Det var bara ett räkne exempel per liter. Är det så att det är 10l öl som ska primas så tar man vanligtviss en 2-3 dl vatten med 70g socker, kokar upp och häller i..
Jag vete fan faktiskt, har du sett hans film?Smancho skrev:Haha så klart att han inte tar en liter vatten.. Är det så att det är 10l öl som ska primas så tar man vanligtviss en 2-3 dl vatten med 70g socker, kokar upp och häller i..
Vem sa att bakterier i kroppen inte var kul? Drack en brettad Saison i helgen och hade jättekul sen.
- Smancho
- Torrhumlare

- Kontakt:
@angr. Haha jag följer han slaviskt. Nästan som ett galet fan 
- Weinkeller
- Maltrostare

Lindh späder gärna ut sin öl så han får mer att dricka, thats it !
Ha ha! Ja, han klämmer ju enligt egen utsago gärna ett fat i veckan. 
angr skrev:Jag vete fan faktiskt, har du sett hans film?
Hahaha, ni är ju inte kloka någonstans... Törstig må vara sant dock =)Weinkeller skrev:Lindh späder gärna ut sin öl så han får mer att dricka, thats it !
1. Nej jag späder inte, någonsin. Även om det blir tokigt OG. Eller rättare sagt, jag späder aldrig efter kok. 1 gång har jag spätt före kok. Jag tycker inte det blir bra är den enkla anledningen.
2. Ja det är 1dl vatten som jag kokar sockerlag med för 20-25l öl. Gram socker per liter öl spelar ingen roll i sammanhanget "koka sockeret rent". 25l veteöl som får 10g/l ger alltså 250g socker och 1dl vatten som kokar i några minuter. Det kan se ut som mycket socker i början men det kokar ihop snabbt. 20l ale får 1dl vatten + 100g socker (5g/l). Gör inte så koncentrerat sockerlag som möjligt för det sätter sig som lim i botten. Det är inte ett "drink-sockerlag" du ska göra utan bara koka socker i lite vatten för att få det rent från bakterier.
3. Nej jag klämmer inte ett fat i veckan. Har jag lite hjälp av vänner så kan ett fat ta slut på två veckor däremot men då förutsätter det att jag inte har något annat fat igång samtidigt...
Frågor på det? =)
- Weinkeller
- Maltrostare

Sorry Lindh, kunde inte låta bli..
Hahaha, det förstod jag =) Men tänkte att andra inte uppfattade ironin...
Jag tror inte på ett ord du säger.Lindh skrev:Hahaha, det förstod jag =) Men tänkte att andra inte uppfattade ironin...
Med den kroppen hade man blivit avundsjuk om du klämde ett fat i veckan.....å andra sidan syns inte levern på utsidan.