Vad tror ni om det här receptet?
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
-
JesseJames
- Satsbryggare

- Inlägg: 6
- Blev medlem: tisdag 2014-08-26 19:53
Vad tror ni om det här receptet?
https://www.brewtoad.com/recipes/jessestout
Där är receptet. Så vad tror ölbryggareliten om detta recept?
Där är receptet. Så vad tror ölbryggareliten om detta recept?
- Ölofsson Brewing
- Torrhumlare

- Inlägg: 138
- Blev medlem: onsdag 2014-09-03 15:21
Re: Vad tror ni om det här receptet?
Vad vill du få ut för slutprodukt med ditt recept? Vad är din vision med det?
då är det lite lättare att ge feedback om man vet vad du vill uppnå med receptet 
Off the bat ser det ut att vara ganska mycket rostat korn dock.
Kokar du bara i 30 minuter?
Off the bat ser det ut att vara ganska mycket rostat korn dock.
Kokar du bara i 30 minuter?
Re: Vad tror ni om det här receptet?
Det är ju en vanlig stout, så jag känner nog att det räcker för att kommentera.
Mängderna rostade extraktgivare kan se väldigt stora ut, men det är lite av en illusion eftersom det delvis är ett extraktrecept. De rostade extraktgivarnas faktiska andel kommer vara betydligt lägre än de procentsatser som anges. Detta tycker jag är något som gör denna typ av recept lite svåra att läsa.
Kokning i 30 minuter funkar väl när man kör maltextrakt.
Mängderna rostade extraktgivare kan se väldigt stora ut, men det är lite av en illusion eftersom det delvis är ett extraktrecept. De rostade extraktgivarnas faktiska andel kommer vara betydligt lägre än de procentsatser som anges. Detta tycker jag är något som gör denna typ av recept lite svåra att läsa.
Kokning i 30 minuter funkar väl när man kör maltextrakt.
Re: Vad tror ni om det här receptet?
Sedan tror jag inte du ska räkna med 85 % utjäsning, men det kanske är lika bra det.
-
JesseJames
- Satsbryggare

- Inlägg: 6
- Blev medlem: tisdag 2014-08-26 19:53
Re: Vad tror ni om det här receptet?
Min illusion av receptet är att det ska vara en Stout, så det är väl det jag siktar på.Ölofsson Brewing skrev:Vad vill du få ut för slutprodukt med ditt recept? Vad är din vision med det?då är det lite lättare att ge feedback om man vet vad du vill uppnå med receptet
Off the bat ser det ut att vara ganska mycket rostat korn dock.
Kokar du bara i 30 minuter?
-
JesseJames
- Satsbryggare

- Inlägg: 6
- Blev medlem: tisdag 2014-08-26 19:53
Re: Vad tror ni om det här receptet?
Hur menar du nu? Procentandelen med utjäsningen är inget jag skrivit in, det var nåt som kom fram under tiden som jag lade in råvarorna för receptet. Ursäkta om jag har lite dålig koll, men har hittills bara sysslat med ölsatser och ölsatser alá köksbryggeriet.ekstedt skrev:Sedan tror jag inte du ska räkna med 85 % utjäsning, men det kanske är lika bra det.
Re: Vad tror ni om det här receptet?
Oavsett var siffran kommer ifrån är den ganska orealistisk.JesseJames skrev: Hur menar du nu? Procentandelen med utjäsningen är inget jag skrivit in, det var nåt som kom fram under tiden som jag lade in råvarorna för receptet. Ursäkta om jag har lite dålig koll, men har hittills bara sysslat med ölsatser och ölsatser alá köksbryggeriet.
-
JesseJames
- Satsbryggare

- Inlägg: 6
- Blev medlem: tisdag 2014-08-26 19:53
Re: Vad tror ni om det här receptet?
Oavsett var siffran kommer ifrån är den ganska orealistisk.[/quote]
Det begrep jag redan i det andra inlägget att du menade. Men jag efterfrågade en förklaring på vad du menade. Istället för att anta att alla kan alla termer osv så kan man väl ge en förklaring på vad man menar när man efterfrågar ett svar.
Det begrep jag redan i det andra inlägget att du menade. Men jag efterfrågade en förklaring på vad du menade. Istället för att anta att alla kan alla termer osv så kan man väl ge en förklaring på vad man menar när man efterfrågar ett svar.
- Ölofsson Brewing
- Torrhumlare

- Inlägg: 138
- Blev medlem: onsdag 2014-09-03 15:21
Re: Vad tror ni om det här receptet?
Jo fast där finns ju massor av olika stouts. Vill du ha en tjockare/lättare munkänsla på den? ska det vara en sweet/dry stout? etc, etc, etc.JesseJames skrev: Min illusion av receptet är att det ska vara en Stout, så det är väl det jag siktar på.
Det är bara lättare att ge lite feedback när man förstår vad du vill ha för slutprodukt.
Re: Vad tror ni om det här receptet?
Det finns en nybörjardel här på forumet, utanför den utgår man faktiskt från att basala begrepp såsom utjäsning och deras effekt på slutresultatet är någorlunda känd. När du därför skriver "Hur menar du?" följt av att det inte är du som har skattat procentsiffran antog jag bara att du ville slå ifrån dig att siffran inte var din.JesseJames skrev: Det begrep jag redan i det andra inlägget att du menade. Men jag efterfrågade en förklaring på vad du menade. Istället för att anta att alla kan alla termer osv så kan man väl ge en förklaring på vad man menar när man efterfrågar ett svar.
Om du vill veta vad utjäsning är, eller vad det nu var du frågade om (det är fortfarande oklart) får du väl googla alternativt ställa en fråga i nybörjardelen.