Pilsner med för mycket kolsyra.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Pilsner med för mycket kolsyra.
Vad gick fel, eller vad missade jag vid min första pilsnerbryggning! Det skulle jag vilja fråga publiken.
Jag borde skrivit detta inlägg för 1-2 månader sedan medans jag hade allt klart i minnet, men vi gör ett försök iaf!
Problemet är att efter några veckor på flaska så har det skapats på tok för mycket kolsyra, även fast jag inte tycker det borde blivit så.
Detta var mitt första försök till pilsner, och jag gick någorlunda efter ett recept från boken "Brygg ditt eget öl".
Vid butteljering användes 6,5g socker per liter.
2 veckor jäsning i kylskåp runt 9-10 grader Celcius.
3-4 veckor lagring i kylskåp runt 4-6 grader Celcius.
Under lagringstiden fick jag en fin och "ren" pilsner.
Men efterkommande veckor när temperaturen ändrades till 8-10 grader igen, så verkade jäsningen ta nytag.
Vad kan jag ha gjort för fel? Jäsning, lagring, temperaturer??
Hela recpetet hittat ni här :: http://ekevallen.net/bryggning/bryggnin ... 2/?lang=sv
//Andreas
Jag borde skrivit detta inlägg för 1-2 månader sedan medans jag hade allt klart i minnet, men vi gör ett försök iaf!
Problemet är att efter några veckor på flaska så har det skapats på tok för mycket kolsyra, även fast jag inte tycker det borde blivit så.
Detta var mitt första försök till pilsner, och jag gick någorlunda efter ett recept från boken "Brygg ditt eget öl".
Vid butteljering användes 6,5g socker per liter.
2 veckor jäsning i kylskåp runt 9-10 grader Celcius.
3-4 veckor lagring i kylskåp runt 4-6 grader Celcius.
Under lagringstiden fick jag en fin och "ren" pilsner.
Men efterkommande veckor när temperaturen ändrades till 8-10 grader igen, så verkade jäsningen ta nytag.
Vad kan jag ha gjort för fel? Jäsning, lagring, temperaturer??
Hela recpetet hittat ni här :: http://ekevallen.net/bryggning/bryggnin ... 2/?lang=sv
//Andreas
Re: Pilsner med för mycket kolsyra.
Var förväntat FG 1.025 eller är det uppmätt FG? Tycker det låter högt för enbart pilsnermalt och mäskning vid 67C. Låter ju som om det inte jäst ut innan du buteljerade isåfall.
Det var uppmätt FG.
Kan det helt enkelt varit så enkelt att jag tappade för tidigt iaf?
Och kan man höfta med något standard FG man bör ligga runt, typ 1.010?
//Andreas
Kan det helt enkelt varit så enkelt att jag tappade för tidigt iaf?
Och kan man höfta med något standard FG man bör ligga runt, typ 1.010?
//Andreas
-
aleandrowest
- Helmaltsbryggare

För att vara på den säkra sidan ang utjäsning och dessutom få till en diacetylrast för att undvika diacetyl i slutprodukten är det inte fel att sakta höja tempen i slutet på primärjäsningen. Temphöjningen kan påbörjas när ca 2/3 av den förväntade jäsningen är avklarad. När aktiviteten i jäsröret avtagit kan ölen ligga i rumstemp någon dag för att därefter kallagras efter eget tycke och smak.
Kalas! Skall ha det i åtanke vid nästa bryggning!
//Andreas
//Andreas
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Hur mycket jäst satte du? Det framgår inte om du gjorde en förkultur eller inte. Ett paket är helt enkelt väldigt lite jäst. Själv brukar jag ha jäst motsvarande nästan 4 paket till din storlek. Den ska ju optimalt orka jäsa ut allt på en vecka.
Skickas från min iPad via Tapatalk
Skickas från min iPad via Tapatalk
Ett rör White Labs - Munich Helles Yeast, WLP860, ingen förkultur.
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Om du ser till att ha mer jäst som är pigg och allert (stavas förkultur
) så kommer din lager förmodligen att orka jäsa ut snabbare så riskerar du inte att få en jäsning som sedan fortsätter om än långsamt i flaskan. Jag förordar även att du sätter jästen vid eller strax under jästemperaturen. Om du gör en sökning på avstannad jäsning för lageröl så misstänker jag att det är en av huvudkandidaterna till 1:a platsen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Man kan istället för förkultur brygga en 8-10L sats på ett jäströr, och sen använda jästkakan från den vörten till nästa omgång som då kan vara 25L.
Delar man då på jästen och sparar i en liten burk i kylen, blir du självförsörjande på jäst ett bra tag framöver.
Började själv med en smackpack i våras och har nu bryggt 200L lager fördelat på 9 gånger på den jästen. Samtliga har jäst ut på 5-7 dagar.
Delar man då på jästen och sparar i en liten burk i kylen, blir du självförsörjande på jäst ett bra tag framöver.
Började själv med en smackpack i våras och har nu bryggt 200L lager fördelat på 9 gånger på den jästen. Samtliga har jäst ut på 5-7 dagar.
Svensson
Men då är del helt klart en förkultur som skall ordnas till nästa lager, eller nästa bryggd rent av.
Bara aldrig blivit av att jag testat med det.
Men skulle ni säga att det är viktigare att man kör med förkultur till lager/pilsner än till en "vanlig" pale ale?
Pilsnerkokaren
Har läst lite om det och faktiskt tänkt mig på ett försök i framtiden. Planen har varit/är att nöta mig igenom några enklare bryggningar där jag inte bör misslyckas för att tappa intresset =).
Men då är del helt klart en förkultur som skall ordnas till nästa lager, eller nästa bryggd rent av.
Bara aldrig blivit av att jag testat med det.
Men skulle ni säga att det är viktigare att man kör med förkultur till lager/pilsner än till en "vanlig" pale ale?
Pilsnerkokaren
Har läst lite om det och faktiskt tänkt mig på ett försök i framtiden. Planen har varit/är att nöta mig igenom några enklare bryggningar där jag inte bör misslyckas för att tappa intresset =).
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Angående frågan om det är viktigt med förkultur till lager/pilsner jämfört med ale så är svaret Jepp!
Det behövs en större mängd jästceller för att komma igång vid lägre jästemperatur, ale jäser vid gynnsammare temp för jästen och då behövs det inte lika mycket jäst.
Sen är förkultur i princip en liten jästkaka i mina ögon.
Att återanvända jästen är allt annat än svårt, vill man tvätta jästkakan går det bra, vill man inte går det också bra, man får bara undvika bottensatsen av döda celler när man tar ur sina 2-3dl jästsluring.
Så det är bara på det igen så kommer du att lyckas, huvudsaken är att man hittar vad som ev gick fel när det inte blev som man tänkt sig.
Det behövs en större mängd jästceller för att komma igång vid lägre jästemperatur, ale jäser vid gynnsammare temp för jästen och då behövs det inte lika mycket jäst.
Sen är förkultur i princip en liten jästkaka i mina ögon.
Att återanvända jästen är allt annat än svårt, vill man tvätta jästkakan går det bra, vill man inte går det också bra, man får bara undvika bottensatsen av döda celler när man tar ur sina 2-3dl jästsluring.
Så det är bara på det igen så kommer du att lyckas, huvudsaken är att man hittar vad som ev gick fel när det inte blev som man tänkt sig.