Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Skärlöta Bryggeri
Delmäskare
Delmäskare

Re: Äntligen en mottrycksfyllare som fungerar

Inlägg av Skärlöta Bryggeri »

Kollade på filmen och blev såld,sign me up for one please :D :D
Om bananen i ölen upplevs trevlig, gör det mig till en APA?
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

De handhållna motrycksfyllare som har funnits på marknaden brukar ha tre kranar, en för koldioxiden med förbindelse till kolsyretuben och fatet, en för ölet med förbindelse till fatet och en för att släppa ut trycket. Koldioxiden och ölet är kopplat till det rör som går till botten av flaskan, längst upp omslutes detta rör av ett litet tjockare rör med mellanrum till det långa röret . Det är kort och slutar ovanför ytan när flaskan är full. Detta rör är förbundet till kranen som släpper ut trycket. Runt detta rör sitter också korken.

Fyllningen går till så:

Motrycksfyllaren sätts i flaskan och trycks ner så korken håller tätt. Alla kranar är först stängda. Sedan öppnas kranen till koldioxiden. "Utsläppskranen" öppnas också sedan momentant en eller några gånger för att "blåsa ut" den syrehaltiga luften i flaskan. Efter att utsläppskranen stängts stängs också koldioxidkranen.

Nu råder samma tryck i flaskan som i fatet. Ölkranen öppnas men inget öl strömmar ner - det är ju samma tryck i fatet som i flaskan. Men nu öppnar man utsläpps- kranen försiktigt. Nu blir det mindre tryck i flaskan och eftersom trycket i fatet är större börjar ölet strömma. Genom att "dutta" med utsläppskranen håller man en lugn och jämn takt så det inte börjar skumma för mycket. När man sedan stänger utsläppskranen jämnar trycket ut sig igen och det slutar strömma.

Nu kommer jag till det jag egentligen undrar över:

När jag ser videon blir jag lite konfunderad över att Pilsnerkokaren bara först "duttar" lite med koldioxid-och evakueringsknapparna och sedan öppnar ölkranen och låter det rinna, och det rinner utan behov av ytterligare evakuering verkar det som. Är det inget mottryck i flaskan? Eller rinner det bara med hjälp av tyngdkraften? Detta skulle dock kräva att fatet står högre samt att flaskan har förbindelse med fatet så att den koldioxid som trycks undan av ölet evakueras till fatet.
Björn Petersson
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Jodå det är tryck i flaskan :)
Och jag har också 3 kranar/knappar, så din beskrivning på hur man normalt mottrycksfyller är precis som jag gör.

Knappen till vänster sätter tryck i flaskan med CO2, knappen till höger evakuerar syret. Knapparnas läge är bara öppet eller stängt vilket gör att den inte går att fylla flaskan med öl med hjälp av den högra knappen, det blir bara skum.

Fatet är kopplat via slang från fyllaren och har samma CO2tryck som flaskan får efter andra "dutten"

Tryckminskningen i flaskan uppstår när jag lyfter på ventilblocket med tummen, detta för att det har varit lättast att styra "läckaget" av trycket i flaskan via tätningen vid flaskhalsen. Flödet uppstår när ventilblocket blir snedställt mot flaskhalsen. Beroende på kvalitén på flaskmynningen läcker det mer eller mindre vilket jag inte vill, de fyllare som blir byggda nu kommer ha en bättre tätning och trycksänkningen i flaskan kommer enbart att ske via en nålventil.

Jag har inte någon T-koppling på gasslangen för fatet, om det gick en eller två slangar från fyllaren till fatet kunde kvitta resonerade jag, dom är inte i vägen som ni ser på filmen.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Ja nu ramlade polletten ner, det är därför du håller med handen på fyllaren. Evakueringsventilen jag använder är en "pysventil" från en slaktad sån här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-151922/

Jag försökte uppdatera till en sån här men fick det inte att funka, den pyste hela tiden. http://www.malzmuehle.eu/Abfuellen-und- ... -1195.html
Björn Petersson
Bazzooka
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Bazzooka »

Jag är också intresserad beroende på pris.

Väldigt snygg och professionell.
dw83
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av dw83 »

Verkar vara ett grymt fint bygge:)
Kul om man får höra mer om byggets gång..
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Jodå, tillverkningen rullar på, inte fort för det sker på ledig tid men det rör på sig :wink:
När man är så lyckligt lottad att man har tillgång till både material och maskiner blir det lätt att man tillverkar bitarna istället för att försöka hitta ett alternativ när man gör något till sig själv. Om jag lägger en halvtimme/timme på att svarva speciella ventilaxlarna till tryckknapparna i rostfritt har inte så stor betydelse, men när tillverkningen blir tiodubblad blir det inte försvarbart. Så den mesta tiden har hitintills gått åt till att hitta olika alternativ som är tillräckligt bra, vilket är betydligt svårare än vad jag trodde.

Någon som vet var man hittar 5mm tjocka planpackningar i silikon? Alternativen är att köpa silikonslang och skära brickor från den eller gjuta brickor med våtrumssilikon eller kanske stansa ut brickor från silikonduk. Vid en googling får jag fram att man ska kavla ut degen till 4-5mm och sen lägga den på silikonduk :lol: Inte riktig vad jag letade efter. Slangen och duken kostar skjortan för man måste köpa hela metrar men är ett snabbt alternativ, att gjuta tar tid men kostar i princip inget, det får nog bli att gjuta packningarna.
Engan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Engan »

Fantastiskt bygge! Även jag skriver upp mig på intresselistan!
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Snart dags att gå ner på halvtid och satsa på detta :)
Eastwood
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Eastwood »

Jag är intresserad att köpa en jag med:-)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Pilsnerkokaren skrev: Någon som vet var man hittar 5mm tjocka planpackningar i silikon?
Ett alternativ till att skära ut från silikonslang skulle kunna vara skära skivor av silikonproppar till flaskor mm. De finns ju i en mängd olika storlekar, med och utan hål.

Men det kanske du redan tänkt på.
Björn Petersson
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Just den packningen har löst sig. Fick ett pm från en hembryggare som jobbar med just silikonmattor, så prover är på ingång. Man tackar och bockar.
Skulle det vara av intresse att anslutningarna till slangarna blir av standartyp och att dessa passar? http://shop.humle.se/utrustning/kopplin ... -nippel-14
Man har förmodligen sådana hemma redan och fler varianter behöver man inte.
freddeg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av freddeg »

Tycker det låter som en bra idé att ha standard.
L+R
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av L+R »

Vi har haft en lignende tråd.
http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic. ... 798#p41798

Mvh.

L.R.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

En fördel med en sån här kompakt sak är att den viktiga rengöringen och inte minst desinficeringen (möjligen också steriliseringen) blir enklare. Den är inte större än att hela härligheten går at lägga i en balja (eller i kokkärlet för kokning i vatten).
Björn Petersson
Skriv svar