Har bryggt ett antal satser nu och många detaljer kring bryggningen börjar klarna rejält, så nu är jag inne på detaljer och petar för att få till ölet så bra som möjligt.
Om man inte har ett bryggverk av något slag så är det ju vanligast att man kokar upp mäskvatten till säg 75 grader för att sedan tillsätta detta till malten på ett eller annat sätt. När man infusionsmäskar vill man ligga någonstans mellan 64-70 grader ungefär beroende på hur man vill att ölet ska bli. Som jag har förstått det så kan man göra en eventuell utmäskning på en högre temperatur, runt 73 grader (?), för att stoppa enzymaktiviteten och på så sätt stoppa mäskningen inför lakningen.
Hur snabbt sker stoppandet av aktiviteten?
När man tillsätter sitt 75-gradiga vatten till malten som kanske håller 20 grader, för att hamna på runt 66 grader när allt är blandat, så kommer ju malten träffas av 75-gradigt vatten en stund innan temperaturen jämnar ut sig. Eftersom man inte kan gå "baklänges" i mäskningen, alltså starta på 70 grader och låta det sjunka, vad händer då med malten i detta inledande moment av mäskningen? Eftersom detta är ett allmänt vedertaget sätt att lösa mäskningen på utan bryggverk så antar jag att det inte är några problem, att det tar längre tid för enzymerna att stoppas, men nyfiken som man är så måste jag bara veta att det jag gör är ok och inte påverkar ölet nämnvärt.
Tack på förhand för att ni höjer min kunskapsnivå!