Cooperöl....besviken!!!
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Cooperöl....besviken!!!
Kastar in handuken snart!!!
Första omgång var så där. Får kanske skylla mig själv att jag bara läste anvisningar från burken och inte rådgjorde här på forumet!
Ölen smakade ok, dock svagt.... typ som lättöl!!!
andra omg gick jag "all in"... med btw, starsun riktiga flaskor och buteljeringsmaskin!!... Verkligen gav allt!
Mätte OG 1035 FG 1010...... om jag räknar rätt så blir alk styrkan 3,45%...
Jag vill inte ha en 10 %-are men gärna 5%.... nån som vet hur man gör så det blir rätt??
Första omgång var så där. Får kanske skylla mig själv att jag bara läste anvisningar från burken och inte rådgjorde här på forumet!
andra omg gick jag "all in"... med btw, starsun riktiga flaskor och buteljeringsmaskin!!... Verkligen gav allt!
Jag vill inte ha en 10 %-are men gärna 5%.... nån som vet hur man gör så det blir rätt??
Re: Cooperöl....besviken!!!
Hav förtröstan. Du har gjort folköl, vilket coopersatserna är utan extra tillsatser. Det var därför man på 80/90-talet tillsatte socker i satsen för att få upp styrkan.
Extraktet egentligen till ½ - 2/3 av den mängd du gjort. Du kan göra två saker, antingen minskar du vätskan som du blandar extraktet med till hälften eller 2/3-delar, då kommer OG öka och alkoholen likaså.
Alternativet är att köpa DME (dry malt extrakt) och tillsätta för ett högre OG.
Jag rekommenderar dig att läsa på wikin om satsbryggning: http://shbf.se/wiki/index.php/Satsbryggning
Där står det bl a
Dessutom rekommenderar jag wikin som allmän läsning om ölbryggning. Det mesta du behöver veta finns där och när du inte finner svaren där finns det en hel uppsjö av böcker, kan rekommendera ett inköp av John Palmers How to Brew som är lite av ölbryggarbibeln.
Extraktet egentligen till ½ - 2/3 av den mängd du gjort. Du kan göra två saker, antingen minskar du vätskan som du blandar extraktet med till hälften eller 2/3-delar, då kommer OG öka och alkoholen likaså.
Alternativet är att köpa DME (dry malt extrakt) och tillsätta för ett högre OG.
Jag rekommenderar dig att läsa på wikin om satsbryggning: http://shbf.se/wiki/index.php/Satsbryggning
Där står det bl a
shbf wiki skrev:
Det är lämpligt att köpa råvarorna separat och inte i en så kallad ölsats. En ölsats innehåller oftast för lite extrakt eller möjligen helt rätt mängd för att göra omkring 12 liter. För att få den som köpt ölsasten att tro att den räcker till 25 liter, innehåller instruktionen ofta en uppmaning att tillsätta en stor mängd socker för att kompensera för detta vilket leder till ett sämre slutresultat. Det är i så fall bättre att ta två ölsatser.
Dessutom rekommenderar jag wikin som allmän läsning om ölbryggning. Det mesta du behöver veta finns där och när du inte finner svaren där finns det en hel uppsjö av böcker, kan rekommendera ett inköp av John Palmers How to Brew som är lite av ölbryggarbibeln.
-
bebbo
- Helmaltsbryggare

- Kontakt:
Tillsätt torkad maltextrakt. Då kommer du få upp OG. Första satsen jag gjorde tillsatte jag 2 påsar a 500g. Har för mig jag fick ett öl på 4.5%. 3 påsar skulle nog bli bra utan att räkna på det.
tack killar!!
jag ger den en ny chans med 2 påsar malt extrakt!!
när tillsätter jag den???...om jag nu ska fortsätta med Cooper ett tag till!
vill helst bemästra Cooper innan jag vågar mig på något mer avancerat!
jag ger den en ny chans med 2 påsar malt extrakt!!
när tillsätter jag den???...om jag nu ska fortsätta med Cooper ett tag till!
- kamelryttarn
- Torrhumlare

Ursäkta om det inte riktigt hör till tråden, men borde man inte bara kunna köra antingen halva mängden vatten eller två burkar maltextrakt. Och sen, om man vill, en annan jäst än den som följer med. Jag undrar om Coopers-burkarna inte ibland har lite oförtjänt dåligt rykte.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Det är inte så avancerat som man tror att varken brygga allgrain eller extrakt, flytande eller torrt. När du gör det får du större möjlighet att välja både ölsort, humlesmak och styrka. Det kan förvisso vara ett litet bekymmer, det finns så mycket gott att välja påvugge skrev:tack killar!!
När du boostar Coopersatsen med extrakt så kommer du få ett bättre öl, helt klart. Men tyvärr så har du inte koll på vad som finns i burken från början, eller om den har behandlats dåligt med att stå varmt eller blivit kantstött och kanske där igenom har tagit smak från burken.
Det är inte fel att brygga Coopersatser, men det är inte så svårt att brygga som de stora pojkarna heller
hahaha, tack för den passning!
Jag håller med dig att brygga riktigt och från scretch är klart det bästa! det tänker jag göra i framtiden.
Just nu tänker jag bemästra Cooperburkar och försöka pressa upp alk halten till 4,5%..
under tiden kan jag börja införskaffa all utrustning jag behöver för att leka på riktigt!
Jag håller med dig att brygga riktigt och från scretch är klart det bästa! det tänker jag göra i framtiden.
Just nu tänker jag bemästra Cooperburkar och försöka pressa upp alk halten till 4,5%..
under tiden kan jag börja införskaffa all utrustning jag behöver för att leka på riktigt!
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Du är på rätt väg!
Det är bra att inte blanda in för många parametrar när man börjar med något nytt.
Du kommer att lyckas med ditt bryggande, mina första bryggningar gick i vasken. Din blev på sin höjd svag, mina var odrickbara
Det är bra att inte blanda in för många parametrar när man börjar med något nytt.
Du kommer att lyckas med ditt bryggande, mina första bryggningar gick i vasken. Din blev på sin höjd svag, mina var odrickbara
Nu har jag inte så värst mycket erfarenhet av Coopersburkar men det borde väl vara humlat extrakt i dom. Om det inte är så värst hårt humlat kan väl bäskan bli lite dålig om man öser på ohumlat extrakt. Kanske inte är så illa, har aldrig provat, men ska man göra enkelvarianten utan att humla själv borde väl två Coopersburkar vara bättre än en burk plus torrextrakt.
- Weinkeller
- Maltrostare

@blueninja Cooper öksatserna är mycket riktigt humlat flytande maltextrakt. Dock är beskan beräknat efter 23l tror jag så man ska inte komplettera med humlat maltextrakt om man inte vill ha ölen extra bitter. Det finns mycket info på deras hemsida om olika sätt att komplettera Ölsatsen på.
Har gjort en variant av denna och den blev uppskattad: http://www.coopershembryggning.se/recep ... ale-recept men bytte ut humlen mot Simcoe och Cascade och Dextrosen mot 650gr ljus DME. Använde Safale US-05 jäst.vugge skrev:Kastar in handuken snart!!!
/d
-
johansjogren
- Helmaltsbryggare

Min första bryggning var en sats med maltextrakt likt cooper fast ett snäpp upp. Väldigt enkelt. www.koksbryggeriet.se
5/7 Metoden craigtube kör på orginal serien brukar ge ok styrka och framförallt on man går ner från 23 liter till 20 liter.
500g Light dry malt extrakt, 700g Dextros.
500g Light dry malt extrakt, 700g Dextros.