Brygga öl i 24C++

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Zac
Torrhumlare
Torrhumlare

Brygga öl i 24C++

Inlägg av Zac »

Hej på er bryggare.
Nu har jag ännu en fråga :) ( SÅ otroligt skönt att alltid får snabba svar av er )

Jag ska nu påbörja min andra BIAB, men har problem med temperaturen.
Göra jag det på landet så har jag max temp på kanske 10 grader och gör jag ölen i stan ligger det på minst 24 grader.

Kan man brygga bra öl i 24-26C ( förutom Saison? ) Kan jag göra en IPA men med Saison jäst? eller blir det bara konstig?

Vad skulle ni rekommendera mig att göra? vill så gärna sätta igång en ny sats igen :)
Senast redigerad av Zac den onsdag 2014-09-24 20:12, redigerad totalt 1 gång.
gedman
Hembryggarens redaktion

Re: Ny fråga

Inlägg av gedman »

24 grader blir 26-27 i hinken, vilket är alldeles för högt. Köpa ett litet kylskåp och sätta in temperaturkontroll? Eller en liten frostvakt för ett skåp på landet?
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Tänkte plocka fram pekpinnen lite... skriv gärna ett bättre Topic i stället för "Ny fråga", det är ett ganska brett spektra på "Ny fråga" skriv i stället "Brygga bra öl i 24-26C".

:-)
// Jonas
Zac
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Zac »

Falkens skrev:Tänkte plocka fram pekpinnen lite... skriv gärna ett bättre Topic i stället för "Ny fråga", det är ett ganska brett spektra på "Ny fråga" skriv i stället "Brygga bra öl i 24-26C".

:-)
Kan jag göra.
Vore dock ännu bättre om du utöver din kommentar kunde ge något tips på ovannämnda fråga.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Brygga öl i 24C++

Inlägg av Weinkeller »

Så länge du kan kyla ölen och pitcha jästen vid säg 17c och ha en blöt handduk runt hinken första tre dygnen kan du få ett hyfsat resultat på andra öltyper än Saison. Det går utmärkt att brygga välhumlade saisons men tänk på att dra ner beskan en del eftersom Saisonjäst jäser ut så torrt. Brettade samt lacto öl fungerar också fint att brygga varmare. Du kan även kompensera högre jästemp med lite lägre pitch av jäst. Visst får du mer estrar men drar ner på högre alkoholer i gengäld. Om man summerar så går det hyfsat bra att jäsa lite varmare om man kan börja lågt och hålla temperaturstegringen låg de första tre dygnen.
Mörtsjön
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mörtsjön »

Ha jäshinken i en större hink/balja med vatten som håller så där en 17 grader hela tiden (beror ju på vad du skall brygga). Man får ju passa den hela tiden och slå på kallvatten.
Svårt när man är på jobbet men se till att brygga på Torsdag kväll så hinner du hem och kyla på fredag e.m då jästen har spruttat igång.

Mvh

Mörtsjön
Najjklas
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Najjklas »

Har haft lite samma problem och tänkte beställa o testa denna:

http://www.coopershembryggning.se/produ ... rewing-bag
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Jag hade hellre köpt en kyl för d priset. Hade inte lagt ut 500kr för en sådan lösning utan sparat pengarna och gjort som weinkeller föreslår.. Lr ställt jäskärlet i en murarbalja med vatten och petvariant..
Najjklas
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Najjklas »

Absolut. Kyl står högst upp på min önskelista, men inte på min sambos.. Murarbaljan hade möjligtvis funkat, men i vår lilla lägenhet är den svår att gömma undan till skillnad från "jäsväskan". Jag har beställt en nu, då den passar mina möjligheter perfekt :)
VsX
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av VsX »

Med rätt jäst går det bra. Brukar ha lite väl varmt i min lägenhet men med WLP001 brukar det gå bra ändå. Kanske lite mycket acetaldehyd ibland, men för det mesta funkar det super.
Najjklas
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Najjklas »

ImageUploadedByTapatalk1412368851.073541.jpg
Som sagt, hade hellre köpt en kyl.. Men såhär får det bli tills hus köps :) jäsningen har inte kommit igång ordentligt än men med 1st fryst 2L flaska med vatten håller den 4 grader lägre än omgivninge hittils.. Får se om det krävs mer sen när jäsningen sparkar igång :)
Skriv svar