Ingen nöjd med CB50?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Erzon
Delmäskare
Delmäskare

Ingen nöjd med CB50?

Inlägg av Erzon »

Rubriken satt för att locka hit alla med Camurri CB50 :)

Blir lite fundersam, varför skriver ingen om sin Camurri CB50? är ni inte nöjda? eller är ni så nöjda att ni inte vill att ingen annan ska få veta hur bra den är? Jag är nyfiken på den och vill höra allt positivt och negativt om den från er som har en.

Även ni som inte har en är ju självklart välkomna att kommentera, tankar, idéer mm.

//Stefan
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Re: Ingen nöjd med CB50?

Inlägg av eric »

Jag tror att det är så simpelt att det är ganska få personer i Sverige som hunnit skaffa en Camurri.
Användarens profilbild
CoinBeer
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CoinBeer »

Går i samma tankar om jag skall köpa ett. Ställde en liknande fråga tidigare men ingen kommentar.
Hoppas det kommer något här.

//Lars
Användarens profilbild
Ölofsson Brewing
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Ölofsson Brewing »

Ser fin ut. Tappkranen ser lite flimsig ut dock jämfört med resten av maskineriet?
Ölofsson Brewing på Facebook: http://www.facebook.com/olofssonbrewing

En del av Minus-1
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

// Jonas
Erzon
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Erzon »

Känns ändå som att det mest diskuteras BM i den tråden.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Det är mer att jag eftersöker BM vs. CM och en test de i mellan...
// Jonas
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Det har ju sålts ett gäng. Konstigt om någon av de som köpt inte hänger här kan man ju tycka.
Vörtväktarna
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Vörtväktarna »

Jag har en CB50 sedan några månader tillbaka ihop med bryggkompisen i Vörtväktarna.
Är dessvärre nybörjare och hade bara bryggt 5-6 ggr innan det blev en CB50 så vi har inte mycket att jämföra med.
Nu har vi kört 4 bryggningar på vår Camurri och jag är nöjd med resultatet.
Det gör att brygga lite större volym än vad som sägs och vi har kört med 19kg malt nu senast (55l mäskvatten)
Man måste dock ha ngn annordning för att hissa upp maltkorgen ur bryggverket vilket vi löste med en talja.
Det medföljande stålröret som skall hålla maltkorgen i upplyft läge låser ju inte den speciellt högt (för lakningen) så då behövs taljan för att lyfta högre.
Säkerheten och stabiliteten blir ju bättre också när man lyfter med talja

På minuskontot kan man hitta några småsaker:
- Mjukvaran är lite krånglig (men fungerar bra)
- Tappkranen krävde lite ny gängtätning
- Klena handtag som absolut INTE får användas annat än när bryggverket är tomt.
- Klen effekt när man kör på max volym
- Programmen/timern fungerar inte för kokning för måltemperaturen för kokning nås aldrig. Sätter man måltemperaturen lägre för att nå måltemperaturen (och dra igång timern) så blir koket mycket långsammare.

På pluskontot kan man hitta en del också:
- Verkar som utbytet är bra (vi har fått mkt högre OG med Camurrin än förut med mäskning i hink)
- Effektiv kylning med kylrör som ligger mellan kärlväggen och omröraren så omröraren kan vara igång under kylning.
- Smidig och lätt apparat som är lätt att rengöra och flytta/transportera (vi brygger som ni ser på bilderna lite varstans)
- Bara att fylla på med vatten på kvällen/morgonen före bryggning och en stund senare så är den klar med 67-gradigt vatten och väntar snällt där på nästa steg.

Lite tillbehör som vi skaffat för att underlätta:
- Isolering runt grytan.
- Talja för att lyfta upp maltröret (behövs när man kör maxad maltsats och dessutom vill komma upp med maltröret högt vid lakning)
- Stadigt bord för att få upp bryggverket en bit från marken och underlätta avtappning rätt ner i jäskärlet.

Skulle önska dessa varianter/modifieringar:
- Eftersom man ändå (i alla fall vi) tar en fas från ett 16A 3-fas-uttag så skulle det vara bra med ett extra värmelement (och därmed 2 x16A) för att snabbare komma upp i kok. Nu blir det 2 extra grilltändare i stället och det var ju en av grejerna man hade velat slippa.
CB50#2.JPG
CB50#3.JPG
CB50#1b.jpg
/Henrik
Erzon
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Erzon »

Trevligt att äntligen få höra av en som har en Camurri, det tackar jag väldigt mycket för.

Känns som att dom negativa sakerna du beskriver är just såna saker jag förväntar mig ska fungera på ett bryggverk för 22000:- Det är ju trots allt bara en stor kastrull, plc, värmeelement och en omrörare. Om du i dagsläget skulle köpa ett bryggverk, skulle du då ha köpt CB 50 eller BM 50 + kort maltrör? Vet att frågan kan vara svår att svara på om man inte testat båda modellerna. Tycker du själv att dom positiva inslagen väger upp dom negativa?

//Stefan
Vörtväktarna
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Vörtväktarna »

Erzon skrev:Trevligt att äntligen få höra av en som har en Camurri, det tackar jag väldigt mycket för.

Känns som att dom negativa sakerna du beskriver är just såna saker jag förväntar mig ska fungera på ett bryggverk för 22000:- Det är ju trots allt bara en stor kastrull, plc, värmeelement och en omrörare. Om du i dagsläget skulle köpa ett bryggverk, skulle du då ha köpt CB 50 eller BM 50 + kort maltrör? Vet att frågan kan vara svår att svara på om man inte testat båda modellerna. Tycker du själv att dom positiva inslagen väger upp dom negativa?

//Stefan
Jo jag tycker nog att dom negativa sakerna inte är så allvarliga.
Dubbla väremelement saknar jag dock. Bygger nog in ett extra på 2500W eller 3200 W när garantin har gått ut.

När vi valde mellan CB50 och BM50 så kändes BM-lösningen med pump som en svag punkt vad gäller livslängd och framtida problem efter garantitid.
Omrörare känns enklare och mer felsäkert men det är bara en känsla från min sida och inget som bygger på fakta på ngt sätt.

CB50 kunde ju också brygga väsentligt större volym än just 50l (vi brygger drygt 70l (med OG=1060) nu och det med vädigt liten spädning vilket vi gillar.
Skulle tro att det går att köra med uppemot 20-21kg malt i CB50 vilket jag ser som en stor fördel.
Tror inte BM50 klarar det.

BM50 klarar max 55l vört (enligt manualen) och jag har kört vår CB50 med drygt 75l nu senaste gången.

CB50 har ju bara en sorts maltrör så jag förstår inte riktigt frågan. Finns det flera till BM50 ?
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

CB50 har ju bara en sorts maltrör så jag förstår inte riktigt frågan. Finns det flera till BM50 ?
Du kan sätt i en kortare maltpipa för att brygga hälften i BM50 om du vill.
http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... r-50-liter
// Jonas
Skriv svar