Kolsyrejäsning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kharon
Satsbryggare
Satsbryggare

Kolsyrejäsning

Inlägg av Kharon »

Jag har gjort en belgisk strong ale med tillsatt kandidsocker för första gången.
Jag fick ett OG på 1.098 och denna har nu stått och jäst ut i 14 dagar nu med ett FG på 1.010. Frågan är då om jag behöver tillsätta mer jäst vid kolsyrejäsningen för att lyckas att få någon kolsyra i den. Har aldrig tidigare behövt tillsätta någon jäst men då har jag heller inte haft att göra med en så pass hög alkoholhalt.
Jästen som jag använt är en Trappist Ale WLP500.
Användarens profilbild
Ölofsson Brewing
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Kolsyrejäsning

Inlägg av Ölofsson Brewing »

Med tanke på att du uppnått FG 1.010 så borde du inte behöva tillsätta ny jäst, Jästen verkar ha jäst ut som den ska då och bör fortfarande vara aktiv. såklart beroende på hur länge den stått vid 1.010 nu.

Hade du däremot haft ett högre FG så hade du kanske behövt tillsätta någon champagnejäst eller annan högre alkoholtolerant jäst.
Ölofsson Brewing på Facebook: http://www.facebook.com/olofssonbrewing

En del av Minus-1
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Att ölet har jäst ut ordentligt är tyvärr ingen garanti för att kolsyrejäsningen ska gå bra. Är man uppe och sniffar på jästens alkoholtoleransgräns finns det en högst verklig risk att den inte orkar starta igång en kolsyrejäsning. Alkoholtoleransen för WLP500 anges till 10-15 % och du har fått ett öl på 12 % om jag har räknat rätt.

Jag skulle definitivt råda dig att pytsa i en ny, alkoholtolerant jäst, exempelvis Lalvin EC 1118 (en champagnejäst).
Kharon
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Kharon »

Ja frågan är om man skall chansa på att jästen klarar det eller man skall beställa lite champange jäst. Om man tillsätter jäst i efterhand, hur mycket skall man satsa på per liter för att starta kolsyrejäsningen utan att göra det till flaskbomber?

Just för tillfället så har jag flyttat över allt till sekundären där det är tänkt att det skall stanna tills i helgen då jag har tid att flaska. I vanliga fall när jag ligger runt 8% när det gäller mina IPor brukar jag bara köra sockerlag med runt 6g per liter och sen fixar sig allt.
Ja vilket I-landsproblem man har när ölen blir för stark =)
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Kharon skrev:Ja frågan är om man skall chansa på att jästen klarar det eller man skall beställa lite champange jäst. Om man tillsätter jäst i efterhand, hur mycket skall man satsa på per liter för att starta kolsyrejäsningen utan att göra det till flaskbomber?
Ett par gram för 20 liter är fullt tillräckligt, om det blir flaskbomber eller ej hänger inte på mängden utan på hur väl utjäst ölet är. I ditt fall tror jag inte att du behöver oroa dig. Dessutom har EC 1118 som jag rekommenderade dig ganska dålig utjäsningsförmåga, så den kommer jäsa ut kolsyresockret men knappast något annat som är kvar i ölet.
Kharon
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Kharon »

Tackar för snabba svar! Mer jäst är beställt =)
Skriv svar