Spara öppnade förpckningar av humle och malt

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Har försökt söka men inte riktigt huttat nåt klockrent svar på frågan. Närmar mig min första bryggning med helmalt och vill bara veta vad jag gör för att lagra humlen och den krossade malten (har ingen kvarn, än) som inte används. Blir ju inte jättestora batcher från början och av många ingredienser kommer ju bara en bråkdel att användas. Hur sparar man det som blir över till nästa bryggning? Har läst nåt om att man bör frysa humle tex, men lufttätt? Bör man vacuumförpacka innan frysning? Hur länge KAN man spara ingredienserna innan de inte håller måttet längre?

Hur är det med malt? Eftersom jag köper krossad malt, är det bäst att endast beställa exakt detjag behöver, eller klarar det sig i mån/några månader ändå?

Hur gör ni erfarna hembryggare?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jimber
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Spara öppnade förpckningar av humle och malt

Inlägg av Jimber »

Nu är jag knappast någon erfaren bryggare, men here we go..

Öppnade humleförpackningar brukar jag plasta in i gladpack, lägga i en ziplockpåse och förvara i frysen. Förvaras de en längre tid går det att finna formler via google för hur mycket alphasyran avtar per tid.

Malt brukar man säga gör sig bäst inom 2mån i krossad form och upp till ett år hel.
Gissningsvis avtar det procentuellt och jag har valt att inte hetsa upp mig så mycket över att använda krossad malt som är äldre än så. Förvara den vara torrt och mörkt. Jar brukar tejpa igen förpackningarna och förvara dem i kylväskan som jag mäskar i.
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Låter lämpligt. Kändes lite overkill med vacuumförpackare. Angående malten så tjänar man rätt snabbt in en kross isf. Blir detta en fortgående hobby så är det ju ingen stor investering ändå.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
rosen1991
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av rosen1991 »

Humlen bör frysas ner, helst i en frys som inte är självavfrostande (men det funkar även i en frys som är det men då bör man packa humlen med ett par kylklampar runt så den inte blir påverkad av värmecykeln).
Den ska helst vara försluten ifrån syre som oxiderar humleoljorna och gör att den inte blir lika fräsch, tryck ut luften från en öppnad förpackning och tejpa igen den och lägg den i en plastpåse och frys sedan.
Vissa sprutar även in lite CO2 innan förslutning eller vakumförpackar eller både och.
Humlegården föreslår att man kan använda en öppnad förpackning i upp till ett år.

Malt ska förvaras torrt, mörkt och svalt eller i varje fall inte över normal rumstemperatur.
Ljus malt klarar sig okrossad i runt ett år, mellanmörka malter bör användas snabbare och hårt rostad klarar sig 1,5 - 2 år. (enl Humlegården.se)
Du kan spara krossad malt i några månader, men för bästa resultat ska malten vara nykrossad.
OvGr
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av OvGr »

Provade att brygga med Saaz-humle som legat 2 år i frysen, var inte så illa som jag hade räknat med, dock märktes en tydlig oxidation.

I övrigt tror jag inte det är så vansinnigt noga för oss hembryggare (inom rimliga gränser).
Jag har förvarat krossad malt som längst 7 månader (torrt och svalt) och det gick alldeles utmärkt att brygga på och upplevde ingen märkbar skillnad.
Skriv svar