Kastruller
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Kastruller
Hallå! Är inte jätteaktiv på detta forum men ibland kikar jag in. Kul att se att folket gillar mina produkter. Bästa värmekälla till en 100l är ju en gasolbrännare, men det förstår man ju att det går bort för många t ex om man bor i lägenhet eller dylikt. Har 3,5kw värmeelement på gång till shoppen nu så där är ju ett alternativ, kommer att ligga på runt 500 lappen. Grytorna ligger på 0,8mm i tjocklek och hållet därför ett lägre pris än t ex patina. 0,8 ska även vara måttet på bottnen men misstänker att de är lite tjockare i bottnen efter att ha dissekerat nån gryta. Kanske 0,9mm. Monterar ju även kvalitetskranar på grytorna vid önskemål men den infon finns ju på sidan.
Linus Anemyr
Storagrytor.se
Storagrytor.se
- assistredo
- Maltrostare

Jag läste hos en annan säljare som säljer samma grytor att han lade in en reservation/varning att man fick inte lyfta grytorna i handtagen när de var fyllda, det skulle kanske inte handtagen hålla för.
Björn Petersson
Aj fan, det låter som att det skulle kunna sluta riktigt illa!assistredo skrev:Jag läste hos en annan säljare som säljer samma grytor att han lade in en reservation/varning att man fick inte lyfta grytorna i handtagen när de var fyllda, det skulle kanske inte handtagen hålla för.
Tänker osökt på artikeln i hembryggaren där någon fick het vört över sig och blev rejält bränd med konsekvensen att han fick spendera en tid på sjukhus.
Det samma gäller faktiskt även Blichmanns grytor...assistredo skrev:Jag läste hos en annan säljare som säljer samma grytor att han lade in en reservation/varning att man fick inte lyfta grytorna i handtagen när de var fyllda, det skulle kanske inte handtagen hålla för.
En pump är väl en rätt bra investering när man börjar komma upp i volym.
Jag har själv använt mig av en 50l som jag brukar lyfta i handtagen då den är full dock så kanske de kan vara en bra ide att inte lyfta den med het vört. Kan ju vara onödigt att utmana ödet. Kan lägga dit en varning på sidan om detta.
Linus Anemyr
Storagrytor.se
Storagrytor.se
Intressant med 3,5kw elementen, är det doppvärmartyp som på humlegården eller monteras det i kastrullen?
Blir att inhandla ett par kastruller när man har vägarna förbi neråt i landet, då vore det kanske intressant med att slänga
med element när man ändå är i hugget.
Blir att inhandla ett par kastruller när man har vägarna förbi neråt i landet, då vore det kanske intressant med att slänga
med element när man ändå är i hugget.
4Kw element till och med. Det är U-formade element som kommer passa bäst för montering vid botten av grytan. Du är välkommen!
Linus Anemyr
Storagrytor.se
Storagrytor.se
Gott det, var nämligen ute efter element för fast montering 
Senast redigerad av urkelme den tisdag 2014-09-09 11:07, redigerad totalt 1 gång.
Kanske inte helt rätt ställe att fråga men angående 100 L grytan, hur mycket effekt behövs det för att få ett rullande kok? Gas är tyvärr inget alterntiv för oss. Vi har funderat på 2.4 kW element men osäkra på om det räcker för att få upp en bra rullande kok.LAnemyr skrev:Hallå! Är inte jätteaktiv på detta forum men ibland kikar jag in. Kul att se att folket gillar mina produkter. Bästa värmekälla till en 100l är ju en gasolbrännare, men det förstår man ju att det går bort för många t ex om man bor i lägenhet eller dylikt. Har 3,5kw värmeelement på gång till shoppen nu så där är ju ett alternativ, kommer att ligga på runt 500 lappen. Grytorna ligger på 0,8mm i tjocklek och hållet därför ett lägre pris än t ex patina. 0,8 ska även vara måttet på bottnen men misstänker att de är lite tjockare i bottnen efter att ha dissekerat nån gryta. Kanske 0,9mm. Monterar ju även kvalitetskranar på grytorna vid önskemål men den infon finns ju på sidan.
/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Blogg
2,4kW kommer definitivt inte att räcka. Jag kan knappt koka 27l i min gryta som är på 2kW.aenima skrev: Kanske inte helt rätt ställe att fråga men angående 100 L grytan, hur mycket effekt behövs det för att få ett rullande kok? Gas är tyvärr inget alterntiv för oss. Vi har funderat på 2.4 kW element men osäkra på om det räcker för att få upp en bra rullande kok.
/Peter
Jag uttryckte mig luddigt. Vi har mer än ett 2,4 kW element. Frågan är bara hur många vi skulle behöva....niklas_n skrev: 2,4kW kommer definitivt inte att räcka. Jag kan knappt koka 27l i min gryta som är på 2kW.
/Peter
Blogg
Blogg
Re: Sv: Kastruller
Jag kokar lätt 27l med mitt 2,4 kW. Säg 4 då.
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Kastruller
Ni kommer ju inte kunna köra med mer än 3 om ni inte har 20A huvudsäkring. Kör själv 2*2kW för att koka 55-60L i en 78L gryta.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Är trefas inget alternativ? Vi har precis skaffat oss två 9kW element som kommer göra uppvärmningen i HLTn till en dröm. För kok kommer vi nog bara köra på två slingor (dvs 6kW) - eller effektbegränsa genom "manual mode" på PIDen.
Vi har 16A.
Vi har 16A.
Som det ser ut nu i lokalen så har vi två olika huvudsäkringar. En säkring som går till själva rummet och en annan som går till ett proppskåp med tre uttag. Så vi kommer kunna köra med 4 st. Vilket var lite det jag hade tänkt. Men tack för omtanken i alla fall!svensson.lu skrev:Ni kommer ju inte kunna köra med mer än 3 om ni inte har 20A huvudsäkring. Kör själv 2*2kW för att koka 55-60L i en 78L gryta.
/Peter
Blogg
Blogg