Pumpfråga
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Pumpfråga
Hej på er!
Är mitt uppe i konstruktionsfasen av ett HERMS-verk enligt electric-brewery konceptet.
Det mesta är inköpt men vi saknar pumpar. Har kollat på chugger via humle.se men 2000:-/st är galet mycket pengar. Har även kollat på solarproject (och faktiskt haft en sådan pump hemma) men de känns lite klena i konstruktionen - den jag beställde gick sönder / av vid ena porten.
Det bästa jag hittar i dagsläget är att köpa två stycken chugger från ebay och betala 2915:- för båda inkl tull och frakt.
Finns det inget mellanting? Det går ju t.ex. att köpa lösa pumphuvuden - kan man kanske komplettera dessa med en motor man hittar i Sverige utan att behöva tillverka specialdelar?
Någon som har hittat alternativ som inte innefattar att slakta en tvättmaskin eller liknande?
Är mitt uppe i konstruktionsfasen av ett HERMS-verk enligt electric-brewery konceptet.
Det mesta är inköpt men vi saknar pumpar. Har kollat på chugger via humle.se men 2000:-/st är galet mycket pengar. Har även kollat på solarproject (och faktiskt haft en sådan pump hemma) men de känns lite klena i konstruktionen - den jag beställde gick sönder / av vid ena porten.
Det bästa jag hittar i dagsläget är att köpa två stycken chugger från ebay och betala 2915:- för båda inkl tull och frakt.
Finns det inget mellanting? Det går ju t.ex. att köpa lösa pumphuvuden - kan man kanske komplettera dessa med en motor man hittar i Sverige utan att behöva tillverka specialdelar?
Någon som har hittat alternativ som inte innefattar att slakta en tvättmaskin eller liknande?
- assistredo
- Maltrostare

Re: Pumpfråga
Här är en som säljer 12V-pumpar som han säger är avsedda att ersätta "solar pumps" och som han säger är mycket bättre - priset ligger på 300-500 kronor.
http://www.angelhomebrew.co.uk/en/17-pumps
http://www.angelhomebrew.co.uk/en/17-pumps
Björn Petersson
Vad menar han är bättre med dem. Han säljer inte in dem direkt på hand sajt.
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Pumpfråga
Har du ingen som kan frakta hem två chuggers? De kostar ju bara 900:- i USA.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, att plocka hem själv eller genom en kompis lär ju vara det billigaste alternativet. Har en vän som åker om ett par veckor och skall nog själv åka i november. Dock har jag haft svårigheter med att få saker skickade till hotell, speciellt i förväg. Det lär inte vara många bryggbutiker i USA som har 230V varianter på lager i butik. Någon som har en smart lösning på det? Las Vegas är resmålet för oss båda.
Den från AHB såg i princip lika plastig ut tyckte jag - men tack för tipset ändå.
Den från AHB såg i princip lika plastig ut tyckte jag - men tack för tipset ändå.
- assistredo
- Maltrostare

Här byttes slutligen en solar-pump ut mot samma som en av de "plastiga" från AHB. Användaren verkade nöjd.MrP skrev:Den från AHB såg i princip lika plastig ut tyckte jag - men tack för tipset ändå.
http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic. ... 5&start=30
Björn Petersson
-
bengtjordan
- Satsbryggare

Jag har handlat av homebrewing.org. Senast jag var i USA så fick jag ett stort paket med fatutrustning till mitt hotell. Bra priser och fantastisk service.
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Pumpfråga
Kollade du med butikerna på eBay för sökningen "chugger pump 230"?
Brewers hardware är en annan butik som jag handlat rätt mycket av. Har för mig att de har både chugger och march
Brewers hardware är en annan butik som jag handlat rätt mycket av. Har för mig att de har både chugger och march
Jag har nyligen köpt en sådan pump på Ebay. 1300:- inklusive rubbet, även tull.
Bara att söka på chugger pump på Ebay som förgående talare skrivit.
/Peter
/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Blogg
aenima skrev:Jag har nyligen köpt en sådan pump på Ebay. 1300:- inklusive rubbet, även tull.
/Peter
Ja, precis - det är samma som jag har hittat bara det att dollarn gått upp en del det sista... Tyvärr verkar det inte bli billigare frakt när man köper två utan det landar på ca $400 totalt.
Säljaren circulatorpumps vill inte heller skicka till hotell vilket gör privatimport svårare.
Skumt att de inte skickar till hotell. Har köpt massa grejer i USA så.
Tjena!
Har beställt pumpar och en massa cam-locks från brewhardware.com nu - de hade inga restriktioner. Tack för alla tips!
Har beställt pumpar och en massa cam-locks från brewhardware.com nu - de hade inga restriktioner. Tack för alla tips!