Lagra med kryddor

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Lagra med kryddor

Inlägg av Grindcrusher »

Jag spekulerar i att sekundärlagra en Barleywine med lite kryddor. Saffran och ev. lite kryddnejlika.
Tror ni jag behöver behandla dessa något innan, eller ska jag bara trycka i? Ölet är på runt 9%...
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Lagra med kryddor

Inlägg av Weinkeller »

Gör en tinktur några dagar i vodka eller annan sprit. Tillsätt sedan tinkturen i lagom mängd till din öl. Ta ut ett smakprov och avgör hur mycket du vill tillsätta.
morgankall
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av morgankall »

Jag har gjort detta med framgång i mina julöl samt i en witbier med hallon/lakrits smak.
Om du kan offra 33 cl grönöl så blanda i tinktur och rör om ordentligt och provsmaka dig fram till lämplig koncentration.
Jag brukar blanda tinktur 1 cl/33 cl flaska så att jag får en subtil men ändå märkbar smak.
Användarens profilbild
TripleJr
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av TripleJr »

Gjorde en IS som jag lagrade med vaniljstänger och "cocoa nibs", som fick ligga i kubansk rom i någon vecka.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Tack för tipsen! Det tar emot att hälla sprit i ölet, men man vill ju inte gärna ha en kontamination. =)
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Kan ju koka upp kryddorna i vatten. Dock tycker jag sprit drar ur kryddorna bättre. Bäst är varm sprit :-D
Skriv svar