Skulle nu behöva lite råd vad gäller fortsättningen av min första brygd.
Efter en veckas primärjäsning är det nu låg aktivitet.
En ESB på extrakt med OG1.060.
Nu - Torrhumla kottar i påse.
Om en vecka - Ta upp humlepåsen samt tillsätta isinglass och kallkrasha.
Om två veckor - Tappa om i ny hink med sockerlösning, tappa på flaska, lagra i 20C.
Om fyra veckor - Provsmaka.
Synpunkter?
Torrhumling, klarning och kallkrash
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Re: Torrhumling, klarning och kallkrash
Jag skulle köra omtappning till nytt kärl innan jag torrhumlar, bort från jästkakan.
Inte använt isinglass själv, men det jag kommer ihåg att jag läst någon gång är att man normalt tillsätter denna i kärl vid överföring, samt att det är känsligt för transport mm. Kanske använda gelatin istället?
Inte använt isinglass själv, men det jag kommer ihåg att jag läst någon gång är att man normalt tillsätter denna i kärl vid överföring, samt att det är känsligt för transport mm. Kanske använda gelatin istället?
Re: Torrhumling, klarning och kallkrash
Mina två cent:Janne gnoff Berglund skrev:Jag skulle köra omtappning till nytt kärl innan jag torrhumlar, bort från jästkakan.
Det är jästen i suspension som minskar effekten av torrhumlingen, inte själva jästkakan. När det gäller isinglass så fungerar det fler gånger medan gelatin bara fungerar en gång, dvs vid transport är det bättre med isinglass som kommer lägga sig på botten åter igen medan gelatinet (eller proteinerna gelatinet dragit med sig till botten) hamnar i suspension. Bäst tycker jag är att köra gelatin/isinglass i jäshinken så man lämnar det bakom sig när man flyttar till fat eller flaska. Men även om jag får kristallklara öl så hamnar lite i faten och flyttar jag dom bara det minsta (dvs in och ut ur kylen) så blir det 1 glas med väldigt grumlig öl innan det blir fint igen.