En ale.. som stått lite länge

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Izvek
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

En ale.. som stått lite länge

Inlägg av Izvek »

Har en ale som stått i fermentern typ 3 v. Jäste fint och skummade upp och även skummet försvann.
Ser nu att det börjat bildats som någon tunna kakformar plättar på ytan över hela ytan... vad kan det vara?
Är det ett dåligt tecken eller är det bara att buteljera?
Ser ut att bli mer för var dag på ytan?
Izvek
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: En ale.. som stått lite länge

Inlägg av Izvek »

Ingen som vet??
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Det skulle kunna vara jästen som flyter upp till ytan... Häll över i ny hink utan att få med skräpet och kör det i flaska... Lägg gärna upp bild..
alekks
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av alekks »

Jag känner igen det från när jag hade en brygd på jäsning i ca 8 veckor (hade inget att buteljera med). Är inte säker på. Vad det faktiskt är, men en teori är att det är någonslags proteiner som samlas på ytan.
Jag hade även frukt i mitt jäskärl.

Även om ölet inte blev helt som jag tänkt mig så är det helt klart drickbart.

Om det skulle vara en infektion så behöver det inte betyda att ölet är förstört :)
nergal
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av nergal »

Intressant, jag skulle precis posta exakt samma fråga. Jag har precis jäst min APA i 10 dagar i 22 grader och sedan flyttat till kylen för kallkrasch i 2-4 grader under 2 dagar. Efter ett dygn nu så hällde jag i gelatin för att få det klarare. När jag då öppnade min jäshink för första gången sedan det började jäsa så såg jag vita prickar på ytan. Kändes som det var jäst som inte gått ner på botten än.

Jag har mätt OG/FG och FG har inte ändrats på 3 dagar vilket visar att det bör jäst relativt klart. Även jag har fukt invändigt, är inte det normalt (det blir ju trots allt lite värme vid jäsningsprocessen)?

Hoppas fler har kommentarer på vad det kan bero på och ifall man kan tappa på flaska utan att tappa om. Vill helst inte tappa om innan tappning. Samtidigt är det ju inte så kul att få med vita pluppar som ligger i toppen i flaskorna.
Izvek
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Izvek »

Tycker att de borde gå tappa som det är bara man inter tar med den märkliga kakan som växer vid ytan.

Har Provsmakat på det via tappkranen... å d smakar väl ok... så provar väl att sätta det på kagge å se om d går dricka om 3-4 veckor.

Men om det är en infektion som alla verkar vara livrädda.... hur ser det ut då? Är hela brygden från topp till botten äcklig färg å knepigkonsistens eller hur kännetecknas det???
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Det är inte ovanligt att det flyter omkring små "öar" med jäst efter jäsningen. Det kan vara allt från några få till många. Jag har nog mest sett det med us-05. Om det däremot bildas en hinna, (pellicel), ska ni börja fundera.
nergal
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av nergal »

Jag använde us-05 och någon hinna vet jag inte, kanske en liten tunn genomskinlig hinna? (illa?) Hade för mig att det kändes som det då jag försiktigt drog ner gelatinet på toppen.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: En ale.. som stått lite länge

Inlägg av Bee »

Du vet om det är en hinna, det är inte "kanske en liten tunn genomskinlig hinna?" om du har infektion.
Det ni har drabbats av är "nybryggarnojja", vilket alla drabbas av i början. ;-)
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Sv: En ale.. som stått lite länge

Inlägg av ekstedt »

Bee skrev:Du vet om det är en hinna, det är inte "kanske en liten tunn genomskinlig hinna?" om du har infektion.
Det ni har drabbats av är "nybryggarnojja", vilket alla drabbas av i början. ;-)
Indeed, det är bara att bildsöka på "brett pellicle" eller liknande så kan man snabbt konstatera att det inte är en infektion man har drabbats av. Om man nu inte har drabbats av infektion förstås. Fast det har man ju normalt sett inte.
nergal
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av nergal »

Hehe, är nog som ni säger, nybörjarnoja ;)
Izvek
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Izvek »

Har inte kollat fermentern på 3 dagar nu. Hade tänkt å fylla det på fat. Men tror jag överväger flaska om det blir dåligt lärare å se förloppet genom flaskan.
nergal
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av nergal »

Jag fyllde på flaska i förrgår, direkt från jäshinken. När ytan började komma ner mot urtappningshålet i jäshinken så tog jag en hålsil och fiskade upp de vita partiklarna på ytan innan jag fortsatte fylla flaskorna. Verkar ha blivit riktigt bra.
Izvek
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Izvek »

Jaha.... du gjorde så å d gick bra?.
Själv så buteljera de jag ikväll.... gjorde den tabben att jag råkade knycka lite i jäshink för att komma åt å fylla flaskorna bättre. Vilket ledde till lite våning på ytan som gjorde att den knepiga kakan på toppen... som nog verkar vara jäst... började sjunka små bitar från...
Men tänkte. Nu kör vi. Vill inte vänta längre. Hade just sterilisera allt å.. A. . A ja antingen funkar det eller så blir det skit. Får vi se om 3 veckor ungefär.
Izvek
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Izvek »

Är det bara jäst. Så borde det inte vara någe problem.
Skriv svar