Lokalkrav för litet bryggeri

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

alfthan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Lokalkrav för litet bryggeri

Inlägg av alfthan »

Hej alla!

Medan jag själv letar svar hos kommuner och livsmedelsverk så slänger jag även ut frågan här på forumet:

Är det någon som tidigare har haft bryggeri, har bryggeri eller som av andra anledningar vet kraven för hur en lokal ska vara utformad för att få ett godkännande att tillverka livsmedel/öl?
Förstår hygienkraven, att det ska kunna hållas rent kring produktionen, det är en självklarhet enligt mig. Mer än så har jag inte fått fram dock. T.ex ventilation osv. Vad är kraven där?

Letar nämligen en liten lokal, 40-50 kvadrat för att brygga på, samt börja sälja. Vill såklart veta kraven innan jag signar en lokal.
Har läst vissa framgångshistorier om folk som lyckas på tillstånd i källaren i sina egna hus osv. Någon som har bra info att dela?

Stort tack på förhand!
gedman
Hembryggarens redaktion

Re: Lokalkrav för litet bryggeri

Inlägg av gedman »

Ett första steg bör vara att kolla med Livsmedelsverket vad som gäller för livsmedelsklassning av lokalen. Om jag inte minns fel behöver du också tillstånd från Skatteverket och FHI innan du kan dra igång.

För några nummer sedan hade vi en intervju med Peter Pikulik på PKLK Bryggeri, som brygger på en Braumeister i källaren hemma och säljer till lokala krogar. Ett tips är att ta kontakt med honom. Så länge du inte ska sälja direkt till konsument verkar det inte så krångligt som man tror.
beardedrabbitbrewery
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av beardedrabbitbrewery »

Livsmedelsverket har inget med det att göra. Kommune godkänner lokalen för produktion. Sedan skatteverket för skatteupplag och upplagshavare.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Googlade lite... kolla med

Miljö och hälsa (lokal / utrustning behövs innan tillstånd kan ges)
Skatteverket
Folkhälsoinstitutet (Tillverkningstillstånd)
Senast redigerad av Falkens den fredag 2014-08-29 14:55, redigerad totalt 1 gång.
// Jonas
alfthan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av alfthan »

gedman skrev:Ett första steg bör vara att kolla med Livsmedelsverket vad som gäller för livsmedelsklassning av lokalen. Om jag inte minns fel behöver du också tillstånd från Skatteverket och FHI innan du kan dra igång.

För några nummer sedan hade vi en intervju med Peter Pikulik på PKLK Bryggeri, som brygger på en Braumeister i källaren hemma och säljer till lokala krogar. Ett tips är att ta kontakt med honom. Så länge du inte ska sälja direkt till konsument verkar det inte så krångligt som man tror.
just det, läste om honom, klart jag skickar honom ett mail och kollar. Tack för tipset!
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Såg att C/O Hopas har det i sin senaste tidning... se om det står något kul i den :-)
http://cohops.tictail.com/product/co-ho ... ommar-2014
// Jonas
beardedrabbitbrewery
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Sv: Lokalkrav för litet bryggeri

Inlägg av beardedrabbitbrewery »

Falkens skrev:Googlade lite... kolla med

Miljö och hälsa (lokal / utrustning behövs innan tillstånd kan ges)
Skatteverket
Folkhälsoinstitutet (Tillverkningstillstånd)
Folkhälsoinstitut är inte inblandade längre.
rossen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av rossen »

Öl har den lägst riskklassen som finns för livsmedelproduktion. Det krävs inga godkännande innan du börjar från kommunen. Däremot kommer de göra kontroller löpande på din lokal. Tiden de lägger på kontrollen är beroende på en riskklassning samt omfattning på din produktion. Det krav som finns är att du behöver en egenkontroll som beskriver rutiner för personlig hygien,
temperaturer, avfall, utbildning, vatten, spårbarhet.

Kommunens miljöinspektör är din kontakt om du har frågor gällande livsmedelsproduktion.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Innan du börjar producera måste du få hela din lokal klassadnsom skatteupplag. Det betyder att du måste inbrottssäkra den och få den godkänd av skatteverket.
Läs mer på skatteverket eller skapa en förfrågan till punktskatteenheten för närmare information.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Denna kan vara bra att läsa igenom:
http://www.slv.se/upload/dokument/livsm ... edning.pdf

"Godkännande och registrering av livsmedelsanläggningar"
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Ur texten "Förutsättningar för mikrobryggerier i Sverige" som man kan hitta här
http://stud.epsilon.slu.se/4610/1/persson_t_120806.pdf

(skriven 2012, alltså kan lagstiftning etc ha förändrats)

har jag kopierat följande bitar

---
Tillstånd, ölskatt, moms och lagstiftning för ölbryggning

För att kunna starta en bryggeriverksamhet krävs två olika tillstånd. Det första är att man skall få sin lokal godkänd som livsmedelslokal av kommunen och det andra är tillstånd som gör att man har rätt att lagerhålla alkoholprodukter vilket skatteverket beslutar om.
Skatten beror på alkoholstyrkan på ölet, 1,66 kr per volymprocent alkohol och liter.
Momsen på starköl är 25 % medan momsen på lättöl endast är 12 % (Berglund, 2012). I tabell 3 redovisas lagstiftning och föreskrifter som styr tillverkning och märkning av alkoholhaltiga drycker.

Tabell 3.Lagstiftning och föreskrifter som styr tillverkning och märkning av alkoholhaltiga drycker (Livsmedelsverket, 2011).
Alkohollagen SFS 2010:1622
Lagen om alkoholskatt SFS 1994:1564
Livsmedelslagen SFS 2006:804
Livsmedelsförordningen SFS 2006:813
Allmänna principer och krav för livsmedelslagstiftningen EG förordningen 178/2002
Livsmedelshygien EG förordningen 852/2004
Livsmedelsverkets föreskrifter om märkning LIVSFS 2004:27
---
Regelverk

Innan man bygger upp ett bryggeri idag ger båda företagen mig tipset att kommunens avdelning för miljö och hälsa skall godkänna en ritning över bryggeriet innan byggnationen tar fart. Därefter gäller det att under bygget söka de tillstånd som krävs för produktionen. För att komma in med sin produktpå Systembolaget skickas ett varuprov med etikett in för analys och produkten kan komma in i sortimentet på ca tre månader.
Om det på etiketten står en alkoholhalt över 5,6 % får alkoholhalten i analysvaran slå på ± 1 % och under 5,6 % får analysvaran slå på ± 0,5 % för att bli godkänd. Tidigare fanns en gräns på att man bara kom in på de tre närmsta Systembolagen men sedan den förste april 2012 finns det ingen gräns.
---
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Angående C/O Hops artikel så verkar det inte vara någon direkt djupdykning för den som verkligen vill veta. Artikeln finns här (även om det kanske inte är hela?):

http://issuu.com/meandmymagazines/docs/ ... _preview/1
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

gedman skrev:Angående C/O Hops artikel så verkar det inte vara någon direkt djupdykning för den som verkligen vill veta. Artikeln finns här (även om det kanske inte är hela?):

http://issuu.com/meandmymagazines/docs/ ... _preview/1
Får ta och köpa tidningen men det är synd att man inte gör djupdykningen (om det är så) om man ändå ska skriva en artikel om att starta bryggeri, det är ju bökiga och komplicerade man vill få grepp om inte det enkla för de kan de flesta tror jag :wink:
// Jonas
alfthan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av alfthan »

Tack för alla tips och länkar m.m.!
Nu har jag nog svaren på mina frågor för att komma igång. Har pratat med Kommunen och Skatteverket.

Kommunen: Kontrollerar lokalen några månader efter att man blivit godkänd på pappret. Oftast 2 månader efter. Finns inga tydliga direktiv vad som gäller. Det ska gå att hålla en bra hygien kring produktionen, med arbetsstationer, städmöjligheter m.m. Du ska tex inte byta om där du sen maler malten för att förklara det enkelt. Ventilation ska vara anpassad efter vilket livsmedel man framställer. I ölets fall så är kraven ganska "låga", när det är ett bryggeri i liten skala. Vatten och avlopp kontrolleras också.

Skatteverket: Först måste man ha ett företag såklart. Sen skickar man in blanketterna skv5375 och skv5384. De godkänner/kontrollerar lokalen där alkoholen förvaras samt bolaget som säljer alkoholen. Sen när man börjar sälja alkoholen, ja, det är då skatten börjar betalas.

Livsmedelsverket/Folkhälsomyndigheten: Kommer aldrig fram i telefonen men förmodar att man är på rätt väg om man är godkänd av kommunen och skatteverket.

Så en start för alla som vill brygga för att sen kunna sälja är att skaffa en lokal och få den godkänd. Man behöver inte ha ett företag för att få sin lokal godkänd av kommunen. Det är nog den väg jag själv tänkte gå. Sen starta företaget och bli godkänd av skatteverket. Skulle behöva en lokal ändå, köket hemma är så litet:)

Är det någon som läser detta och är intresserad av att dra igång något så pratar jag gärna vidare! Bor i Stockholm.

Ha det fint allesammans!
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

alfthan skrev:Tack för alla tips och länkar m.m.!
Nu har jag nog svaren på mina frågor för att komma igång. Har pratat med Kommunen och Skatteverket.

Kommunen: Kontrollerar lokalen några månader efter att man blivit godkänd på pappret. Oftast 2 månader efter. Finns inga tydliga direktiv vad som gäller. Det ska gå att hålla en bra hygien kring produktionen, med arbetsstationer, städmöjligheter m.m. Du ska tex inte byta om där du sen maler malten för att förklara det enkelt. Ventilation ska vara anpassad efter vilket livsmedel man framställer. I ölets fall så är kraven ganska "låga", när det är ett bryggeri i liten skala. Vatten och avlopp kontrolleras också.

Skatteverket: Först måste man ha ett företag såklart. Sen skickar man in blanketterna skv5375 och skv5384. De godkänner/kontrollerar lokalen där alkoholen förvaras samt bolaget som säljer alkoholen. Sen när man börjar sälja alkoholen, ja, det är då skatten börjar betalas.

Livsmedelsverket/Folkhälsomyndigheten: Kommer aldrig fram i telefonen men förmodar att man är på rätt väg om man är godkänd av kommunen och skatteverket.

Så en start för alla som vill brygga för att sen kunna sälja är att skaffa en lokal och få den godkänd. Man behöver inte ha ett företag för att få sin lokal godkänd av kommunen. Det är nog den väg jag själv tänkte gå. Sen starta företaget och bli godkänd av skatteverket. Skulle behöva en lokal ändå, köket hemma är så litet:)

Är det någon som läser detta och är intresserad av att dra igång något så pratar jag gärna vidare! Bor i Stockholm.

Ha det fint allesammans!
Följer denna tråd med intresse!
// Jonas
Skriv svar