[SÖKES] Sierra Nevada Pale Ale Nybörjare

Kategorin för allt relaterat till sk. kloner, det vill säga hembryggarvarianter av kommersiellt producerade öl.

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Sierra Nevada Pale Ale Nybörjare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Skulle väl vara smaknyanser men 60 minutersgivan är väl mest bittergivande. Sen får du öka på mängden humle för Cascade har betydligt mindre alfasyra än Magnum.
Zac
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Zac »

Precis
Så typen av humle vid 60min/90min kanske inte är så viktigt vid min första!! BIAB?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Jepp.

Har du redan Cascade hemma fungerar det som bittergiva. Använder själv Magnum, men nog mest för att den finns hemma och har bra drag i alfasyran.
Lycka till med bryggningen.
Zac
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Zac »

Yepp
Har en påse Cascade i frysen :)
Zac
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Zac »

God morgon köra bryggare!

Igår körde jag alltså min första BIAB!!
Det var riktigt roligt och det känns härligt i hela kroppen, aldrig mer satser :)

Min fråga är följande
Jag mäskade 5 L, detta var MAX i min kastrull med malten ( minsta rörelse och det rann över )
När jag väl började koket för att köra humlegivorna tyckte jag det såg lite tunt ut med vätska.
Hällde då i lite mer vatten, men till min förfäran blev det endast 3 L totalt i jäshinken.
Inte hela världen då jag för tillfället endast brygger för att lära mig. Vad ska man göra? Ska jag hälla på mer vatten under koket? Vad händer då med mitt OG? Blir inte ölen tunn om jag späder ut vörten?
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Jimber
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jimber »

Finns det någon chans att Lindh har alphasyravärdet på humlen i receptet från 2012? Hittar det inte själv..
Zac
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Zac »

Hej
Provade min öl idag efter 2v på kolsyrning.

Är djupt besviken. Ölen är enormt vattnig, hur får man mer kropp på ölen? Det luktar ok men smakar som en lättöl blandad med vatten.

Vad gör jag för fel?
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Har du kört det i ett bryggprogram av något slag?
// Jonas
Zac
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Zac »

Bara kört på!
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

Mätte du BG/OG/FG? Låter ju som att det kanske är en kombination av dåligt utbyte och att du spädde vörten. Om du inte hade koll på vilka värden du siktade på är det ju svårt att avgöra vad som gick fel.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Lite som st1 är inne på... ganska svårt att ge ett svar på något som är "höftat" så om du inte har dessa uppgifter så är det ganska svårt att hitta vad som är fel. Bara för man gjort som receptet så kan det bli något helt annat... ett tips på vägen, testa och se om du kan göra recepten i ett bryggprogram för att få en uppfattning.

Det finns en del här, både gratis och de som kostar lite.
http://shbf.se/wiki/index.php/Bryggprogram
// Jonas
Zac
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Zac »

Falkens skrev:Lite som st1 är inne på... ganska svårt att ge ett svar på något som är "höftat" så om du inte har dessa uppgifter så är det ganska svårt att hitta vad som är fel. Bara för man gjort som receptet så kan det bli något helt annat... ett tips på vägen, testa och se om du kan göra recepten i ett bryggprogram för att få en uppfattning.

Det finns en del här, både gratis och de som kostar lite.
http://shbf.se/wiki/index.php/Bryggprogram
Så sant.

Jag hade iaf OG 1040 samt FG 1010, jäste i ca 20C.

Gjorde exakt samma bryggd i helgen, fick då fram OG 1050. Dock hade jag ca300g mer malt.

Ska fixa ett program. Dock börjar jag bli ledsen. 3e ölen nu som inte smakar bra :(

Ska köra en Saison i morgon i min nya gryta, men känns lite hopplöst nu !
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Jag började med att köpa en bok, läste den sen googlade jag... läste här... testade och brygga... det gick bra... sen gick jag en brygg-kurs... skaffade ett bryggprogram för att kunna få en överblick på det jag brygger...bryggde lite till... läste mer.

Om nu 3:e ölen inte smakar bra (som du säger) så kanske du ska stanna upp lite och försöka gå tillbaka och se om du kan få en bild av vad som kan ha gått mindre bra och börja om där i från. Jag har haft stor hjälp här och sen på dessa sidor http://www.lindhcraftbeer.com & http://otterbo.wordpress.com ge inte upp men var inte rädd för att vara självkritisk
// Jonas
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

Zac skrev: Så sant.

Jag hade iaf OG 1040 samt FG 1010, jäste i ca 20C.

Gjorde exakt samma bryggd i helgen, fick då fram OG 1050. Dock hade jag ca300g mer malt.

Ska fixa ett program. Dock börjar jag bli ledsen. 3e ölen nu som inte smakar bra :(

Ska köra en Saison i morgon i min nya gryta, men känns lite hopplöst nu !
Ett öl som jäser från 1040 till 1010 blir strax under 4 %.

Bättre kontroll över processen ger bättre kontroll över slutresultatet. Fortsätt att läsa, brygga, fundera och ställa frågor så kommer du förhoppningsvis få ett bättre öl varje gång du brygger. Nyckeln är att när det går fel identifiera vad som gick fel och förbättra det till nästa gång. Där kommer program som t.ex. Beersmith vara till stor hjälp. Som sagt, om du inte vet vad du siktar på är det såvrt att träffa rätt.
Skriv svar