Jag har kört med mina partyfat en gång och de har fungerat mycket bra. Jag gjorde en saison som jag skyndade på lite då min syster och hennes man kom på besök från usa och jag ville bjuda på hemgjord öl på en fest.
Den låg i jästunnan i en vecka, och sedan åkte den in i kylen med tryck i en vecka från en sodastream tub, för att sedan serveras via flexitap.
Jag har maltmagnus special co2 ventiler till 2 av faten..
Jag har börjat fundera på att brygga en julöl redan nu för att låta lagra den fram till jul..
Frågan är hur jag går till väga.
Jag har en källare som håller ca 16-18 grader, och det är det enda stället jag har att lagra på förutom i lägenheten. I kylen kan jag glömma att få ha 4 partyfat stående så länge
Jag qntar att jag Bör tappa upp ölen i faten, kyla dom och kolsyresätta dom någon vecka, för att sedan byta propp i fatet till en vanlig, och stoppa ner dom i källaren fram till jul
Eller skall man lagra dom utan kolsyra, och plocka fram dom nån vecka innan jul för att kolsyra dom då?
Om jag vrider på ett tryck på 1.0 bar i mitt kylskåp som håller ca 5 grader, kommer då trycket i fatet att stiga när ölen blir varmare?
Denna nybörjare är mycket tacksam för alla tips och råd
Mvh niklas