Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Bästa (och sämsta) sättet att torrhumla

Inlägg av Lindh »

Inga problem alls. Du kan köra ännu svalare och länge och ändå ha tillräckligt med jäst kvar för att kolsyresätta. Det finns många som kallkrashar med gelatin och ändå kolsyresätter på flaska utan att tillsätta någon ny jäst.
wessman
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av wessman »

Ok, gött! Då testar jag på det :)
Besök gärna min butik för hembryggare: Ölkompaniet.
Användarens profilbild
MickeEklund
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av MickeEklund »

assistredo skrev:En lösning är ju den gamla engelska (Rotokeg m fl) där utloppet invändigt är försett med en flottör som hämtar ölet "ovanifrån". Candirect i Tyskland säljer flottörer som man kan sätta i Corneliusfat (antitrubschwimmer). Jag har några som jag inte börjat använda ännu.

Hej Björn!

Återkom gärna med en recension på dina antitrub! För andra intresserade är URL:en http://www.candirect.de/Antitrub-Schwimmer-fuer-Cola-Behaelter-und-Bier-KEGs

Mvh
Micke
Jimber
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jimber »

Ni som torrhumlar i primärjäskärlet med pelets rakt i, kallkraschar ni alltid?
Jag torrhumlade ca 5g/l på så vis senast. Flaskar med autosiphon och flaskfyllare och det blev riktigt knöligt. Mkt humkerester som fastnade i flaskfyllaren och som följde med ner i flaskorna..tråkigt då ölen blev fantastiskt god annars.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Jimber skrev:Ni som torrhumlar i primärjäskärlet med pelets rakt i, kallkraschar ni alltid?
Jag torrhumlade ca 5g/l på så vis senast. Flaskar med autosiphon och flaskfyllare och det blev riktigt knöligt. Mkt humkerester som fastnade i flaskfyllaren och som följde med ner i flaskorna..tråkigt då ölen blev fantastiskt god annars.

Jag torrhumlar i primärkärlet (förutom när jag vill återanvända jästkakan), kallkraschar och sedan tappar jag över till ett nytt flasktappningskärl tillsammans med sockerlag. Fungerar alldeles utmärkt.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av st1 »

Jimber skrev:Ni som torrhumlar i primärjäskärlet med pelets rakt i, kallkraschar ni alltid?

Jag torrhumlar med pellets direkt i primären och har fram tills nu inte haft möjlighet att kallkrascha. Ett tips är att tappa om grönölet med din autosiphon till ett nytt kärl med tappkran som du kan koppla din flaskfyllare till. På så sätt blir det lättare att undvika humlerester, och om du vill vara ännu mer försiktig kan du trä en humlekokpåse i nylon runt inloppet på häverten. Vara bara försiktig när du tappar om och se till att hålla inloppet strax under ytan och undvik att köra ner det i botten.
Jimber
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jimber »

st1 skrev:
Jag torrhumlar med pellets direkt i primären och har fram tills nu inte haft möjlighet att kallkrascha. Ett tips är att tappa om grönölet med din autosiphon till ett nytt kärl med tappkran som du kan koppla din flaskfyllare till. På så sätt blir det lättare att undvika humlerester, och om du vill vara ännu mer försiktig kan du trä en humlekokpåse i nylon runt inloppet på häverten. Vara bara försiktig när du tappar om och se till att hålla inloppet strax under ytan och undvik att köra ner det i botten.

Jag har heller ingen möjlighet att kallkrascha.. Jag kör flaskfyllaren på autosiphonen, fyller över till ett nytt kärl där jag tillsätter sockerlag. Vid mitt förra misslyckade försök trädde jag på en av sildukarna med gummisnodd över siphonen, vilket bara resulterade i att det var omöjligt att få den att suga.. Funkar det med nylonpåse ska jag absolut testa det nästa gång! :D

Är det helt meningslöst att ge sig på att försöka torrhumla i sånna tomma teapåsar man kan köpa?
Användarens profilbild
MikaelMattsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av MikaelMattsson »

Jimber skrev:Är det helt meningslöst att ge sig på att försöka torrhumla i sånna tomma teapåsar man kan köpa?

Det gör jag och det går bra till pellets om man ska torrhumla i väldigt små mängder och även då får man använda ett par stycken så att de inte sväller för mycket.
När jag ska torrhumla i större mängder eller med kottar så använder jag kokpåse.
Mart
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Mart »

Någon som har erfarenhet av att torrhumla med extremt lite head space i primär/sekundär hink?

Jag jäste en öl i Julas 15L hink, fylld ända upp till kanten (fick tappa ur vört för att ens få på locket). Smakar ok efter primärjäsningen och när FG är stabilt så torrhumlar jag i tre dygn med 100g Centennial från en nyöppnad påse. Efter en snabb kallkrasch buteljerar jag 13,8L.

Nu till problemet:
Redan i samband med buteljeringen så har grönölet fått en kraftig bitter, ev. astringent smak som inte fanns där före torrhumlingen. Efter fem veckor på flaska (i rumstemperatur) har denna bittra smak minskat något men gör fortfarande ölet odrickbart.

Någon som har idéer om vad som orsakat problemet? Kan man ha för lite head space när man torrhumlar?

100+ gram till samma volym har gått bra när jag använt en vanlig 30L jäshink.

Kan tillägga att jag i en senare batch torrhumlat i samma Jula-hink med 10+10g Centennial+Simcoe och nu efter några dagar hittar jag en antydan till samma bitterhet.
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Radhusgrillen »

Mart skrev:Jag jäste en öl i Julas 15L hink, fylld ända upp till kanten... torrhumlar jag i tre dygn med 100g Centennial från en nyöppnad påse. .

100g centenial låter oerhört mycket för knappt 15 liter öl. Jag tycker centennial slår igenom rätt påtagligt vid redan vid 2g per liter.
Retsticka men ingen taskvört
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Överdriven humleanvändning kan ge astringens. Särskilt på öl som saknar maltkropp, sötma från malt eller alkohol eller som har mycket sulfat eller karbonater i vattnet. pH kan ligga för högt. Boven är troligen torrhumlingsmängden i kombination med något av ovanstående. Det kan lägga sig något med tiden annars kan du späda med något låghumlat och fylligt/sött.
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Jonas Johnsson »

Jag har de senaste batcherna trätt häverten (auto siphon) i min finmaskiga BIAB-påse från bryggeributiken när jag för över till buteljeringshinken. Funkar väldigt bra även vid väldigt mycket torrhumle. Man får stuva om biabpåsen lite bara om det börjar flyta trögt, så att det kommer "ren" biabduk vid hävertens inlopp. Jag har aldrig testat att torrhuma i påse. Men det är säkert bra!
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
CoinBeer
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CoinBeer »

Torrhumla lager, kallt (11-12) eller varmare?
//Lars
Carlsson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Carlsson »

På Bertus Brewery http://www.bertusbrewery.com/2015/01/en ... pping.html skriver Scott att han fått bäst resultat då han delar upp torrhumlingen, och kört enligt denna process: Primary > Dry Hops > Rack to keg > Dry Hops > Rack to clean keg.
Skriv svar