För några veckor sen så bestämde jag mig för att det skulle vara roligt att testa och brygga sitt egna öl då jag älskar att testa nya ölsorter.
Sagt och gjort så åkte till den närmaste butik där dom säljer allt man behöver för att brygga sitt eget öl hemma. Väl på plats så såg jag att dom hade en dubbel ipa 7.1% som jag blev sugen på att testa då jag gillar ipa. Sen köpte jag ett starter kit som man fick med en jäshink 25 L, Hävert, Jäsrör och en jäsmätare. Sen köpte jag även till kapsyler, en sak för att trycka på kapsylerna på flaskorna, Kolsyretabletter, Slev för att röra om i ölen, måttrör och desinfektionsmedel.
Den 28 juli var det dax att börja på!
Jag började med att lägga vörten i varmt vatten så den skulle bli mjukare och lättare att blanda.
Sen så såg jag till så att hinken och alla saker jag skulle använda var riktigt rena så jag lät dom ligga i varmt vatten med desinfektionsmedlet några minuter sen sköljde jag av dom med kallt vatten.
Efter det så blandade jag ner vörten i hinken tillsammans med 3L varmt vatten och rörde om kraftigt i 1-2 minuter så att man tillsätter syre till vörten.
Sen så fyller jag på med både kallt och varmt vatten tills det blir 23L i hinken och en temperatur på 20 grader i i blandningen. Sätter på locket med jäsröret på och ställer ned den i källaren där det är ca 19-20 grader varmt och låter den stå.

Där har ni några bilder.
I instruktionerna som som man fick med så stod det att efter 8-10 dagar så skulle man kolla jäsningen och procenten på ölen så idag den 7 augusti så har det gått 9 dagar sen starten. Så jag tog måttröret och jäsmätaren för att mäta och då ser det ut såhär på mätaren

och nybörjare som man är så visste jag inte att man skulle även ta och göra en mätning innan man börjar jäsa så att man skulle kunna räkna ut hur många procent det är....
iaf är det någon som kan säga mig vad det betyder när mätaren visa dom där värdena som min gör?
Jag provsmakade även lite på det och det smakar väldigt svagt. Beror det på att det inte har jäst tillräckligt länge eller vad kan det bero på?
Mvh