Brygga Saison

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Los_kottos
Nybryggare
Nybryggare

Brygga Saison

Inlägg av Los_kottos »

Hej är nybörjare på ölbryggning och hade tänkt ge mig på att brygga en Saison, har bryggt en IPA, singel hop och en APA innan.
Är det något särskilt jag bör tänka på när jag brygger? Har läst att den ska jäsa varmt, är det ett måste?
Hur länge ska den lagras på flaska?
Tack på förhand!
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Brygga Saison

Inlägg av Weinkeller »

Hej, det är inget måste att jäsa varmt men du kommer få en mer Saisonlik karaktär om du gör det. Utjäsningen som är hög är viktig för en Saison och det underlättas också av en högre jästemp särskilt mot slutet av jäsningen. Eftersom Saisonjäst jäser ut så mycket maltotriose så kommer ölen bli starkare än en vanlig ale med samma vörtstyrka. Lägg alltså OG något lägre för att inte få ölen för stark. Ha gärna i lite vete eller annat mältat/omältat sädesslag för lite rustikare karaktär. Jag föredrar French Saisonjästen för klassisk Saison men har även använt Belgian Saison blend till mer välhumlade varianter då den är mer neutral. Lagring är enligt smak men de blir klara fort och håller sig länge tycker jag.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Vill sekundera W. förutom en punkt; jag tycker tvärtom att det är Belgian Saison (Dupontjästen) som är den klassiska saison-jästen som ger betydligt mer karaktär än French Saison (Thiriez) som jag tycker är ganska intetsägande. Eller ja, vad "klassisk" beträffad så är det Dupontjästen som gäller. Och med klassisk menas så i efterkrigsstiden eller så. Går man 100+ år tillbaka bryggdes ju saison på bondgårdar med allsköns ingredienser.
Los_kottos
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Los_kottos »

Okey. Vi har redan beställt ingredienserna så då kanske vi får beställa nytt.
Vi hade tänkt oss:
Pilsnermalt 68%
Caramel 10l 21%
Cara Blond 20 4%
Chinook och Citra som humle
Jäst Blelgian Ale WLP 550
Tänkte tillsätta citron i jäsningen

Skulle detta funka?

Valet av humlen kommer ifrån att vi fick över från våran APA och i med att Saison är en stil som härstammar från den gamla belgiska bondgårdarna så tog man det man hade hemma. :)
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Det kommer nog bli gott men det kommer knappast bli särskilt saison-aktigt.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

För mycket karamell enligt mitt tycke. Citronzest i slutet av koket i såna fall. Blir nog mer en blonde med jänkarkaraktär av det hela.
Användarens profilbild
tmap
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av tmap »

Jag tror också att det är för mycket caramel, vad ska du göra med den sista 7 % (68+21+4=93)
jag skulle tipsa tillsatta lite söcker o minska karamell, jästen kan du byta till belle saison, jag har testat den, och kommer att använda den till måna saisons!

du redan vet att din saison kommer inte att matcha bjcp stylen :) men kan bli väldigt goott ändå
-
le temps ne respecte pas ce qui se fait sans lui
Skriv svar