Vattenåtgång kylspiral vs plattvärmeväxlare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Vattenåtgång kylspiral vs plattvärmeväxlare

Inlägg av Bee »

Ah, jag blandar ihop lite termer här. Skin effect är elektronik... Men det jag menar är påtvingad konvektion dvs samma sak som vindavkylning.
http://energihandbok.se/x/a/i/10158/All ... ktion.html
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Bee skrev:Ah, jag blandar ihop lite termer här. Skin effect är elektronik... Men det jag menar är påtvingad konvektion dvs samma sak som vindavkylning.
http://energihandbok.se/x/a/i/10158/All ... ktion.html
Det stämmer bra att man ökar kyleffekten genom påtvinga konvektion, det är samma sak med de små fläktarna som man kan sätta under radiatorer för att öka värmeavgivningen, och därmed kunna sänka framledningstemperaturen med bibehållen effekt. Att tillämpa samma sak inom det vi håller på med är kanske lite riskabelt då en fläkt ökar risken för att blåsa in bakterier i den kylda vörten.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Jag var nog lite oklar... Jag menade att vörten och kylvattnet mha rörelse/ökat flöde ökar avkylningen på samma sätt som om man blåser luft över en radiator.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Bee skrev:Jag var nog lite oklar... Jag menade att vörten och kylvattnet mha rörelse/ökat flöde ökar avkylningen på samma sätt som om man blåser luft över en radiator.
Precis, det var därför jag skrev att vi antar att det är ett turbulent flöde i kylaren. Du har rätt i att det är samma sak. Har man turbulent flöde på bägge sidor så kommer avkylningen att bli betydligt bättre, dock är det svårt att få det med en spiralkylare eftersom vörten runtom kylaren oftast inte rör sig tillräckligt.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Jodå! Jag har pump och whirlpoolar samtidigt som jag kyler :-)
Har riktigt bra effektivitet, 100°C till pitchtemperatur på 10 minuter blankt. .(23l vört)
Det är därför jag är intresserad av om det går att optimera vattenförbrukningen. Jag måste ju inte göra det så fort. Om jag använder mindre vatten gör det inget om det tar 15 minuter istället.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Bee skrev:Jodå! Jag har pump och whirlpoolar samtidigt som jag kyler :-)
Har riktigt bra effektivitet, 100°C till pitchtemperatur på 10 minuter blankt. .(23l vört)
Det är därför jag är intresserad av om det går att optimera vattenförbrukningen. Jag måste ju inte göra det så fort. Om jag använder mindre vatten gör det inget om det tar 15 minuter istället.
10 minuter är riktigt bra, enklast är nog bara att strypa flödet, om du vill spara lite vatten.
Du får mäta hur mycket vatten du förbrukar och sedan räkna ut hur mycket effektskillnad det blir med det minskade flödet.
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Har funderat lite på att använda kylspiralen ner till typ 60°C och sen byta till plattvärmeväxlare. Plattorna borde vara betydligt mer effektiva vid lägre temperaturer, jämfört med spiralen.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

Hur kommer det sig att du inte vill köra med pvv ända från kok? Jag har märkt att det går väldigt fort att kyla ner till 30 grader men sista biten tar lång tid, men det är kanske inte så konstigt eftersom större temperaturskillnad ger större kyleffekt.
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

niklas_n skrev:Hur kommer det sig att du inte vill köra med pvv ända från kok? Jag har märkt att det går väldigt fort att kyla ner till 30 grader men sista biten tar lång tid, men det är kanske inte så konstigt eftersom större temperaturskillnad ger större kyleffekt.
För att ha mer kontroll på isomeriseringen av alfasyrorna. Kör man bara plattvärmeväxlare så kommer man få mer isomerisering på det som kyls senare.

Större skillnader ger större utjämningseffekt, gäller inte bara temperatur utan koncentrationer också.
Användarens profilbild
woelj
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av woelj »

Nu tog jag och slog till. Det blev en 20-plattors pvv på ebay. Vet inte om jag sparar så många droppar vatten men man behöver ju mer prylar ibland :) Den gamla spiralen kommer jag att koppla på kylvattensidan, före pvv:n och sänka ner i en 10-liters hink med issörja. Det är nog det mest vattensparande jag kan komma på.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

woelj skrev:Nu tog jag och slog till. Det blev en 20-plattors pvv på ebay. Vet inte om jag sparar så många droppar vatten men man behöver ju mer prylar ibland :) Den gamla spiralen kommer jag att koppla på kylvattensidan, före pvv:n och sänka ner i en 10-liters hink med issörja. Det är nog det mest vattensparande jag kan komma på.
Kul! Återkom gärna med en utvärdering, jag är också lite sugen på att skaffa en pvv.
Användarens profilbild
CoinBeer
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CoinBeer »

Hej
Bryggde i lördags och fick problem med kylningen. Det var ca 25gr ute och kylvattnet 18,2gr kylde ner till 25gr 22 liter tog nästan en timme.
Har en kylspiral från MM. Min fråga skulle jag fått ner tempen mer med en PVV?

//Lars
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

CoinBeer skrev:Hej
Bryggde i lördags och fick problem med kylningen. Det var ca 25gr ute och kylvattnet 18,2gr kylde ner till 25gr 22 liter tog nästan en timme.
Har en kylspiral från MM. Min fråga skulle jag fått ner tempen mer med en PVV?

//Lars
Det borde du definitivt få. I princip kan man få samma temperatur på vört ut som kallvatten in, om man har ett litet flöde. 1h låter som en väldigt lång tid, kylaren från MM är ju ganska rejäl, även den minsta.
Användarens profilbild
CoinBeer
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CoinBeer »

Det borde du definitivt få. I princip kan man få samma temperatur på vört ut som kallvatten in, om man har ett litet flöde. 1h låter som en väldigt lång tid, kylaren från MM är ju ganska rejäl, även den minsta.[/quote]

Ja, det tycker jag oxå, men kan det bero på att jag klämt ihop den för att alla slingor skall vara under ytan?
När man har en PVV pumpar man direkt ner i jäshinken då eller kör man runt det i grytan flera varv?
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

CoinBeer skrev:
Ja, det tycker jag oxå, men kan det bero på att jag klämt ihop den för att alla slingor skall vara under ytan?
När man har en PVV pumpar man direkt ner i jäshinken då eller kör man runt det i grytan flera varv?
Det kanske blir lite minskad cirkulation när man klämmer ihop slingorna men inte så mycket att det ska ta en evighet att kyla vörten. Är kylaren i koppar eller rostfritt?
Jag har aldrig sett någon som cirkulerar vörten genom kylaren, har man tillräckligt flöde på kalla sidan och tillräckligt långsamt på varma sidan så skall växlaren kunna kyla ner vörten på första spolningen.
Skriv svar