Hur stort hål?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Hur stort hål?
Har letat mig gråhårig på internet och diverse forum efter hur stort hål jag behöver ta i min 36 L Patina för en 1/2" MPT (NPT) genomföring så att den sitter så smäckt som möjligt, någon med erfarenhet på området? Vill att den i den närmaste gängar sig genom. Har en stegborr med 2mm intervall och får väl sandpappra mig den sista biten.
Re: Hur stort hål?
22mm är det för weld b gone iaf
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Vore det inte bättre att skaffa genomföringen först och borra sen? Sen är det mycket lättare att pressa upp ett hål med en hålpunch än att borra i rostfritt om du har möjlighet.
Jo, absolut, jag ska inte borra förrän jag fått genomföringen men jag tänkte bara om mitt stegborr som sträcker sig till 20 mm räckte till. Vet att det finns hålpunch men jag tycker inte kostnaden motiverar inköpet.svensson.lu skrev:Vore det inte bättre att skaffa genomföringen först och borra sen? Sen är det mycket lättare att pressa upp ett hål med en hålpunch än att borra i rostfritt om du har möjlighet.
Hur stort hål?
Hittade svaret efter lite mer googlande, någonstans i spannet 20,63 mm - 22,22 mm behöver hålet vara.
EDIT: provborrade ett 20 mm hål i min gamla gryta och en 1/2" npt satt fint i det hålet. Den sluter inte tätt utan packning men med packning kommer inte en droppe. Optimalt är nog 19-19,5 mm men det är svårt att hitta borr till det om man inte vill chansa med en steglös konisk borr. Har även kikat på hålpunch. För 1/2" gängor gör en sådan ett 7/8" hål vilket motsvarar 22,22 mm. Det tycker jag är alldeles för mycket marginal även om hålet säkert blir cleant. Hoppas resonemanget kan hjälpa någon annan i samma sits.
EDIT: provborrade ett 20 mm hål i min gamla gryta och en 1/2" npt satt fint i det hålet. Den sluter inte tätt utan packning men med packning kommer inte en droppe. Optimalt är nog 19-19,5 mm men det är svårt att hitta borr till det om man inte vill chansa med en steglös konisk borr. Har även kikat på hålpunch. För 1/2" gängor gör en sådan ett 7/8" hål vilket motsvarar 22,22 mm. Det tycker jag är alldeles för mycket marginal även om hålet säkert blir cleant. Hoppas resonemanget kan hjälpa någon annan i samma sits.
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Hur stort hål?
Nu har du iof en lösning som verkar fungera, men om 19mm funkar så kanske den här kan vara ett alternativ (3/4")
http://m.ebay.com/itm/190314224386?nav=SEARCH
Om du har möjlighet så TIGa fast din koppling
Klockrent! Tack!svensson.lu skrev:Nu har du iof en lösning som verkar fungera, men om 19mm funkar så kanske den här kan vara ett alternativ (3/4")
Tänkte bara avsluta den här tråden med en uppdatering av resultatet. Fick hem en 3/4" hålpunch, dvs ca 19 mm. Hålet blev precis så tajt som jag ville ha det. Det finns absolut inget spel eller mellanrum nu med en 1/2" NPT gänga. Så oavsett vad det går att läsa på andra ställen om att det ska vara ett 7/8" hål för en 1/2" gänga - det är inte riktigt optimalt om man vill ha det tajt. Förutsättningen är ju naturligtvis att godset inte är tjockare än varje gängdal.
Hallå eric!
Hur högt upp i grytan tog du hålet?
Använde du "Weld Be Gone" genomföring eller svetsade du genomföringen?
Har du möjlighet att lägga upp en bild på det färdiga resultatet så hade det varit uppskattat.
MVH
//JN
Har du möjlighet att lägga upp en bild på det färdiga resultatet så hade det varit uppskattat.
MVH
//JN
Hur högt upp man tar hålet beror ju lite på vad man ska ha inne i grytan sedan. För mitt vidkommande är det ett kokkärl där jag ska ha en diptube monterad. Har inte fått hem min genomföring a la weld be gone än, så därför har jag inte tagit hål i min nya gryta utan bara provtagit ett hål i en gammal gryta och testat med en annan npt-gänga jag hade. Jag ska mäta lite på höjden efter dip tubens storlek. Absolut kan jag lägga upp en bild sedan när det är klart.Hjulbult skrev:Hallå eric!
MVH
//JN
Hur stort hål?

Jag lovade ju att återkomma med den spännande upplösningen i hur stort ett hål bör vara...
Edit: Ska nog försöka förlänga diptuben så att den kommer lite mer ut mot kanten av grytan.
Senast redigerad av eric den fredag 2014-08-29 23:32, redigerad totalt 1 gång.
Det gjorde det, tack 
Sista bilden fick mig att tänka ett varv till (postade en fråga om just detta för typ 30 min sen
)
Jag kan ju helt enkelt sätta en 90 graders böj som jag vinklar lite neråt, mot botten så kan jag tryggt börja med min bazooka sceen för att sedan (om jag vill) byta till falskbotten med diptube.
Lite pinsamt att jag inte tänkte på det direkt
EDIT: 3:e bilden från slutet menar jag, inte sista.
Sista bilden fick mig att tänka ett varv till (postade en fråga om just detta för typ 30 min sen
Jag kan ju helt enkelt sätta en 90 graders böj som jag vinklar lite neråt, mot botten så kan jag tryggt börja med min bazooka sceen för att sedan (om jag vill) byta till falskbotten med diptube.
Lite pinsamt att jag inte tänkte på det direkt
EDIT: 3:e bilden från slutet menar jag, inte sista.
@Ceder Jag har en bazooka screen i min mäsktunna och det funkar riktigt bra. Tänkt på att de inte är superböjliga utan ganska stumma. Grytan på bilderna ovan är ett kokkärl som jag inte tänker ha någon avskiljning i. Kör oftast pellets, ibland kottar i påsar. Sen är tanken att whirpoola så gott det går.
Tack för fina bilder!
Slutsatsen om jag förstår dig rätt är att hålpunch inte är något att satsa för denna operation men att stegborr funkar fint?
Vilken modell av stegborr körde du med?
MVH
//NJN
Slutsatsen om jag förstår dig rätt är att hålpunch inte är något att satsa för denna operation men att stegborr funkar fint?
Vilken modell av stegborr körde du med?
MVH
//NJN
@Eric, skall också bara nyttja den som Boiler. Kör med Hopspider redan, men i de fallen jag har mycket humle i de sista givarna känns det inte optimalt (kör dessutom oftast med kottar i slutet) så därav behovet med någon form av screen.