Bygge av kyl med öltapp

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Bygge av kyl med öltapp

Inlägg av Ceder »

Hej,

Tänkte dela med mig av ett av mina sommarprojekt.

Köpte för en tid sedan ett litet kylskåp på blocket (nedan) tanken var att den skulle fungera som basen i en mobil keezer med tapptorn. Kylen som köptes var denna;

Bild

Då den var A-klassad, och inte A+ har den lite tunnare väggare chansade jag på att två fat skulle få plats. Det gick precis enligt min tumstock, jag har visserligen bara ett fat idag men kommer säkert skaffa några till inom en snar framtid. Gissar att de nya A+ är lite för trånga för två fat bredvid varandra? Kolsyran är tänkt att bo bakom fatet/faten. En 2kg flaska får plats, men jag har änne inte bestämt mig om jag kör 425gram eller 2kg.

Tanken var att bygga in kylen i ett skåp med en tapp ovanpå och hjul under. Efter mycket funderade och mätande kom jag fram till att ett Metod köksskåp från IKEA skulle funka på bredden (1 mm marginal med gångjärnen :) ) och djupet. Deras stommar för bänkskåp är dock för låga så jag köpte ett skåp för inbyggnad av ugn som jag justerade höjden på med sticksågen, gjorde typ samma sak när jag byggde min jäskammare så jag visste att faneren inte flisar sig så mycket om man är noga och sågar från undersidan s.a.s. ,

Tänkte först sätta täcksidor på skåpet (då ett vitt köksskåp inte skulle vara snyggt) men till min glädje visade det sig att de även har stommen i trämönstrad svart (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/produ ... #/40213575) så en sådan fick det bli.

Då jag vill kunna flytta runt åbäket köptes även hjul in från IKEA (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/56820000/) Valde varianten med med broms på, men så här i efterhand inser jag att det hade gått lika bra utan broms då den färdiga konstruktionen väger en del... Köpte även en Tingsryd dörr på 60x100 (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/produ ... #/50205674) och två gångjärn från IKEA.

Hjulen behövde dock något mer stabilt att stå på än spånskivan från IKEA, och sedan måste man ju han en snygg topp också, så en väääldigt lång bänkskiva i EK köptes på byggmax (http://www.byggmax.se/kok-och-hushall/k ... -ek-p09307) Skivan är 3 meter lång och jag behövde typ 125 cm kan det tyckas vara overkill, men priset var bra (och resten an skivan kommer nyttjas till annat i alla fall)

Väl hemma igen så skruvade jag ihop skåpet och monterade dörren
Bild

Anledningen till att jag ville skruva ihop den innan jag kapade var att få exakta måtten, särskilt på hur mycket jag skulle kapa dörren. Slutade med att jag kapade dörren 10 cm. Då 100 cm dörrarna har fästen för tre gångjärn funkar det utmärkt att kappa bort den nedersta och ändå få full funktion.

Bild

Sedan kapade jag till toppen och botten av ekskivan, de blev 62 cm breda, därefter oljades de in. Då skivan är obehandlad oljade jag tre gånger på undersidan och fyra gånger på översidan (+ slipade med fint papper, då fibrerna reser sig lite efter varje oljning i början) Bilen visar skivorna obehandlade.

Bild

Borrade hål i toppen och kylen så tappkranen kom ner ordentligt. Det var inte helt enkelt att fästa min gamla tappkran när det var så små margnialer överallt, men efter en stund så fick jag till det.. (jo, det kanske vart en svordom eller två på vägen :) )

BildBildBild

Så, efter lite slit och släp står den nu på sin plats, det enda som återstår att fixa gasen, brygga en ny sats öl och polera kranen. Någon form av droppskydd behövs också så klart. Räknar även kallt med att det kan vara lite strul att få kranen att lira med lagom skum och så också :)

Bild

Mycket nöjd :D
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Bygge av kyl med öl tapp

Inlägg av Falkens »

Snyggt jobb!!!
// Jonas
Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Bygge av kyl med öltapp

Inlägg av Flackovic »

Urläckert bygge! Inspirerande att se!

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Falkens & Flackovic, tack för era vänliga ord :)
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Kan tillägga att jag även gjorde tre st. 55 mm hål i bakstycket på skåpet om någon undrar, så att inte det blir för varmt bakom.

Och som ni ser på bilderna var jag tvungen att ersätta handtaget på kylen med en rem för att få plats. Skruven som håller fast remmen tog den sista marginalen i bredd, så marginalen mellan kylskåpet och insidan på skåpet (bredd) är nu 0 mm 8)
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Funderar över vad jag behöver för att koppla in fatet till öltappen, har därför en fråga till Er med egen fatölsanlägging :)

Från ölkranen går ett ca. 50 cm. långt rostfritt rör med en innerdiameter på 6 mm, slangnippeln (se bild nedan) har en ytterdiameter på knappt 9 mm. Slangnipplen på fatet är som bekant knappt 7 mm.

Frågan är vilken diameter jag skall välja på ölslangen? Vill gärna inte ha allt för mycket slang liggande i kylen, den får gärna vara <1 meter lång. Funkar det att köra med vanlig armerad PVC slang? Eller behöver jag sytråd för att det inte skall skumma allt för mycket? (är också tveksam om jag kan tvinga på en PVC slang med innermått på 6,3 mm över en 9mm nippel..)

Bild
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Bygge av kyl med öltapp

Inlägg av svensson.lu »

Kör med sytråd och bara kortare övergångar till övriga dimensioner (använd JG-kopplingar). Längden bestäms av serveringstrycket. Kolla in den här för att bestämma vilken längd och tryck du behöver. http://www.draughtquality.org/wp-conten ... _Final.pdf
Har du sedan allt rätt balanserat tappar du upp med bra flöde och utan en masa skumm.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Perfekt. Tack för svar och en informativ länk :)
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Blev lite avbruten pga barnen, men i kort försök hitta någon form av övergång från 9mm till 1m sytråd och sedan via John guest över till 3/8 slang till kopplingen så ska det nog gå bra.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Lurar på en silikonslang med innerdiameter på 8mm, bör passa på nippeln från tappkranen och en sån här; http://shop.humle.se/utrustning/kopplin ... -38-nippel för att sedan köra ett väldigt kort 3/8 slang med en JG övergång till 3/16 för att sedan gå tillbaka till 3/8 som skruvas på utgången på fatet.

Vad tror du/ni om det?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Silikonslang är elastisk, det kommer bli ett problem nät du har tryck i grejerna.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Bee skrev:Silikonslang är elastisk, det kommer bli ett problem nät du har tryck i grejerna.
Tänkte att trycket inte var så högt, men det är klart, det känns ju fel att chansa..

Ingen med förlag på slang och inköpsställe för min 9mm nippel?

EDIT: har hittat en PVC slang med 8 mm innerdiameter (alltså en vanlig PVC, inte den armerade varianten) det borde väl funka för det trycket, eller vad tror ni?
Användarens profilbild
blueninja
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av blueninja »

Vanlig PVC funkar fint.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Jag har inte koll på PVC, men innehåller inte den mjukgörande medel och annat som inte passar i livsmedelshantering?

Av någon anledning som jag inte säkert kommer ihåg, så undviker jag PVC i produkter för hantering av livsmedel.

Kan någon räta ut frågetecknet?
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Hmmm.. Slangen jag köpt in och tänkte köra med är egentligen avsedd att vara vattenslang (dricksvatten) till båtar, så jag tycker det borde vara OK.

6 cm av en rulle på 5 meter gick det åt, så jag har lite över :)
Skriv svar