Fick bara en tanke som jag måste ventilera.
Har gjort ett veteöl som ska tappas om och tillsättas frukt i idag är tanken. Men kommer det finnas tillräckligt med jäst kvar efter en veckas "sekundärjäsning" för att klara av att göra kolsyra av sockerlagen vid flasktappningen? Eftersom frukten innehåller en del stärkelse menar jag?
Tillsätta frukt, problem med kolsyrning?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Tillsätta frukt, problem med kolsyrning?
Jag bryggde en california common, efter primär jäsningen tillsattes bär och ölet sekundär jäste 1 vecka utan omtappning för att sedan flaskas. Fungerade kanon med kolsyra jäsningen
Ok, så du slängde i bären i primärjäskärlet och lät stå en vecka till. Hmm, kanske är lättare och säkrare än att flytta till ett sekundärkärl.Mange81 skrev:Jag bryggde en california common, efter primär jäsningen tillsattes bär och ölet sekundär jäste 1 vecka utan omtappning för att sedan flaskas. Fungerade kanon med kolsyra jäsningen
Tack!
Resultatet blev mycket lyckat. Bra smak, härlig arom. Bra kolsyra och ett blankt fint öl. Så kan bara rekommendera. Använde havtorn. Jag har samma förfarande vid torrhumling.
Jag gjorde precis likadant med en hallonveteöl nyligen. Perfekt kolsyrad och helt klar.