Syftet med detta experiment är att undersöka på vilket sätt olika sorters råfrukt bidrar till öl. Jag kommer att använda mig av vanliga och lättillgängliga typer av stärkelse i experimentet och även behandla dem så likt som möjligt. Inga ingredienser förkoktes. Mäskades i ugnen i 2,5 timmar med start vid 50 grader. Alla kokades bara upp. Ingen humle. Alla jäses med US-05 i källaren.
Potatis-pulver är inte värt besväret, nu var det iof 50%... Ris ska nog finfördelas mer innan mäskning. Väldigt lite höjning av extrakt uppmättes, försumbart faktiskt. Jag är ännu nyfiken på majs och ris, om man kanske kokar sönder dem innan.
Dagens lärdomar: min hink kokar bort 2 liter per timme, 20 liter rumstempererat vatten tar en knapp timme att koka upp.
Potatis 2014-06-29
Detta är extra intressant då potatis ofta går att få tag i väldigt billigt. Det jag läst om att jäsa potatis indikerar att en svavelsmak består som kommer från vätskan i potatisen, därför använde jag pulvermos-pulver. Då är det också en torr ingrediens och därför jämförbar med de andra. Det blev dock pulvermos av alltihop, och även efter kok så är det en tjock konsistens som vattning pulvermos. I samband med att jag tillsatte jästen så tillsatte jag också lite enzym för att se om det gick att mäska moset lite till, en timme senare var det en vätska! Nu får vi se hur det klarnar under jäsningen.
Färg: äppelmos
OG: 1.080 (men här kan man tvivla med tanke på konsistensen)
FG:
Kommentarer mäskning: Tjockt
Kommentarer lakning: Jag tryckte mos genom en sil med lite extra vatten så att malten silades bort.
Övriga kommentarer: För meckigt.
Ris 2014-06-29
Jag använde grötris.
Färg: ljus honungsfärg
OG: 1.048
FG:
Kommentarer mäskning: inga problem, dock är kanske riskornen för stora för att kunna avge tillräckligt med extrakt.
Kommentarer lakning: Lätt som en plätt
Övriga kommentarer: Riset tillförde inget extrakt jämfört med referens-satsen
Polenta 2014-06-29
Jag använde Polenta.
OG: 1.060 !
FG:
Kommentarer mäskning: Gick bra
Kommentarer lakning: Gick bra
Övriga kommentarer: Polentan har nog en bra kornstorlek för här fick jag ut mer extrakt, det är dock lite mindre i denna flaska, se detta bör tas med en nypa salt!
Enbart malt (referensöl) 2014-06-29
OG: 1.048
FG:
Kommentarer mäskning: lätt
Kommentarer lakning: lätt
Övriga kommentarer: