Nybryggare behöver synpunkter på första biab-bryggningen

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
dajna
Nybryggare
Nybryggare

Nybryggare behöver synpunkter på första biab-bryggningen

Inlägg av dajna »

Hej,

Efter att ha läst mycket på forumet börjar utrustningen nu att komma hem. Jag har bestämt mig för att brygga första bryggningen med biab-metoden. Har koll på bryggningen i stora drag men har likväl ett par frågor som jag behöver hjälp med.

Jag har en 24-liters kittel som skall användas. Mina jäshinkar är på 15L så jag kommer att sikta på en ölsats som ger mellan 10 & 15L. Min första fråga är hur mycket vatten skall jag hälla i från början? Jag har tittat på en antal videos och även läst, att efter att mäskningen är klar och påsen vilar ovanpå kitteln för att rinna/droppa av, så tillförs vatten som rinner genom påsen för att få med så mycket som möjligt. Vilken temperatur skall vattnet som hälls över ha, eller bör ha? Är det nödvändigt att hälla vatten över? För det verkar inte vara alla som gör på det viset.

För att förtydliga frågeställningarna. Hur mycket vatten skall jag börja med för att landa på mellan 10-15L öl ner i jäshinken? Påverkar vattenstartmängden av det tillvägagångssättet att vatten hälls över, och i sådana fall hur?

Vänliga hälsningar,
Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Nybryggare behöver synpunkter på första biab-bryggningen

Inlägg av Flackovic »

Är inget proffs men har iaf bryggt närmare 10 brygder med biab på ganska kort tid.
Du använder den totala mängden vatten som receptet anger. Du behöver inte tillsätta mer vatten så som du beskriver att du sett en del göra, men du kan göra det om du tex vill brygga en större sats än grytan tillåter eftersom malten tar plats när du mäskar. Kallas maxi-BIAB.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Du vill inte ha mer än 12 liter i en 15l hink för annars kan det jäsa över. Volymen vatten bestäms i ditt fall av 12+bortkok+förluster där bortkoket är utrustnings och intensitetsberoende samt även beroende på koktid. Förluster är ca 0,5l per kg malt om du pressar ur påsen samt till humle och druv. Har du inte testat hur mycket vätska som kokar bort får du sätta en ungefärlig mängd. Ex: Volym vatten fås av.
12+3+1+1,5 = 17,5
3an är bortkoket under 90min
1an är förluster till humle och druv
1,5an är förlust till malten.
Du behöver alltså inte laka med mer vatten om du inte vill öka utbytet och koka längre. Jag lakar aldrig ur min påse.
Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Flackovic »

Läs Weinkellers magiskt bra Biab-guide. Oerhört bra skriven introduktion till biab-världen.
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=15166

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
dajna
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av dajna »

Tack för klargörande svar. Nu har jag processen klar för mig!

Väl i jäshinken ser jag att det skiljer mellan olika jäst. Jag har utrymmen som håller 18 eller 22 grader. Det är m.a.o inga problem. Men... recepten anger att ölen sedan skall förvaras i 12 grader under ett par veckor. Frågan angående detta blir sålunda, skall jag fortsätta ha jäshinken i 22 eller 18, eller flytta in flaskorna i kylen?

Vänliga hälsningar,
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Om du gillar att pilla med datorer så finns det lite bryggarprogram man kan ta hjälp av

http://shbf.se/wiki/index.php/Bryggprogram
// Jonas
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Om du gör en ale så kan du jäsa i 18 grader och efter flasktappning och efter du flaskjäst för att få kolsyra, kan du ha flaskorna i kylskåpet. De kommer klarna och troligtvis smaka bättre efter ett tag.
Skriv svar