Hur påverkar lagringstemperaturer?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
andysando
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Hur påverkar lagringstemperaturer?

Inlägg av andysando »

Nybruggare som jag är så vill jag läsa allt om allt, och började igår fundera på vad olika lagringstemperaturer, och även längden på lagringen, gör för skillnad på ölet.
T.ex. så läser jag ofta på ett recept att det ska lagras i 18-20 grader i två veckor och sedan i kylskåp eller ännu kallare i två veckor. Vad händer med ölet när man ställer det i kylskåpet i det här fallet?

Är det någon som har en bra länk där man kan läsa på om detta, eller om någon orkar skriva en liten sammanfattning, så hade jag blivit glad!

Tack och bock(öl).

//Andreas
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Hur påverkar lagringstemperaturer?

Inlägg av Bee »

Är ingen lagringsexpert, men det jag kommer ihåg från något avsnitt om lagring på Brew Strong podden är:
Om man lagrar kallt så faller det saker till botten. T ex partiklar från rostade maltsorter eller i blanka öl om det är kallt nog att bildas köldgrumling så kommer dessa partiklar också att så småningom lägga sig på botten.
I dessa fallen får man ett öl som smakar lite annorlunda då det rostade inte är lika påträngande eller är blankare vid servering.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Ju kallare det är desto långsammare mognar ölen. Har du en öl som du vill konservera formen på ställ den kallt. Öl som du vill ska utvecklas förvarar du runt 10-12 grader precis som vin.

I ditt fall dvs de två veckorna kallt efter Flaskjäsning gör att jäst och andra partiklar sätter sig i flaskans botten och gör ölen klarare i både smak och utseende. Dessutom går ofta smakerna ihop bättre och ölen blir alltså godare. På fat går detta snabbare eftersom det inte sker en ny jäsning i fatet och man har dessutom ofta mindre mängd bös som blandar sig i ölen pga kallkrasch/klarning.
andysando
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av andysando »

Tack för er input!

Ingen som har någon bra länk till en bra text i ämnet? Har konstant runt 17-18 grader i källaren, sommar som vinter, så har beställt en STC-1000 för att kunna reglera lite mer. Vill då gärna läsa in mig på ämnet så jag förstår vad som ligger bakom de önskade temperaturerna.
Skriv svar