Nej, men du har inte tänkt på vad som händer när det blir fel på kylskåpet/kompressorn/hårtorken och du råkar jorda det när du brutit nollan.Kostir skrev:Mankan det spelar ingen roll vilken det är som bryts, det år förhållandet mellan fas och nolla som ska vara 230 volt, samma sak med ett batteri, spelar ingen roll vilken kabel du bryter, är kretsen bruten så leds ingen ström.
Är jag helt fel ute?
Påskpyssel - termostat för att både höja och sänka
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Påskpyssel - termostat för att både höja och sänka
Jag har också tittat på lite på den lösningen men det lite skakigt nu när Mankan manar till försiktighet... det vore skönt om fler elkunniga blandade sig i och hjälpte till att reda ut det här.
Är kontentan alltså att videon borde informerat om att man:
a) behöver hålla koll på vilken tråd som går till "live block" (nedan är bilden som visas i videon) från den stickpropp man monterar
b) att man behöver kolla vad som är fas och nolla i vägguttaget
c) se till att alltid ha stickproppen isatt åt det håll som innebär att fas alltid ligger mot fas?
(är elnovis men undanbeder mig uppmaningen om att inte göra något man inte har koll på
... det är därför jag frågar
.

Är kontentan alltså att videon borde informerat om att man:
a) behöver hålla koll på vilken tråd som går till "live block" (nedan är bilden som visas i videon) från den stickpropp man monterar
b) att man behöver kolla vad som är fas och nolla i vägguttaget
c) se till att alltid ha stickproppen isatt åt det håll som innebär att fas alltid ligger mot fas?
(är elnovis men undanbeder mig uppmaningen om att inte göra något man inte har koll på

Re: Sv: Påskpyssel - termostat för att både höja och sänka
Jag hoppas innerligt att jordfelsbrytaren du kopplat till sakerna löser ut. Använd inget hemmameck utan en jordfelsbrytare! Och allt ska ha jordade kontakter.mankan skrev:Nej, men du har inte tänkt på vad som händer när det blir fel på kylskåpet/kompressorn/hårtorken och du råkar jorda det när du brutit nollan.
Det blir ett rent helvete om du ska hålla koll på nolla och ledare varje gång du ska koppla in stickproppen. Dessutom så håller inte produkten du kopplar in koll på nolla och ledare, så om den går sönder vet du ändå inte om du kopplat nolla till nolla och ledare till ledare.
Min lägenhet är för gammal för att ha jordfelsbrytare som standard men uttagen är jordade i köket. Har ingen separat jordfelsbrytare till detta heller, men jag hade en elektriker på andra sidan köksbordet då jag monterade "hemmamecket". Är det inte dessutom ganska vanligt att man vill undanta kyl & frys från jordfelsbrytaren? Kan ha helt fel här.
Hålla ordning på fas och nolla, enkelt fixat med en spritpenna.
>PET
Jag skulle svara ja på a-c.
Hålla ordning på fas och nolla, enkelt fixat med en spritpenna.
>PET
Jag skulle svara ja på a-c.
Det finns "portabla" jordfelsbrytare som man sätter i uttaget, kostar inte många pengar.
Att man utesluter (eller snarare sätter egen) jfb på kyl/frys beror nog på att man inte vill att innehållet ska förgås i onödan dvs om det blir ett oupptäckt jordfel någon annanstans. Här kan jag dock vara ute och cykla.
Skickat från min R800i via Tapatalk 2
Att man utesluter (eller snarare sätter egen) jfb på kyl/frys beror nog på att man inte vill att innehållet ska förgås i onödan dvs om det blir ett oupptäckt jordfel någon annanstans. Här kan jag dock vara ute och cykla.
Jag funderar på en sak gällande värmningen, hur får du in lampan? Kan man få tillräckligt med kräm ur det vanliga lamputtaget (man får självfallet manipulera dörrbrytaren), modifierar man det, borrar man ett hål eller drar sladden genom dörren (med de förluster som blir? Hur har ni som kylskåpskyler/värmer löst det?
Såg en lösning på ett amerikanskt forum där dom gjorde just det. Drog en separat kontakt till den inre lampan som dom avskärmade och dessutom hade dom konstant ström på cirkulationsfläkten. Ska se om jag hittar länken.
Hej!
Nu har jag köpt samma apparatlåda och kontroller som Fogsvans. Kan någon vänlig själ förklara varför man just i detta fall måste ha koll på hur kontakten sitter i väggen? Ingen annan apparat jag äger kräver något liknande vet jag? Eller? Jag har visserligen jordfelsbrytare men gör gärna rätt ändå.
Även jag är elnovis (på riktigt). Men var det något i kopplingsschemat som inte var rätt? I så fall vad?
Nu har jag köpt samma apparatlåda och kontroller som Fogsvans. Kan någon vänlig själ förklara varför man just i detta fall måste ha koll på hur kontakten sitter i väggen? Ingen annan apparat jag äger kräver något liknande vet jag? Eller? Jag har visserligen jordfelsbrytare men gör gärna rätt ändå.
Även jag är elnovis (på riktigt). Men var det något i kopplingsschemat som inte var rätt? I så fall vad?
Det har garanterat med nollan o fasen att göra. Oftast spelar det ingen roll men ibland fungerar inte vissa mojänger med omvänd nolla/fas.Mathia5 skrev:Hej!
/Johan
Det har med elsäkerhet att göra. Nollan är returledare. Vi gör ett tanke experiment för att förstå inverkan av att bryta de olika ledningarna.
Tänk dig att du står i ett hermetiskt slutet rum med ett rör som går tvärs över rummet från höger till vänster. Vattnet kommer in från höger (fasen) och rinner åt vänster (nollan). När är det säkert att kapa röret i ditt rum utan att drunkna? (Detta motsvarar ett elfel i produkten vi använder. )
Om någon blockerar röret på utsidan av rummet och bryter strömmen av vattnet borde det vara säkert, eller?
Om någon blockerar röret på höger sida om rummet (fasen) innan vattnet kommer in är man säker. Men om man blockerar röret på vänster sida om rummet (nollan) kommer vattnet fortfarande kunna flöda igenom röret när vi kapar det och dränka oss. (steka oss levande mha elektroner)
Energi genereras från fasen och nollan är dess destination.
Tänk dig att du står i ett hermetiskt slutet rum med ett rör som går tvärs över rummet från höger till vänster. Vattnet kommer in från höger (fasen) och rinner åt vänster (nollan). När är det säkert att kapa röret i ditt rum utan att drunkna? (Detta motsvarar ett elfel i produkten vi använder. )
Om någon blockerar röret på utsidan av rummet och bryter strömmen av vattnet borde det vara säkert, eller?
Om någon blockerar röret på höger sida om rummet (fasen) innan vattnet kommer in är man säker. Men om man blockerar röret på vänster sida om rummet (nollan) kommer vattnet fortfarande kunna flöda igenom röret när vi kapar det och dränka oss. (steka oss levande mha elektroner)
Energi genereras från fasen och nollan är dess destination.
Tack för förklaringen. Jag tror att min fråga egentligen är: Finns det något sätt att kabla STC-1000 ovan så att man inte behöver bry sig om fas på stickpropp och väggdosa? Eller kan man lägga till någon manick/krets mellan den inkommande strömmen och STC-1000 som alltid vänder fasen rätt?
Hej
Fick ni någon klarhet i detta med faserna? Sugen på att ge mig på ett bygge jag också
Fick ni någon klarhet i detta med faserna? Sugen på att ge mig på ett bygge jag också
Att jordfelsbrytare är bästa skyddet?
Alternativt så gör man en koppling till två relän som bryter bägge samtidigt.
Alternativt så gör man en koppling till två relän som bryter bägge samtidigt.
Ja, jordfelsbrytare har jag i huset. Men detta med att man skulle behöva sätta kontakten på ett visst håll låter ju tveksamt
Skrev just ett långt inlägg men det försvann någon stans...
I korthet:
Du ska ha jordat vägguttag.
Du ska ha jordfelsbrytare.
Du ska testa jordfelsbrytaren då och då.
Du ska ha en och samma 1-fasmatning ("MAINS").
Du kan vända fas och nolla på denna matning.
Du ska INTE koppla alls om du inte har en aning om vad du gör.
Detta med att vända fas och nolla blir samma sak som att du springer och vänder på stickkontakten till kylen.
I korthet:
Du ska ha jordat vägguttag.
Du ska ha jordfelsbrytare.
Du ska testa jordfelsbrytaren då och då.
Du ska ha en och samma 1-fasmatning ("MAINS").
Du kan vända fas och nolla på denna matning.
Du ska INTE koppla alls om du inte har en aning om vad du gör.
Detta med att vända fas och nolla blir samma sak som att du springer och vänder på stickkontakten till kylen.