Hej!
I fredags kväll gjorde jag min första bryggning med riktigt humlekok.
Har tidigare endast slängt ihop några Coopers satser.
Nåja:
Körde ett enkelt recept på en Amarillo single hop från boken Brygg öl.
3kg ljus spraymalt
250g karamellmalt.
Amarillo pellets.
Det första frågetecknet som dök upp var ang Alpha procenten på humlen.
Mängderna humle i receptet byggde på 5%ig humle.
Den jag fick tag på hade 8.8 .
Efter en snabb googling på det räknade jag om enligt formen 5/8.8 x mängden enligt receptet.
Rätt eller fel?
Nästa frågetecken som dök upp var när jag tappade över vörten till jäskärlet efter kylningen.
Enligt receptet borde jag haft ca 23 liter i jäskärlet, jag hade 12!
Jag startade med 27 liter vatten, vilket innebär att jag kokat bort 15L på 70min.
Min kastrull är av aluminium, tidigare använd i försvaret. ganska låg, men ganska bred.
Jag kokade över en gasolbrännare på balkongen.
Körde helt utan lock och det blåste en del, och framåt kvällen hade tempen ute sjunkit till ca 10 grader.
Jag tyckte jag hade ett lagom rullande kok.
Vad bör jag ändra på inför nästa bryggning?
Svagare kok?
Locket på glänt istället för helt av?
Försöka köra inne istället? (vågade inte detta, då brännaren är av billigare modell utan säkring)
Räkna på enormt bortkok och kompensera redan från början?
Jag spädde helt enkelt ut vörten med 8L vatten rakt ner i jäskärlet.
Landade då på OG 1.048
Vore jättetrevligt o få lite hjälp o synpunkter, så att nästa bryggning blir bättre =)
Med vänlig hälsning, Niklas
Min första större bryggning. Bortkok mm.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Min första större bryggning. Bortkok mm.
Ja, dra ner effekten på gaslågan. Sikta på 10% boiloff per timme, det är ett bra värde. Du har verkligen eldat för kråkorna den här gången. =). Kan du inte ställa lågan på någe sätt? Inomhus är inte någon automatisk fördel, så som jag ser det.
Det går bra att späda men helst ska man inte späda så mycket som hälften av totalvolymen (eller nära det värdet).
JAg skulle överslagsvis säga max ett par-tre liter på 20 liter ner i jäshinken. Men det är jag det.
Det går bra att späda men helst ska man inte späda så mycket som hälften av totalvolymen (eller nära det värdet).
JAg skulle överslagsvis säga max ett par-tre liter på 20 liter ner i jäshinken. Men det är jag det.
Jodå, lågan går att ställa.. Provar att vrida ner nästa gång.. Men "rullande kok" är inte självklart för hur det skall se ut.. Precis så att man ser att vörten cirkulerar? Böljande vågor på ytan?
Jag tänkte ifall kylan och vinden ute gjorde att avdunstningen blev större
Ska tillverka en mätsticka till nästa gång så jag kan hålla lite koll under kokets gång.
OM det nu skulle bli en för stor boiloff nästa gång med, är det bättre att fylla på under koket, eller går det lika bra efter?
Tack för ditt svar
Jag tänkte ifall kylan och vinden ute gjorde att avdunstningen blev större
Ska tillverka en mätsticka till nästa gång så jag kan hålla lite koll under kokets gång.
OM det nu skulle bli en för stor boiloff nästa gång med, är det bättre att fylla på under koket, eller går det lika bra efter?
Tack för ditt svar
Det är iallafall lättast att fylla på efteråt. En kokande volym vatten är större än en kall dito. Och det är ju kall man räknar på.optimalt anses väl vara att tillsätta i kastrullen till det kokande.
Det där med rullande kok har jag också haft lite problem att definiera. Men det man menar är att det ska bli en vätsketransport från botten av kastrullen upp till ytan, så att det cirkulerar. Det behöver inte vara en kraftfull sådan, bara det är. Det handlar om att du vill avdunsta DiMetylSulfid (DMS) från koket och att man behöver cirkulera vörten för att få denna transport bort.
Lättast att definiera rullande kok är nog på mängden bortkok per timme. Möjligen får du lite högre % eftersom du har en bredare gryta än standard. Oklart om det gör nån reell skillnad...
lycka till!
Det där med rullande kok har jag också haft lite problem att definiera. Men det man menar är att det ska bli en vätsketransport från botten av kastrullen upp till ytan, så att det cirkulerar. Det behöver inte vara en kraftfull sådan, bara det är. Det handlar om att du vill avdunsta DiMetylSulfid (DMS) från koket och att man behöver cirkulera vörten för att få denna transport bort.
Lättast att definiera rullande kok är nog på mängden bortkok per timme. Möjligen får du lite högre % eftersom du har en bredare gryta än standard. Oklart om det gör nån reell skillnad...
lycka till!
Jag återupptar denna tråden för att tacka för svaret.
Gjorde en ny bryggning igår (min första helmalt
) och nu kokade jag bort ca 2.5-3 liter, vilket känns rimligare.
28 L BIAB vatten blev 19.5 ner i hinken
Riktigt spänd på denna öl (min andra förutom coopers satserna jag startade intresset med)
Jag älskar humle, och hoppas att ja får ut en riktig humlebomb i slutändan.
Detta med ölbryggning är ju riktigt kul, jag är fast
Gjorde en ny bryggning igår (min första helmalt
28 L BIAB vatten blev 19.5 ner i hinken
Riktigt spänd på denna öl (min andra förutom coopers satserna jag startade intresset med)
Jag älskar humle, och hoppas att ja får ut en riktig humlebomb i slutändan.
Detta med ölbryggning är ju riktigt kul, jag är fast
Det går alldeles utmärkt att späda med halva volymen, det finns kommersiella bryggerier som gör det med bra resultat, se en aktuell tråd i huvudforumdelen.