Hallå! Jag bryggde ölen "Bergssnö" (prisad APA) för några veckor sedan och den har nu stått på flaska i ca 5 dagar. Jag kunde inte motstå att smaka på en flaska redan nu, men till min besvikelse smakar ölen rätt så beskt och en hel del alkohol! Frågan är då: jag är rätt tidigt ute med provsmaket - hinner den "sätta sig" såpass mycket de närmsta veckorna så att ölen blir god eller är det nåt galet?
Jag gjorde nämligen en tabbe och fick ett överkok och kokade över en del tyvärr. Min tanke är nu ifall det har gjort att ölen inte har blivit som den ska..? Silade även bort humleslabbet genom durkslag och inte saftsil vilket säkert förde med sig lite humlerester ner i jäskärlet.
Nån som har koll? Ölen har OG 1.055 - FG 1.012 - Alk 5,8% - IBU 60,6. Jäste i ca 20 dagar. Bubblandet avtog ordentligt efter 5-6 dagar.
Ingen fara, det kommer gotta till sig när Flaskjäsningen är färdig och den stått svalt ett tag. Bittert kommer det vara men inte astringent. Korka upp nästa efter tre veckor.
Varken extra beska eller alkoholsmaker kommer från något överkok. Överkok bidrar med huvudvärk, kladd och doft av bränd vört (dock ej i ölet) men det är också allt. Ge ölet några veckor till att utvecklas så kommer smakerna att ändras. Alkoholsmak brukar vara högre alkoholer som ger och det kan vara att du har jäst ölet lite för varmt. En APA på 60 IBU har nästan samma beska som en IPA, så kraftig beska är nog att räkna med och den blir inte lenare av ditt FG på 1.012.
Jag skulle rekommendera att jäsa i svalare rum, räkna med att jäsningen är 2-4c varmare än rummet)beroende på vilken jäst du använder. Har mindre humle i början av koket och sänk IBU till 35-45 för en APA. Har du mycket svavel i ditt vatten mot klorid så kommer beskan att framhävas ännu mer men det kanske är överkurs just nu.
Ett överkok kan bidra till felsmaker om:
1: du torkar upp överkoket med disktrasan och kramar tillbaka det i kastrullen
2: spisen och trasan är smutsiga...
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Haha, tur att köksmästarinnan inte va hemma då... Jaja, då behöver jag inte hälla ut det i alla fall..! Ger det ett par tre veckor till så får vi se! Tack så länge så återkommer jag med resultatet!
Har klurat lite mer kring varför ölet blivit så beskt här.. Jag använde en vanlig sil (med finmaskigt metallnät) när jag hällde över den kylda vörten till jäskärlet. Jag märkte att det inte silade riktigt perfekt oh lite humle KAN ha följt med i jäshinken. Plus att min jästemp varit runt 20-22 grader hela tiden.
Är detta något som kan ha påverkar ölet negativt, och är silduk ett måste? Tänker att humlen lär väl beska till ölen en hel del om det fick ligga kvar länge..
ecmik skrev:Har klurat lite mer kring varför ölet blivit så beskt här.. Jag använde en vanlig sil (med finmaskigt metallnät) när jag hällde över den kylda vörten till jäskärlet. Jag märkte att det inte silade riktigt perfekt oh lite humle KAN ha följt med i jäshinken. Plus att min jästemp varit runt 20-22 grader hela tiden.
Är detta något som kan ha påverkar ölet negativt, och är silduk ett måste? Tänker att humlen lär väl beska till ölen en hel del om det fick ligga kvar länge..
Ha det!
Det behöver du inte oroa dig för. Du får ingen nämnvärd beska från humlerester vid jästemperatur.
Runt 22-23 minuter tog det. Sedan spädde jag också ut vörten till rätt mängd i jäshinken. Tror jag fyllde på med 2-3 liter 20 gradigt vatten. Kokade alltså en lite mer koncentrerad vört som sedan späddes ut till rätt vätskemängd (enligt receptet). Ska göra ett nytt provsmak ikväll tänkte jag! Nu har det gått 2 veckor nämligen.