Hur gå vidare vid snabbt upp åt FG

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

Bryggde en APA på nationaldagen OG 1059 och pitchade den med wlp001 en förkultur på 1,4 liter.

Första gången jag använder detta och idag 5 dagar senare har jag redan uppnått rekomenderade FG 1010

Smakade på den och det är mycket lovande. :) Bör jag låta stå ett tag eller kan jag kallkrascha å tappa den som den är?

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
Goblintroll
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Hur gå vidare vid snabbt upp åt FG

Inlägg av Goblintroll »

Låt den stå en vecka till. Även om den inte jäser med så jobbar jästen fortfarande med att städa upp efter sig.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Beer, so much more than just a breakfast drink.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Du vill att jästen ska börja flocka av sig själv innan det är dags för kallkrasch. Du vill alltså ha ett rejälare lager jäst på botten innan. Ölen blir inte sämre av att stå några dagar till snarare bättre som @Goblntroll antyder.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

Då får den helt enkelt gotta sig ett tag till då.

Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

Var ligger förresten den övre gränsen i primär alt. sekundär? En dag ska man väl på semester å då kan det vara bra att ha koll.

Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Tre veckor på plasthink brukar jag dra min gräns. Syretätt kärl på sekundär står sig så länge ölen gör det.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Har jag inte bråttom brukar jag låta ales stå 10-14 dagar på hink med övre gräns på tre veckor. Primärjäsning är jästens första mest aktiva fas medan sekundärjäsningen brukar ske efter 3-5 dagar. Dvs; att flytta till sekundärhink är inte samma sak som att sekundärjäsa även om det ofta verkar så bland svenska bryggare. Ska man lagra sitt öl i eller efter sekundärfasen (oftast bättre att flytta efter 5 dagar än efter två veckor) så är fat, glasdamejeanne eller betterbottle att föredra eftersom vanliga jäshinkar släpper in en liten men i längden betydande mängd syre genom plasten.
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Robbix »

Alltid kört flytt från glasdam till Betterbottle (den får plats i kylen) efter primärjäsningen planat ut (7-9dagar) men vart förvånad över hur fort det gick med flytande jäst och förkultur. Dessutom e ölen slut å då får man lite nya ideer om å tappa fort men är väl som ni säger värt att ha tålamod. Tack weinkeller nu vet jag lite mer och grym blogg Lindh, har kikat in några ggr och ska läsa lite till idag. :)

Skriv svar