Du vill att jästen ska börja flocka av sig själv innan det är dags för kallkrasch. Du vill alltså ha ett rejälare lager jäst på botten innan. Ölen blir inte sämre av att stå några dagar till snarare bättre som @Goblntroll antyder.
Har jag inte bråttom brukar jag låta ales stå 10-14 dagar på hink med övre gräns på tre veckor. Primärjäsning är jästens första mest aktiva fas medan sekundärjäsningen brukar ske efter 3-5 dagar. Dvs; att flytta till sekundärhink är inte samma sak som att sekundärjäsa även om det ofta verkar så bland svenska bryggare. Ska man lagra sitt öl i eller efter sekundärfasen (oftast bättre att flytta efter 5 dagar än efter två veckor) så är fat, glasdamejeanne eller betterbottle att föredra eftersom vanliga jäshinkar släpper in en liten men i längden betydande mängd syre genom plasten.
Alltid kört flytt från glasdam till Betterbottle (den får plats i kylen) efter primärjäsningen planat ut (7-9dagar) men vart förvånad över hur fort det gick med flytande jäst och förkultur. Dessutom e ölen slut å då får man lite nya ideer om å tappa fort men är väl som ni säger värt att ha tålamod. Tack weinkeller nu vet jag lite mer och grym blogg Lindh, har kikat in några ggr och ska läsa lite till idag.