Ser denna öl Ok ut?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Användarens profilbild
Smancho
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Ser denna öl Ok ut?

Inlägg av Smancho »

Idag när jag skulle kasta in humle för torrhumlingen så såg jag detta på ytan av ölen.
Luktar inte illa, utan öl och jäst typ. Den är mer som Havre flingor... men.. Se bild.
Tacksam för svar!
Sorry för det stora bilderna ;)

Bild
Bild
Användarens profilbild
Smancho
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Re: Ser denna öl Ok ut?

Inlägg av Smancho »

När jag googlar runt på "Beer Mold" eller "brewing Mold" så ser inga ut som denna, de bilder man ser där ser man verkligen mögel. Jag hoppas att deta bara är rester från Jästen, Jästen som användes var us-05 som jag spridde ut på ytan när jag jag den stå.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Syresatte du vörten efter att du spritt ut jästen, med en slev eller skakade kärlet?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Ser ut som jäst härifrån. Inte helt ovanligt att det flyter upp till ytan i kolonier.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Ubbegubbe
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Ubbegubbe »

Jag har haft två satser som har sett ut på samma vis. De blev bra öl av dem båda och ingea tecken på bismaker eller infektion.. Jag tror att du kan vara lugn och att ölet kommer att bli gott.. Skriv gärna hur det gick senare.
Användarens profilbild
Smancho
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Smancho »

eric skrev:Syresatte du vörten efter att du spritt ut jästen, med en slev eller skakade kärlet?
Japp, så gott som, försökte röra runt en del, men såhär i efterhand borde jag har "Vispat" mer än att bara röra runt.
Även så silade jag all öl genom en saftsil innan, och där borde syresättningen få en del med.
Dock säger folk olika lite överallt, vissa säger att man ska vispa så mycket som möjligt och vissa säger att det inte ska behövas.

Vad säger ni ?
Användarens profilbild
Smancho
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Smancho »

Ubbegubbe skrev:Jag har haft två satser som har sett ut på samma vis. De blev bra öl av dem båda och ingea tecken på bismaker eller infektion.. Jag tror att du kan vara lugn och att ölet kommer att bli gott.. Skriv gärna hur det gick senare.
Yes! skönt o höra! Hoppas verkligen på den.
Smaka på den idag, och den smakar fint, ligger på en 5,2% i alkohol.

Håller er uppdaterade hur resultatet blir.

Tack så mycket för alla svar!
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Med en normalstark öl och torrjäst behöver man inte syresätta som en galning. Troligen räcker det med hällandet för att få en adekvat syresättning av vörten. Brygger man däremot starkare öl eller använder slurry från en tidigare sats ökar behovet. Själv har jag använt metoden att hälla mellan två kärl några gånger eller skakning av jäskärlet. Med några riktigt starka öl har jag hällt över till ny hink dagen efter och tillbaks igen för att ge ytterligare en syreboost. Mängden jäst påverkar såklart en del också.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

En torrjäst behöver du inte syresätta. Däremot ska du rehydrera den. Dvs låta den lösas upp i vatten 30 min innan användningen. Följ instruktionen på påsen.. Flytande jäst måste syresättas. Finns olika tekniken. Skaka hinken rejält i fem min är bra.
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Patrik-b skrev:En torrjäst behöver du inte syresätta. Däremot ska du rehydrera den. Dvs låta den lösas upp i vatten 30 min innan användningen. Följ instruktionen på påsen.. Flytande jäst måste syresättas. Finns olika tekniken. Skaka hinken rejält i fem min är bra.
Att skaka hinken är ett sätt att syresätta.
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

? Jo precis. Flytande jäst kräver syresättning.
Skriv svar