tips till min fatölsanlägging önskas

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Skall bygga en liten fatölsanlägging.

Köpte för ett par veckor sedan en liten kyl (60 bredd, 86 hög) A klassad, får precis in två Corelius fat på bredden. Har idag bara ett fat, men jag lär skaffa ett till i närtid. Har sedan gammalt en ölkran/tapptorn som jag tänkte börja med, men på sikt kommer jag nog gå över till en "beer tower" med dubbla kranar.

Det jag undrar över är vilken sorts gastub jag skall välja och därmed vilken regulator.

Jag vill att tuben eller tuberna skall rymmas i kylen, och bakom faten/ovanför kompressorn har jag plats för flaska/flasor + rekulator/regulatorer som ryms inom 18 cm djup, 50 cm höjd och 50 cm bredd.

Jag ser två alternativ;

A) en sodasteam (425 g) patron och en regulator per fat
+ billigast att börja med då jag bara har ett fat idag (och därmed bara behöver köpa en regulator och en patron till att börja med)
+ lätt att fylla, räcker med att jag åker till lokala ICA och byter flaska
- dyrt att fylla? (per kilo kolsyra)
- en liten 425 grams patron räcker inte så länge?

B) större flaska och en dubbel regulator (då jag vill ha möjlighet att ha olika tryck per fat)
+ gasen räcker längre
+ billigare att flylla per kilo?
- dyrare i inköp
- svårare att hitta någon som fyller?

Scenario A har jag hyfsad koll på, den enda frågan är väl egentligen hur länge en patron räcker? d.v.s. hur många liter öl kan den driva ut? Samt om jag vill trycka in kolsyra (i stället för att jäsa den) hur länge räcker den då?

Svenario B är lite mer öppet för mig;

- Finns det ens flaskor som är så "små"men ändå har en volym som vida översiger en sodastream patron? (maxdjup 18 cm, haxhöjd inkl. regulator 50 cm)
- Var hittar man dom till bästa pris?
- Vilka företag kan fylla den och vad kostar det på ett ungefär? (bor två mil söder om Uppsala, i Knivsta)

Tacksam för svar

Mvh

Ceder
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Sodastream blir dyrt och du måste åka och fylla ofta. Det är väl bättre köpa en stor typ 6-10 kg flaska på och ha en sodastreamer när du ska släpa med fatet hem till nån. Kolla tyska ebay. Köpte en 6 kg tror det va 1400 inkl frakt och den var fulltankad. Ser ny ut. Tog en vecka att få hem den. Kommer få fylla en gång om året max. Man kan fylla lite överallt. Tex där se säljer brandtillbehör eller på nån brandstation. Googla. Tror 300-400 kr att fylla. Nån annan kanske kan ge tips.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Re: tips till min fatölsanlägging önskas

Inlägg av Ceder »

Hur stor är en sån flaska? Någon länk till var du köpte den?

MVH

Ceder
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

En 425 g. sodastream patron kostar typ 200 spänn och <100 kr att byta mot en full om jag fattat det rätt.

Hur många liter öl kan jag driva ut med den? 100 liter? mindre eller mer?

Om jag vill trycka i kolsyra ölen (inte jäsa den) hur mycker räcker den till då? 60 liter*? mer eller mindre?
Användarens profilbild
Goblintroll
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Goblintroll »

Jag har läst någonstans att riktmärket för 425g tuberna räcker till 2-2,5 fat för att trycksätta och driva ut.
Det finns ju två kg tuber, kolla lundteknik.dk dock är väl frakten ganska dyr därifrån. men köper du ett par fat också så kanske det jämnar ut sig.
Beer, so much more than just a breakfast drink.
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Finns både mindre och större. En 10 kg är inte högre direkt men lite tjockare. Mycket fint skick på dessa flaskor.
Sebastian Berg
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Sebastian Berg »

Jag tror det är svårt att säga hur länge en soda stream-tub räcker. Alla har sina egna rutiner.

Brygger man mycket veteöl eller har långa sytrådar krävs det mer gas. Ifall du gillar bitter kommer du undan med mindre gas.

Själv har jag slutat kolsyresätta öl med sstub och köpte en stor istället. Den har räckt i över ett år nu. 7kg tror jag den är på. Med ett bryggsnitt på 20l i veckan. Innan blev det en massa spring till ica för att köpa ny gas.

Nu mera använder jag soda stream-tuberna när jag är iväg på tävlingar eller tar med öl till vänner.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk
Bild
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Tack för Era svar.

Gällande sodastream patronerna förstår jag att det varierar hur länge det räcker (öltyp, hur man gör, etc.) Men nu har jag alla fall en ide :)

Om vi pratar om de större flaskorna så verkar det för stora? (För att rymmas i min kyl) eller kollar jag på fel flaskor?

EDIT: efter att kollat lite mera så fattar jag det som att en 2kg flaska borde rymmas. Dock så verkar alla större vara för höga? (Har ca 50 cm höjd att spela med)
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Har du en minikyl? Annars går flaskan att ha utanför alt fixa större kyl. Fick min en nästan ny elektrolux för 500 kr på blocket.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Patrik-b skrev:Har du en minikyl? Annars går flaskan att ha utanför alt fixa större kyl. Fick min en nästan ny elektrolux för 500 kr på blocket.
Se första posten :)

Har en typ 85 cm hög, 60 bred och djup (yttermått) kyl.

Får plats med två fat bredvid varandra längst fram i kylen. Bakom dom finns det då ett utrymme på ca. 50x50x18 (höjdxbreddxdjup) Höjden längst bak i kylen är alltså lägre än i fram då kompressorn tar en del plats.

Vill inte ha en större då denna skall byggas in i ett skåp med hjul på och skall stå inne.
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

sebastian, om du brygger i snitt 20 liter i veckan, vem dricker då alltihop?
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Sebastian är törstig ;)
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Kom på en fråga till;

Passar samma regulator (är det samma gäng) på en Sodastream patron och en 2 liters flaska?
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Du behöver en trapetz adapter för sodastream patronen. Dom är dyra dom rackarna..
Skriv svar