(Mitt första inlägg
Här kommer lite reflektioner, frågor och funderingar kring min första BIAB-bryggning.
Recept gjort i Beersmith2:
Teoretiskt OG:1.052
19,68L (snabela) 71,1°C-->67°C
1,7kg Pilsnermalt
1,7kg Vetemalt
17g 60min Hellertauer Mittelfrüh
Hefeweizen Ale WLP300
Mäskade vid 67°C i 60min.
Lakade ur vid 75°C i 10min.
Rullande kok 60min.
Kylde till 22-23°C på 20min.
Jästen stod i e-kolv på omrörare med 1dl DME+ 4dl vatten i några timmar.
Därefter tillsattes den till de 13L vört som blev ner i tunnan.
Jäste från 1.050 till 1.012
Som synes borde detta bli en weissbier. Jäsningen gick förvånansvärt snabbt och var färdig redan igår(onsdag). Jag provsmakade lite på ölet och det smakade väldigt platt och vattnigt, nu var ju detta helt utan kolsyra och ölet var sådär härligt byxvarmt. Jag kände även en tydlig närvaro av bröd i eftersmaken. Jag inbillar mig att brödsmaken kommer från pilsnermaltet och att ändra förhållandet till större andel vete kanske kan vara att föredra. Kan vattnigheten bero på lågt OG?
Frågor kring min utrustning:
Är det ok att ha mässing från biltema i koket? http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... pel-17255/
Jag satte in en annan kran i min biltemagryta och använder en sådan slangnippel på insidan. Läste att man ska undvika att använda mässing då det kan finnas bly i den, jag har verkligen noll koll på sånt där.
Sist men inte minst vill jag bara tillägga att ÄNTLIGEN har jag tagit steget, det har varit så många timmars forumläsande och drömmande men äntligen tog jag mig i kragen och bara gjorde det. Känns som att jag kommer bli helt förlorad i detta intresse.
/Kandidaten