Första bryggning, frågor om resultat och utrustning

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kandidaten
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Kandidaten »

Tjenare!
(Mitt första inlägg :D )
Här kommer lite reflektioner, frågor och funderingar kring min första BIAB-bryggning.

Recept gjort i Beersmith2:
Teoretiskt OG:1.052
19,68L (snabela) 71,1°C-->67°C
1,7kg Pilsnermalt
1,7kg Vetemalt
17g 60min Hellertauer Mittelfrüh
Hefeweizen Ale WLP300

Mäskade vid 67°C i 60min.
Lakade ur vid 75°C i 10min.
Rullande kok 60min.
Kylde till 22-23°C på 20min.

Jästen stod i e-kolv på omrörare med 1dl DME+ 4dl vatten i några timmar.
Därefter tillsattes den till de 13L vört som blev ner i tunnan.

Jäste från 1.050 till 1.012

Som synes borde detta bli en weissbier. Jäsningen gick förvånansvärt snabbt och var färdig redan igår(onsdag). Jag provsmakade lite på ölet och det smakade väldigt platt och vattnigt, nu var ju detta helt utan kolsyra och ölet var sådär härligt byxvarmt. Jag kände även en tydlig närvaro av bröd i eftersmaken. Jag inbillar mig att brödsmaken kommer från pilsnermaltet och att ändra förhållandet till större andel vete kanske kan vara att föredra. Kan vattnigheten bero på lågt OG?

Frågor kring min utrustning:
Är det ok att ha mässing från biltema i koket? http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... pel-17255/
Jag satte in en annan kran i min biltemagryta och använder en sådan slangnippel på insidan. Läste att man ska undvika att använda mässing då det kan finnas bly i den, jag har verkligen noll koll på sånt där.

Sist men inte minst vill jag bara tillägga att ÄNTLIGEN har jag tagit steget, det har varit så många timmars forumläsande och drömmande men äntligen tog jag mig i kragen och bara gjorde det. Känns som att jag kommer bli helt förlorad i detta intresse.

/Kandidaten
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Re: Första bryggning, frågor om resultat och utrustning

Inlägg av eric »

Jag tror den upplevda vattnigheten helt och håller beror på att du inte hade kolsyrat ölen än. Kolsyra bidrar ju ganska mycket till munkänslan.

Angående mässing så tvistar de lärda. Andelen bly du kommer få i dig är försvinnande liten i jämförelse med du hade fått i dig i andra livsmedel ändå. Naturligtvis är rostfritt bäst, men det är knappast några farliga mängder. Andra här på forumet skulle säga annorlunda. Du får göra en egen riskvärdering..
Kandidaten
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Kandidaten »

Du har förhoppningsvis rätt! Jag ska försöka få ölen på flaska snarast. Har man planerat länge så blir man lätt lite hispig när det inte blir som man tror att det ska bli.

Jag hade gärna använt rostfritt så långt det går men att Biltema ligger nära och även att deras priser är fördelaktiga är en stor faktor, sen om den övervinner hälsorisken är väl något man får fundera på som du säger. Man kan väl köra på detta ett tag och med tiden uppgradera/byta ut delar av utrustningen. Var kan man få tag på rostfria kranar med tillbehör för en rimlig slant? Google ger tusen resultat men finns det något ställe som rekommenderas för hembryggare?
aleandrowest
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av aleandrowest »

Ang utrustnin så har väl både humle.se och maltmagnus.se kulventiler. Vet att även biltema hade 1/2" kulventil inne i våras. Känns konstigt att den redan skulle vara slut.

Vilken dag bryggde du? Ingen ide att kasta över ölet på flaska för tidigt, det mår ofta bra av att vila 1-2 v efter det att den högaktiva jäsningen (tar vanligtvis någonstans mellan 3-7 dagar) avtagit så att jästen hinner städa upp oönskade biprodukter efter sig. Lycka till med bryggandet!
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Aliexpress har fina 3-dels kulventiler i rostfritt. Sök på home brew och du kommer få fram många roliga grejer. Finns även enkla kulventiler i rostfritt. Tar ju ett tag att få hem, men priset lockar ju.
Kandidaten
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Kandidaten »

Mjo jag har nog en lämplig kulventil men nipplar m.m. är i mässing. Ska kika in på aliexpress!

Jag bryggde 24/5 men jag har haft på tok för varmt i mitt korridorsrum(student) så jäsningen har väl inte varit optimal. Jag och en kompis flaskade ölet idag, lite tidigt då antar jag. Det blir nog en ny bryggning snart, vart ju så jäkla kul! Ska laborera lite med receptet och försöka hitta ett bättre svalare rum att jäsa i.

Alla svar och tips är guld, finns ju så mycket man inte vet/tänker på när man är nybörjare.
aleandrowest
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av aleandrowest »

Att låta jästen bearbeta biprodukter från jäsningen blir extra viktigt då det jäst varmt eftersom jästen vid höga temperaturer spottar ur sig mer "skräp". Sedan är ju weissbier ingen särskilt "ren" stil på det viset, så resultatet lär bli grymt vilket som!
Kandidaten
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Kandidaten »

Får hoppas det blir bra, den ska få götta sig ett tag på flaska iallafall. Jag använde Hefeweizen Ale WLP300 där det står i "faktabladet" att den ska jäsa i 20-22°C men när man läst runt lite så ser jag att folk gärna håller sig under tjugosträcket. Kommer ölen att smaka helt kajko nu när den jäst så varmt? Jag antar att jag kommer upptäcka det själv när jag smakar på den om några veckor men man är ju allt bra nyfiken. Påverkar temperaturen jästen så mycket eller kommer man i grund och botten få veteöl men med mer eller mindre banansmak?
aleandrowest
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av aleandrowest »

Blir väl bara lite mer framträdande esterkaraktär och ev lite annat såsom fenoler, men gillar man smakrika weissbier kan det ju definitivt vara positivt att jäsa varmt.
Kandidaten
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Kandidaten »

Fenoler... ännu mer att läsa om.
Är lite nervös för det ränner en hel del tyskar i våran korridor och de insisterar på att få smaka och jämföra med hur det är hemma i Tyskland. Det blir tillbaka till ritbordet oavsett för att försöka snygga till receptet lite och även finna en lämplig falskbotten för biltemagrytan. Har sökt runt lite efter perforerad rostfri plåt men det verkar inte vara något man hittar billigt på t.ex. Bauhaus.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Jag letade också falskbottenmaterial till biltemagrytan. Tillslut insåg jag att det blev enklast och billigast att köpa en färdig falskbotten.
Jag använder min som MLT.
Bild

Det är en 12 tums falskbotten från staterna, typ som den här
http://www.ebay.com/itm/12-Stainless-St ... 1220869696
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Kandidaten
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Kandidaten »

Det där såg redigt snyggt ut! Jag undrar om inte jag har sneglat på en tråd där du pratar om den där kulventilen. Jag vill främst ha en falskbotten för att lyfta upp min BIAB-påse från botten och från kulventilen, vill undvika att den bränns fast eller dras sönder mot ventilen. Jag gjorde först en falskbotten av ett stekskydd från biltema men det såg riktigt otrevligt ut efter att det varit nere i vörten, är nog inte så bra kvalité på det.

Ibland måste man nog inse att det inte alltid är billigast att göra allt själv. Jag ska kika lite närmare på den som du länka, tack för tipset :)
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Ah...
För att bara hålla biab påsen från botten tror jag att det är en del som använder sådanahäringa
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00186041/
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Kandidaten
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Kandidaten »

Kommer inte påsen åka ner mellan pinnarna på den där?
Jag köpte först http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10112530/ men den va för stor för grytan.

Finns det en risk att påsen bränner fast om man kör utan falskbotten? Jag använde tyget Teresia från Ikea till min påse.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Kan bara prata utifrån egen erfarenhet. Jag har inte använt några distanser i botten och det har aldrig bränt vid. Kör inte på Teresia-tyget men det borde vara ett liknande.
Skriv svar