Fatanläggningstankar

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

cheroba
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Fatanläggningstankar

Inlägg av cheroba »

Då har dagen kommit när man äntligen bestämt sig för att investera i en fatanläggning, och helt plötsligt uppenbarar sig en mängd frågor inför inträdet i denna nya värld:

- För att minimera komplexitet och antalet rörliga delar har jag funderat på att skaffa ett s.k. "adapterkit för tappkran" (http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... rneliusfat). Detta kan sättas direkt på fatet och skulle passa mig utmärkt så länge som jag förvarar fatet i ett vanligt kylskåp, men den dagen man bygger sig en "keezer" får man givetvis investera i slangar. Jag har dock inte hittat så många omdömen om denna adapter, så frågan är om den är värd att satsa på?

- Vad gäller regulator har jag funderat på om det inte vore bäst att med en gång investera i en "dubbel kolsyreregulator premium" (http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... or-premium). Man sparar 300:- jämfört med att köpa 2 st enkel-regulatorer á 895 (http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... or-premium), men frågan är om det finns några nackdelar med dubbelregulatorn som man inte är medveten om?

- Vad använder folk för kolsyretuber till sina fat? Kör majoriteten med sodastream-tuber eller ombyggda brandsläckare?
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Re: Fatanläggningstankar

Inlägg av Fredrik Nivert »

+1 för modifierad brandsläckare, 3kg.
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Fredrik Nivert »

Utan att veta skulle jag tro att den tappen du är inne på kommer skumma bra mycket. Svårt att tappa öl från ett ölfat utan att dämpa ner trycket på ett kontrollerat sätt. 2-3m sytrådsslang löser detta.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Var får man tag i en modifierad brandsläckare? Går också i fatanläggningstankar...
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

I Växjö är Nymans lämpligast. Annars är det rätt smidigt att skicka efter från tyskland med.

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av tio Pepe »

En begagnad brandsläckare får man tag i på firmor som servar och fyller brandsläckare. De flesta förstår vad det är du vill ha. Säg att de ska ta bort stigarröret bara. Det finns ett par andra grupper som använder dem, akvarieägare och folk som skjuter med kolsyrepistoler.

Jag använder min ombyggda brandsläckare för att få till grundtrycket. Sen har jag en sodastreamtub med fatet och fyller på efter konsumtion.
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Tyska ebay har mycket gasflaskor till bra priser

eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Patrik-b skrev:Tyska ebay har mycket gasflaskor till bra priser

Tack för tipset om tyska eBay, ser ut som bra priser! Vad kör ni för storlek på flaskorna, 2-3 kg? Kan man fylla på dem på ett vettigt sätt i Sverige utan att det blir massa strul?

Jag har redan en trapetz-adapter som jag tänkte ha tillsammans med en sodastream tub vid resebetonade tillfällen. Jag inhandlade den billigt från den här sidan www.co2art.co.uk. Det är lite skillnad i pris mot svenska återförsäljare + gratis frakt. Ett tips till andra som går i liknande tankar.

Någon som har erfarenhet av att köpa regulator från aliexpress.com? Funkar?
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Beställde en 6 kg för en v sen. Ska få den levererad i början på veckan. Kände att större blir billigare i längden och man behöver inte åka och fylla den så ofta. Det ska inte vara något strul att fylla dem de är ju trycktestade men har ingen erfarenhet av den biten.

Mandelkungen
Nybryggare
Nybryggare

Re: Sv: Fatanläggningstankar

Inlägg av Mandelkungen »

eric skrev:[quote="Patrik-b"]Tyska ebay har mycket gasflaskor till bra priser

Tack för tipset om tyska eBay, ser ut som bra priser! Vad kör ni för storlek på flaskorna, 2-3 kg? Kan man fylla på dem på ett vettigt sätt i Sverige utan att det blir massa strul?

Jag har redan en trapetz-adapter som jag tänkte ha tillsammans med en sodastream tub vid resebetonade tillfällen. Jag inhandlade den billigt från den här sidan http://www.co2art.co.uk. Det är lite skillnad i pris mot svenska återförsäljare + gratis frakt. Ett tips till andra som går i liknande tankar.

Någon som har erfarenhet av att köpa regulator från aliexpress.com? Funkar?[/quote]

Om du ska köpa från aliexpress så kolla vilken standard regulatorn har. CGA 320 skilljer sig från den standard som är på trapetz adaptern från co2 art. Tror trapetz adapter från co2art är: din 447.
Jag gjorde misstaget att inte kolla vilken standard som passar och köpte regulator från aliexpress och adapter från co2art som givetvis inte passade. Så nu letar jag efter en din mutter till min regulator...

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Användarens profilbild
Patrik-b
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Patrik-b »

Köpte 6 kg kunde lika gärna köpt 10 nu i efterhand. Ja det ska gå att fylla här hemma. De är provtryckta och i bra skick.

eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Fatanläggningstankar

Inlägg av eric »

Mandelkungen skrev:Så nu letar jag efter en din mutter till min regulator...

Ok, tack för input! Men jag förstår inte riktigt.. Co2art-adaptern har DIN-gänga, varför letar du då efter en ny adapter? Borde det inte vara en ny regulator du är ute efter? Alternativt en adapter med motsvarande gänga som regulatorn (CGA320)?
Mandelkungen
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Mandelkungen »

Enligt internetrykten går det att byta muttern som ansluter regulatorn till gasflaskan från Cga320 till europeisk standard. På så sätt behöver jag "Bara" köpa ny mutter istället för ny regulator alternativt adapter.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
lokke
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av lokke »

Hej!

Lånar denna tråden för att få hjälp med mina funderingar kring beställning från candirect.de. Jag har tänkt mig detta paketet:

Bild

Denna regulatorn är gängad och således inte med nippel och slangklämma. Finns det några uppenbara nackdelar med det?
Har ni några andra synpunkter på systemet? Co2-tub har jag i form av uppochnedvänd brandsläckare tills jag fått den modifierad.

Länkar till delarna:

http://www.candirect.de/Behaelter-18-Liter-CC-gebraucht-Deckel-mit-Entlueftungsventil
http://www.candirect.de/Mini-Zapfhahn-m ... upplung-CC
http://www.candirect.de/Druckminderer-B ... beitsdruck
http://www.candirect.de/CO2-Anschlusssc ... r-komplett

/lokke
Skriv svar