Ställer frågan till den samlade expertisen som finns här, ni brukar ha koll på det mesta.
Jag har fått 8 liter björksav av "gammelmorfar" vilket han önskade OM jag kunde göra lite vin (eller vad det nu blir). På den vägen så undrar jag om någon har ett recept på det... eller är det Google som gäller?
Björksaven i sin originalform är inte speciellt stinn i sockerinnehav (kanske 1.007 eller så, minns inte så noga) så det finns tre olika varianter.
1) brygga svagdricka. Det var det man gjorde förr med björksaven. Då tillsätter du en två gnuttor socker eller honung (kanske sisådär 100g) och en gnutta jäst av valfri sort och låter jäsa några dagar för att sedan flaska och dricka.
2) Reducera ned till en femtedel eller mindre och sedan jäsa det. Fast i ditt fall blir det ju inte mycket kvar!
3) Sätta till större mängder socker för att komma upp i lite ampere. Så gjorde jag för några år sedan. Det vinet smakade nästan ingenting. Björksaven smakar ju bara lite sött och det försvinner i jäsningen. Så om du går på det här alternativet skulle jag föreslå att du har i lite russin eller något liknande för att få lite smak.
Jag tycker det låter som alldeles för mycket socker. Ett björksavsvin skulle i mitt huvud snarare ligga åt det lättare hållet. Jästen tycker jag skulle vara en torr jäst, kanske en champagnejäst - och varför inte göra vinet mousserande med när man ändå var igång.
bjolu340 skrev:Jag tycker det låter som alldeles för mycket socker. Ett björksavsvin skulle i mitt huvud snarare ligga åt det lättare hållet. Jästen tycker jag skulle vara en torr jäst, kanske en champagnejäst - och varför inte göra vinet mousserande med när man ändå var igång.
Jag har ingen som helst koll på det här... så, jag kan nog hålla med dig (tror jag) Så, om vi ska gå på det mousserande... va tycker du? Tror jag behöver 100% hjälp här vad gäller recept och tillvägagångssätt
Jag måste säga att jag inte är speciellt fena på det här men det finns en kille på forumet som är - Weinkeller. Jag minns att han och jag pratade för 6-7 år sedan om det björksavsvinet jag bryggde då.
Jag tror att det egentligen är så att björksaven i sig ger extremt litet smakbidrag. Om man jäser bort sockret från lösningen så är det inte mycket smak kvar. Jag tror att det mer är en marknadsföringsteknisk grej att sälja björksavsvin. Jag har förutom mina taffliga försök i vinvärlden även bryggt öl med björksav som mäskvatten och där kände jag nog egentligen ingen smakskillnad heller.
Henrik (Weinkeller) brukar vara aktiv här så han kanske tittar in och ger oss sina 2 cent?
edit: Men om jag skulle göra något med det så skulle jag nog hälla i saft från ett gäng (ekologiska) citroner och en rejäl dos (ekologiska) russin och sockra upp lösningen till kanske 50 oeschle (dvs ett drygt kilo strösocker). Sedan skulle jag jäsa med en champagnejäst och buteljera med 10g socker / liter.
edit2: och om man kör med 10g socker får man nog hålla sig till lite mer tåliga flaskor. PET funkar fint tex.
bjolu340 skrev:Jag måste säga att jag inte är speciellt fena på det här men det finns en kille på forumet som är - Weinkeller. Jag minns att han och jag pratade för 6-7 år sedan om det björksavsvinet jag bryggde då.
Jag tror att det egentligen är så att björksaven i sig ger extremt litet smakbidrag. Om man jäser bort sockret från lösningen så är det inte mycket smak kvar. Jag tror att det mer är en marknadsföringsteknisk grej att sälja björksavsvin. Jag har förutom mina taffliga försök i vinvärlden även bryggt öl med björksav som mäskvatten och där kände jag nog egentligen ingen smakskillnad heller.
Henrik (Weinkeller) brukar vara aktiv här så han kanske tittar in och ger oss sina 2 cent?
edit: Men om jag skulle göra något med det så skulle jag nog hälla i saft från ett gäng (ekologiska) citroner och en rejäl dos (ekologiska) russin och sockra upp lösningen till kanske 50 oeschle (dvs ett drygt kilo strösocker). Sedan skulle jag jäsa med en champagnejäst och buteljera med 10g socker / liter.
edit2: och om man kör med 10g socker får man nog hålla sig till lite mer tåliga flaskor. PET funkar fint tex.
Kanon!!! Stort tack för jag har ingen aning om hur jag ska göra. Får se om Weinkeller har något att tillföra
Björksav...denna ädla dryck, drick den som den är eller kanske med en citronskiva och lite is.
Jag har gjort ett antal olika experiment med björksav och vin samt öl och tycker väl inte att den tillför något speciellt. Om du nu promt måste jäsa saven så föreslår jag att du gör en lättare bordsdryck av detta. Tex så här:
Koka ner det till hälften eller 1/3 av ursprungsvolymen och tillsätt 1dl nyknoppade björklöv per liter sav när du stänger av värmen (precis som 0min för humle). Tillsätt även saften och Zesten av en ekologisk citron per 2l sav samt 150g/l honung alternativt ca 115g/l socker. Någon tesked jästnäring per 5l sav är också att rekommendera. Låt svalna till ca 20C innan du filtrerar bort löv och zest, syresätter och tillför din favoritjäst, använd dubbel rekommenderad mängd jäst jämfört med öl. Jag tycker lagerjäst och kall jäsning blir bäst om du vill ha en smak från råvarorna.
Vill du ha en dryck med lite beska i kan du tillföra lite humle typ 10IBU vid 15min kvar av koket. Ta inte för mycket bara då det kommer påverka de andra smakerna. Ju mer du koncentrerar saven genom kokande desto större kommer restsötman från björksockret att vara (det är inte jäsbart)
När det är klart tappar du å flaska och kolsyrar ganska friskt, ca 7-8g/l.