Peltier kylare till jäskammaren, tips och råd önskas

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Hej,

jag vet att en kompressorvariant/kylskåp är generellt att föredra, men för egen del så är jag nyfiken på en peltier baserad variant av lite olika skäl (bla att jag har redan ett skåp, det sitter på väggen 80 cm från golvet)

Min jäskammare är baserad på en köksskåps stomme från IKEA, isolerad med cellplast. Innermåtten är 51x54x93 cm (breddxdjupxhöjd) typ 1/4 kubikmeter m.a.o. Den sitter i mitt garage och tempraturen i garaget varierar mellan +8 på vintern till kanske +25 på sommaren. Jag kan idag höja värmen i kammaren, men inte sänka den.

Det jag skulle vilja uppnå avseende temp. sänking är - 5 till 8 grader jämfört med temraturen i garaget (planerar alltså inte att brygga pilser, i alla fall inte under sommaren)

Har tittat på lite olika "peltier cooler kit" på ebay och aliexpress. Grovt sett kan man dela in dom i två varianter; de som kräver 12V20A och de som klarar sig med 12V6A.

12V20A varianterna påstår sig kunna sänka tempen med 10 grader för 1m3 utrymmen (f_n trot :) ) Tolkar det dock som att det är lufttempen vi pratar om, att sanka 1m3 liter öl kräver rimligen väldigt mycket mer.. för egen del pratar vi om typ 25 liter som mest, så det kanske lirar?
Ett exempel är denna; http://www.aliexpress.com/item/DIY-refr ... 36157.html

12V6A varianten är samma/lika men natrutligtvis klarar den inte av att kyla lika mycket. Exempel på denna; http://www.aliexpress.com/store/product ... 85268.html

Båda varianterna kräver ett nätaggregat, så kostnad för det tillkommer såklart. Totalsumma för 20A varianten landar på ca. $120.

Vad jag har kunnat läsa mig till så är generellt peltier mycket driftsäkra (om man undvikar snabba omslag mellan att de skall kyla eller värma i alla fall, och i mitt fall skall de bara kyla) Någon som har egna erfarnheter?

Gällande storlek så gissar jag att den mindre varianten kan vara för klen, eller?

Övriga råd och tips?
rothman
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Peltier kylare till jäskammaren, tips och råd önskas

Inlägg av rothman »

där finns ju 545 watts element på ebay, de lär ju klara kyla ner en jäshink kan man tycka
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

rothman skrev:där finns ju 545 watts element på ebay, de lär ju klara kyla ner en jäshink kan man tycka
Hmm.. inte riktigt med på vad du menar, kan du länka till ett exempel på dessa element?

Edit: aha, du tänker på ex denna? http://www.ebay.com/itm/Gigantic-62mm-5 ... 48357d2b88

Kräver då 32A, vilket blir rätt stort/dyrt..
Senast redigerad av Ceder den fredag 2014-04-11 12:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Tack :) hittade den själv (tänkte först fel, trodde du hade hittat färdiga kit)

dessa större varianter (större än de som kräver 12V20A) tycker jag blir för dyra och omständiga (då det kräver kylelement, fläktar, etc)

Tror du 12V20A varianten kan vara för klen? (enligt de förutsättingar jag gav i första posten)

Hittar en del project på andra forum, typ denna; http://www.homebrewtalk.com/f51/hot-col ... le-307438/ skall läsa vidare om dessa, men tar gärna input härifrån också :)
rothman
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av rothman »

jag skulle göra det enkelt för mig och slakta en kylväska

http://imgur.com/a/7UxID
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Det lilla jag har kört med peltier har lärt mig att man måste få bort så mycket som möjligt av värmen för att få någon vettig verkningsgrad. Det är stor skillnad på att använda t.ex en liten cpufläkt mot att köra med monstercpufläkten. Du kan komma billigt undan genom att köpa ett 20-30A nätaggregat och några lämpliga peltierer om du redan har monsterfläkten liggande hemma.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Hej, har läst liknade i andra forum. Den jag länkade till (20A varianten) har två 120 mm fläktar på den varma sidan. Har inte sett några färdiga kit som har större och jag tror inte jag pallar bygga något eget.

240 watt "peltier kyleffekt"...
Tror ni det räcker för en 25 liters jäshink och ibland 20 liter öl på flaska (det är därför den är 93 cm hög innuti) i en 0,25 kubikmeter stor jäskammare?
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Har nu plöjt igenom div. trådar om detta på olika utrikiska forum..

Summeringen är att Peltier är ineffektiva och att det är mycket bättre med en kompressor samt att kylningen på den varva sidan av en peltier är avgörande.
Föga uppmuntrande, betyder att jag troligen måste bygga en m.a.o. :D

Men det är inte helt nattsvart. Om vi förutsätter att den 20A lösning jag länkade till har löst kylningen förhållandevis väl (jag tycker det verkar så) borde jag få en temp. sänkning på minst 5 grader, vilket räcker för mitt behov.

Om det blir av blir det en byggtråd vart det lider, skall till att börja med koppla in den STC-1000 jag fick hem igår gör att styra värmen (idag kör jag med den inbyggda termostaten på en frostvakt och justerar manuellt) Kylningen behövs först om ett par månader gissar jag, så jag har fortfarande tid att vänta med beställingen en stund + China Posts ledtider :)
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

rothman skrev:http://www.ebay.com/itm/Gigantic-62mm-545-Watt-Thermoelectric-Peltier-Cooler-/310135040904?pt=US_CPU_Fans_Heatsinks&hash=item48357d2b88
Hej, hittade detta bygge i något forum också (tror det var exakt samma, har dock inte länken nu) hans slutsats i byggtråden var dock efter att ha testat att den peliter han nyttjat var för klen, tror därför inte att en slaktad kylväska (typiskt Max 12v/6a) räcker till.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Så. En 5A-6A variant installerad och klar (från ett slaktat mini-kylskåp)
Har rejäl kylfäns på den varma sidan och dubbla fläktar.

Vad jag kan utläsa än så länge kan jag med den kapa 4 grader jmf. med rumstemp.
Nöjd :D
Skriv svar