Jag har i några bryggningar fått en konstig arom och smak som jag inte riktigt vet hur jag ska felsöka.
Fått ut samma doft i en dipa som jäst i en damejeanne och stout som jäst i en 25 liters plasthink. Den enda gemensamma nämnaren jag kan komma på är jästen.
Jag jäser med us-05 i 1,5 vecka i 19-20 grader och sedan flyttar det till ett mer "sambo-godkänt" ställe där de ligger på 21-22 grader.
Doften har beskrivits som att de kan snarlikas med diacetyl. Bad olika personer definiera doften o fick karamell, banan(jävligt tydligt för estrar men kände inte det själv) o syrligt/surt.
Men 19-20 grader borde inte ge upphov till det.
Sedan har vissa ipor som blivit bra jäst i 22 grader utan den felsmaken.
Kan temperaturväxlingen ge upphov till detta?
Det smakar ju även bra innan jag tappar upp det på flaska.
Jag använde ex, ett paket us-05 till en dipa på 10 litet med 1078 i OG. Enligt mrmaltys kalkylator ska det inte vara något problem. Innan jag tillsätter jästen rehydrerar jag den i syresatt 37 gradigt vatten sedan matar jag den med nedkyld och syresatt vört från koket.
Däremot har jag dålig koll på vad jästen har för temp när den tillsätts i jäskärlet. Självfallet syresätter jag genom att vispa i vörten efter ja tillsatt jästen.
Borde ju inte ge felsmaker?
Jonel skrev:Enligt produktbladet på Fermentis ska man rehydrera på 27 +-3 grader. Googla! Om du rehydrerade på 37 så kostade det jästceller.
Å andra sidan så blir det öl ändå.
Folk rehydrerar med rumstemperatur på vattnet och det funkar också.
Det kan mycket väl vara så att mycket jäst dog av det varma vattnet och det är därför det blev banan, men det måste inte rehydreras i optimalt 27±3°C vatten.
Jag har min gamla käpphäst: Det måste inte vara analt optimalt jämt. Så länge man vet varför man gör det man gör, och gör det av en reell anledning....inte av hörsägen och vidskepelse.
Hade både hört av andra bryggare och läst att man skulle rehydrera vid 37 men inte överstiga 40 grader. Ska definitivt förändra pitchningen!
Trist att man förstört ett par batcher pga det om de var orsaken till banansmaken.
entombed skrev:Tack för svar.
Hade både hört av andra bryggare och läst att man skulle rehydrera vid 37 men inte överstiga 40 grader. Ska definitivt förändra pitchningen!
Trist att man förstört ett par batcher pga det om de var orsaken till banansmaken.
Om det är till någon tröst så finns det en chans att det blir bättre med tiden. Så var det med min Strong Pale Ale som fick banan smak. Döpte den till Copacabanana. (Ja... namnet togs helt fult från Sean Banan.) Efter 6 månader var det bara en liten banandoft vid upphällning, men ingenting som störde.
Jag vidhåller min tidigare utsago om hörsägen och vidskepelse. Nu kanske du läst det i BYO eller en annan känd hembryggarlitteratur, men själv anser jag att man alltid ska vara källkritisk. "Läst" betyder inte med automatik att det är sant. Jag tror väldigt lite på det som skrivs i tabloider och högerextrema nättidningar som "fria tider" t ex. Även ett forum som detta är fullt av hörsägen och t o m det som någon väldigt erfaren skriver, bör man vara kritisk mot. Det är däremot mycket troligt att dom kan backa upp det med fakta och experimentresultat.
Jag får hoppas att smaken tonas ner. Slängde in ett par flaskor i kylen vilket brukar hjälpa att få bort den smaken.
Visst ska man vara källkritisk men tillämpat denna rehydrerings teknik på kanske 12 batcher men det är inte förrän de 3 senaste jag känt denna felsmak, iallafall inte upprepande. Kan bero på att ja blivit bättre på att urskilja smaker eller så är de något annat.