Infekterad öl - eller inte?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Infekterad öl - eller inte?

Inlägg av Flackovic »

Min amerikanska Ipa som bryggdes för ett par månader sedan konstaterade jag hade någon form av infektion efter att ha testat några flaskor med mild gusher som resultat.
I vredesmod och stor besvikelse lät jag dock ett stort antal flaskor stå kvar i kylen i 3 grader tills ikväll då jag tänkte ta och hälla ut dem och diska flaskorna.
Öppnade första flaskan och det bubblade lite försiktigt i den som det gör när man öppnar en kolsyrad dryck. Absolut inte någon gusher även om bubblandet tycktes tillta en smula.
Rikligt med fint skum i flaskan, god doft och smak.
Flaska nr 2 bubblade knappt något men gav ännu finare skumkrona och smakade finfint!
Nu ville jag självklart inte hälla ut fler öl!
Men min fråga är ändå: Har jag nu lurats av den låga temperaturen? Om det vore infekterat, skulle det då inte känts på doft och smak eller är det svårt att känna?
Har ju ingen erfarenhet av detta,,,
Kan en infektion "försvinna" efter lite längre lagring? De har nu stått ca 10 veckor i jäskylen i 3 grader.

Tacksam för lite input!
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Infekterad öl - eller inte?

Inlägg av ekstedt »

Flaskfontän innebär inte att ölet är infekterat, det kan bero på en massa saker, varav infektion är en. Åt andra hållet så kan ett öl vara infekterat utan att bli överkolsyrat, det beror på vilken mikroorganism som har infekterat ölet.

Om ölet är infekterat känns det normalt på smak och doft. Och om man inte känner något i smak och doft, vad är då problemet? Infekterade öl är inte skadliga på något sätt.
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Radhusgrillen »

Hur gjorde du när du primade och tappade på flaska? Om du primat med sockerlag men inte varit noga med att se till att det blandats ner ordentligt borde du kunna få så ojämn kolsyra. Läste i någon tråd om någon som hällt ner sockerlag helt utan omrörning vilket ofrånkommligen borde göra att sockret hamnar ojämt i flaskorna...
Retsticka men ingen taskvört
Användarens profilbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Flackovic »

Tack för svar grabbar.
Esktedt, du gav mig bra svar på mina funderingar.

Radhusgrillen, jag tror jag var alldeles försiktig när jag primade.
Hade läst på nätet att man försiktigt skulle hälla i sockerlagen och försiktigt försiktigt röra runt lite. Läste också någonstans att man inte skulle behöva röra runt alls men det tyckte jag kändes lite väl passivt och logiskt sett väldigt underligt.
Men med facit i hand hamnade nog allt socker i bottnen och gav väldigt ojämn kolsyra! :/

Men det positiva är ju att ölen förmodligen inte är förstörd! Gäller bara hitta rätt flaskor! :)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
alfthan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av alfthan »

Jag har precis nu samma problem. Gjort en dubbel IPA som också exploderar när jag öppnar dem. Har stått på flaska i snart 2 veckor. Ställde en i kylen och resultatet blev ett fullt normalt öl med fin skumkrona. jag tror jag jäste ut min för dåligt, va lite girig..+ troligtvis lite för mkt sockerlag. Snart ska jag ställa alla flaskorna i kylen och hoppas på att alla blir OK.
Frågan är vad som händer om man först ställer dem i kylen och sen ställer i rumstemp, börjar den skumma igen då..? Första gången jag stöter på detta problem.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Jag har ett barleywine som jag trodde jäst ut men ej var klar. Flaskorna skummar över när jag öppnar men låter jag dom stå riktigt kallt i en vecka så går det att öppna flaskan o hälla upp ölen i en tillbringare o vänta på att skummet ska bli öl. Så ja. Låg temperatur gör att mer kolsyra binder sig o flaskorna skummar inte över längre. För det mesta.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Skriv svar