Hjälp med recept

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
pezmannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Hjälp med recept

Inlägg av pezmannen »

Tack för all hjälp. Har precis tappat upp på flaska. En sak oroar. Jag smakade på ölet och det smakade riktigt bra! Men jag smakade också sista slatten och det var sött som fan. Jag hällde i min sockerlag i botten på tapphinken och slangade sedan över ölen. Det blir ju en liten rotation på ölen vid slangningen. Efter det rörde jag inget men vad jag läst ska det inte behövas? Min första bryggd gjordes likadant och blev bra kolsyrad. Nu är jag orolig att det inte hamnat sockerlag i flaskorna utan att den stannat på botten?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Hjälp med recept

Inlägg av Weinkeller »

Det kan ha skiktat sig något, ta för vana att röra om i den primade ölen lite grann före det hamnar på flaskan tex med häverten. Om det blir dålig kolsyra får du helt enkelt korka om med mer socker.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
pezmannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Hjälp med recept

Inlägg av pezmannen »

Nu har jag provsmakat min IPA och den är riktigt bra smakmässigt! Men, kolsyran är inte som den ska. Testade efter 13 dagar. Vad är bästa sätt att gå tillväga nu? Kan man vänta ett tag innan man kapsylerar om? Jag tänkte tillsätta 3g socker/liter i efterhand då tänker att jag har hälften av kolsyran jag vill ha. Om jag gör detta på t ex 10 flaskor och låter det stå i två veckor och testar, kan jag då kapsylera om resten senare eller är det för sent då?
Skriv svar