Tjeckisk pilsner

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
IPA
Satsbryggare
Satsbryggare

Tjeckisk pilsner

Inlägg av IPA »

Hej!

Med ett par helmaltsbryggningar i ryggen (nybörjare) så ville jag testa en pilsner.

Pilsnermalt
Humle Saaz
Jäst wyeast 2001 Urquell lager.

OG 1052 (skulle varit 1048)

Startade i rumstemp, bar ut tunnan för primärjäsning i garaget i tre veckor, ca 11 - 12 C där ute.

Avslutade med 2 dagar i ca 16 C (diasetylrast hade jag läst om)

FG 1.012

Sedan fick jag för mig att jästunnan skulle lagras i 3 C i kylskåp, men ölen ska väll primas (flaskor för mig) o lagras i garaget 3 veckor till va och sedan in i kylen på 3 C i fyra veckor?

Har jag sabbat ölet nu, eller är det bara att avbryta kyllagringen o prima.

Tacksam för svar (viste inte riktigt var denna fråga hör hemma, men när det gäller lager är jag en riktig rookie :?
Oliver A W
Delmäskare
Delmäskare

Re: Tjeckisk pilsner

Inlägg av Oliver A W »

det går bra att lagra ölet i jästtunnan. många föredrar att lagra i en s.k. sekundärkärl och i regel för lager brukar ligga runt 8 veckor.
om du tänk prima på och buteljera går detta bra efteråt. ölet får en jämnare kvalitet om den lagras som en mängd.
Oliver A W
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Oliver A W »

det går bra att lagra ölet i jästtunnan. många föredrar att lagra i en s.k. sekundärkärl och i regel för lager brukar ligga runt 8 veckor.
om du tänk prima på och buteljera går detta bra efteråt. ölet får en jämnare kvalitet om den lagras som en mängd.
IPA
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av IPA »

Ok, tack för svaret, lite annorlunda mot Ale då.

Skönt, då har jag inte sabbat något?
Skriv svar