Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Ut200
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Ut200
Tja! Har nyss fått mig ett kylskåp och impulsiv som man kan vara så beställde jag med en universaltermostat från humlegården med senaste beställningen. Grejen är att kylskåpet inte får plats i huset utan får bo i pumphuset.. Pumphuset är dock ej isolerat så det är kallt där ute. Och eftersom termostaten bara startar och stoppar kylskåpet och dess kylning så är det svårt att få upp tempen till 16 grader som jag vill ha. Till saken hör väl att jag är rätt oteknisk och kan inte komma på bästa sättet att höja tempen på. Tips emottages oerhört tacksamt!
Tack på förhand!
Re: Ut200
Jag har precis samma problem vintertid då min kyl står i uteförrådet där jag iof har frostvakt så ner till 8c går det emellan åt.
Jag har tagit en kupéfläkt (som man har på golvet i bilen på vintern för att slippa skrapa rutorna) som jag ställt på ett plan i mitten av kylen. Det gör att jag kan värma/styra två jäshinkar på en gång.
Kolla 11.13 in i denna film så ser du hur de ser ut: http://lindh.olkartoteket.se/2014/04/bryggarfilm/
Jag har läst om det som monterar en frostvakt på sidan av kylskåpsväggen men varning för att det kan bli för varmt. Min kupéfläkt är nedställd så den pumpar ut runt 40c-luft som varmast så det är ingen brandrisk.
Ett tag hade jag aluminiumfolie på väggarna då jag var lite nojjig men det visade sig vara onödigt. En kyl isolerar rätt bra så fläkten behöver inte gå så mycket.
Jag har tagit en kupéfläkt (som man har på golvet i bilen på vintern för att slippa skrapa rutorna) som jag ställt på ett plan i mitten av kylen. Det gör att jag kan värma/styra två jäshinkar på en gång.
Kolla 11.13 in i denna film så ser du hur de ser ut: http://lindh.olkartoteket.se/2014/04/bryggarfilm/
Jag har läst om det som monterar en frostvakt på sidan av kylskåpsväggen men varning för att det kan bli för varmt. Min kupéfläkt är nedställd så den pumpar ut runt 40c-luft som varmast så det är ingen brandrisk.
Ett tag hade jag aluminiumfolie på väggarna då jag var lite nojjig men det visade sig vara onödigt. En kyl isolerar rätt bra så fläkten behöver inte gå så mycket.
UT200 har väl bara en utgång, så den fixar väl inte en värmare också. STC-1000 är ju populär till just det här eftersom den klarar både värme och kyla.
Jag skulle nog avråda från att använda en kupéfläkt inne i kylskåpet, även om den är nerställd. Även om luften inte blir varmare än 40 grader, så kan nog elementet i den bli betydligt varmare (på plussidan bör den dock ha ett överhettningsskydd). Det behövs inte mycket effekt för att få upp temperaturen inne kylskåpet. Det bästa är att leta upp en värmare med låg effekt och stor yta, så att den vid ett eventuellt fel helt enkelt inte KAN bli farligt varm. Det finns värmemattor för reptiler och kanske ännu bättre värmemattor avsedda för att gro växter som är väl lämpade. Avsäkra även med en lagomt stor säkring.
Att ha en värmare inuti ett kylskåp är inte ofarligt, och även om det kostar några kronor extra, så se det som en billig liv-/hem-försäkring...
Jag skulle nog avråda från att använda en kupéfläkt inne i kylskåpet, även om den är nerställd. Även om luften inte blir varmare än 40 grader, så kan nog elementet i den bli betydligt varmare (på plussidan bör den dock ha ett överhettningsskydd). Det behövs inte mycket effekt för att få upp temperaturen inne kylskåpet. Det bästa är att leta upp en värmare med låg effekt och stor yta, så att den vid ett eventuellt fel helt enkelt inte KAN bli farligt varm. Det finns värmemattor för reptiler och kanske ännu bättre värmemattor avsedda för att gro växter som är väl lämpade. Avsäkra även med en lagomt stor säkring.
Att ha en värmare inuti ett kylskåp är inte ofarligt, och även om det kostar några kronor extra, så se det som en billig liv-/hem-försäkring...
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
-
TwofoldBrewing
- Helmaltsbryggare

Våran frostvakt har ett vred för att ställa in temperatur på. Sätter man det lågt blir den inte så varm.
Skickat från min D6503 via Tapatalk
-
TwofoldBrewing
- Helmaltsbryggare

Köpt på rusta har jag för mig.
Det är samma sak med en frostvakt... De brukar väl vara på en cirkus 200W eller så? Det är väldigt mycket effekt i ett litet slutet utrymme, som dessutom brukar ha en insida av plast...
Båda kupéfläkt och frostvakt löser antagligen uppgiften och har förhoppningsvis överhettningsskydd. Sannorlikt skulle det gå det 'bra' (dvs bara ölen som blir dålig) även om termostaten skulle hänga. Men poängen är att det behövs inte mycket effekt för att höja temperaturen och det behöver inte gå fort heller för den delen, så varför inte helt eliminera brandrisken?
Titta på en sån här t.ex. http://www.ebay.com/itm/131074515145.
En 20W kostar ca 60kr och kommer inte kunna bli så varm att det finns risk för brand även om temostaten hänger. Lägg till en snabb glasrörssäkring på 0.1A, så är man på säkra sidan om det skulle bli nåt vingel med den också.
Båda kupéfläkt och frostvakt löser antagligen uppgiften och har förhoppningsvis överhettningsskydd. Sannorlikt skulle det gå det 'bra' (dvs bara ölen som blir dålig) även om termostaten skulle hänga. Men poängen är att det behövs inte mycket effekt för att höja temperaturen och det behöver inte gå fort heller för den delen, så varför inte helt eliminera brandrisken?
Titta på en sån här t.ex. http://www.ebay.com/itm/131074515145.
En 20W kostar ca 60kr och kommer inte kunna bli så varm att det finns risk för brand även om temostaten hänger. Lägg till en snabb glasrörssäkring på 0.1A, så är man på säkra sidan om det skulle bli nåt vingel med den också.
-
TwofoldBrewing
- Helmaltsbryggare

Tips om glödlampor har jag hört nånstans också. Om det räcker ...
Kan bara instämma. Själv kör jag en stc-1000 med en 100w reptillampa. Den är snabb, kanske i kraftigaste laget. Testkörde med en 60w lampa innan och det tog inte många minuter att komma upp flera grader.
Läser man på HBT finns det en del varningar om glödlampor också, även om man använder 'målarfärgburken' (även om den metoden verkar vara populär). Problemet är att även om lampan är säker att använda i normala fall, så kan det bli för varmt när den är instängd. Sockel, kablar m.m. kan fallera. De kan helt enkelt bli förbaskat varma de också. Det bästa är som sagt om man kan undvika att värmaren alls blir så varm att man kan bränna sig på den. Med lägre effekt går det att avsäkra lägre.
Jäst tycker inte heller om snabba temperaturförändringar, det räcker med att värmaren kan uppnå önskad temperatur. Kylskåp bör ju vara hyggligt isolerade, så för det krävs det inte mycket.
Jäst tycker inte heller om snabba temperaturförändringar, det räcker med att värmaren kan uppnå önskad temperatur. Kylskåp bör ju vara hyggligt isolerade, så för det krävs det inte mycket.
Ur en reglerteknisk synvinkel bör effekten inte vara för stor då det ger alldeles för stor insvängning och temperaturen inte hålls jämn. Samma sak gäller kyl-effekt, kör inte kylen på max.
Jag kör med 2st 5W lampor i två glasburkar täckta med alu-folie, (en i vardera). Det funkar utmärkt för en jäshink och en frigolitlåda lite större än hinken!
Kan tillägga att burkarna har tre hål i locket, en för lampan och två för luft så det inte blir för varmt.
Temperaturen håller sig +/-0.5C, då har jag normalt 15-16C på golvet i källaren och beroende på önskad temperatur flyttar jag den från golv till underlägg till låda med/utan lock. (Jag har en kyl, men den är full med öl och jag jäser sällan lager.)
Jag kör med 2st 5W lampor i två glasburkar täckta med alu-folie, (en i vardera). Det funkar utmärkt för en jäshink och en frigolitlåda lite större än hinken!
Kan tillägga att burkarna har tre hål i locket, en för lampan och två för luft så det inte blir för varmt.
Temperaturen håller sig +/-0.5C, då har jag normalt 15-16C på golvet i källaren och beroende på önskad temperatur flyttar jag den från golv till underlägg till låda med/utan lock. (Jag har en kyl, men den är full med öl och jag jäser sällan lager.)
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Man behöver inte oroa sig så mycket för överhettning, det är extremt ovanligt att en termostat går sönder, mycket vanligare att själva värmeelementet går sönder. Skulle också tro att om termostaten går sönder är den designad för att fastna i av-läget snarare än full fräs. En glödlampa på t.ex. 60 w i ett kylskåp kan knappast orsaka brand om den brinner kontinuerligt, men ölen blir nog ingevidare. Kylskåpet lär ju dock för att motverka övertemperaturen också.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Omfg... Det där var inte så genomtänkt...
Vad är det för råd? "Inte behöver oroa sig så mycket..."
Jo, man behöver faktiskt tänka igenom det här. Jag kan tycka att du behöver inte oroa dig så mycket om du har en mässingdetalj i bryggeriet. Det kommer inte att döda dig, men det är rätt väldiskuterat hur man tar bort bly från ytan osv...
Att stoppa in en värmare i ett slutet utrymme, byggt av mestadels brännbart material... Det har potential att orsaka brand, om du inte har tänkt efter. Punkt slut. Och kylskåpet lämnar du obevakat större delen av dygnet.
Extremt ovanligt är det INTE. Mekaniska reläer och kinesisk QA. Det är långt ifrån ovanligt. Sök på homebrewtalk.
Det kanske är större sannorlikhet att den skulle hänga öppet än stängd. Eller så kanske det inte är det? Jag vet inte, men skulle vara intresant att se siffror på det.
En glödlampa på 60w blir asvarm. Den kan definitivt orsaka brand i sig. Men, dessutom kan sockel och kablar bli för varma, när det inte finns tillräckligt luftflöde och kan orsaka kortslutning. Glödlampor är bland de sämre alternativen då de inte heller har övehettningsskydd.
Grejen är att även om en värmare/lampa/whatever är relativt ofarlig om man använder den som tänkt, så är det skillnad att stoppa den i ett trångt slutet utrymme.
Och varför? Det finns ju värmare som passar bättre.
Vad är det för råd? "Inte behöver oroa sig så mycket..."
Jo, man behöver faktiskt tänka igenom det här. Jag kan tycka att du behöver inte oroa dig så mycket om du har en mässingdetalj i bryggeriet. Det kommer inte att döda dig, men det är rätt väldiskuterat hur man tar bort bly från ytan osv...
Att stoppa in en värmare i ett slutet utrymme, byggt av mestadels brännbart material... Det har potential att orsaka brand, om du inte har tänkt efter. Punkt slut. Och kylskåpet lämnar du obevakat större delen av dygnet.
Extremt ovanligt är det INTE. Mekaniska reläer och kinesisk QA. Det är långt ifrån ovanligt. Sök på homebrewtalk.
Det kanske är större sannorlikhet att den skulle hänga öppet än stängd. Eller så kanske det inte är det? Jag vet inte, men skulle vara intresant att se siffror på det.
En glödlampa på 60w blir asvarm. Den kan definitivt orsaka brand i sig. Men, dessutom kan sockel och kablar bli för varma, när det inte finns tillräckligt luftflöde och kan orsaka kortslutning. Glödlampor är bland de sämre alternativen då de inte heller har övehettningsskydd.
Grejen är att även om en värmare/lampa/whatever är relativt ofarlig om man använder den som tänkt, så är det skillnad att stoppa den i ett trångt slutet utrymme.
Och varför? Det finns ju värmare som passar bättre.
- Morgan
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Man måste sålla ganska mycket när man läser i de här forumen. Efter ett tag lär man sig hur man ska bilda sig en uppfattning utifrån andras faktiska erfarenheter, speciellt om flera haft samma resultat. Tyvärr finns det alldeles för mycket teorier och oroliga uttryck mellan dessa erfarenheter. Det brukar uttrycka sig i form av "herregud så kan du inte göra, det är ju giftigt!!!", andra gånger (allra vanligast) i överanalyser av riktlinjer rörande temperaturer och små skillnader som kommersiella bryggare tagit fram. Ofta fokuserar man då alldeles för mycket på en enda variabel som man fått för sig är den faktor allt beror på. Just exemplet med mässingsdelar t.ex.: det har blivit en mer eller mindre vedertagen metod här hur man får bort bly ur ytan på mässingsdelar med väteperoxid. Det jag undrar är: hur mycket bly skulle annars ha läckt ut i ölen? Är det i närheten av några nivåer då det klassas som negativt påverkande på människor? Hur mycket bly läcker ut efter behandlingen? Vi kan inte få praktiska svar på detta här, det närmaste skulle i så fall vara nån studie från nåt labb där förutsättningarna antagligen är en hel del annorlunda än hemma hos de flesta hembryggare.
Mitt tips är:
Testa med en liten lampa i kylskåpet, känn efter om det blir varmt, öka effekten om det funkar, dela med dig av din erfarenhet, dra nytta av andras erfarenheter, noja inte.
Mitt tips är:
Testa med en liten lampa i kylskåpet, känn efter om det blir varmt, öka effekten om det funkar, dela med dig av din erfarenhet, dra nytta av andras erfarenheter, noja inte.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF